Annons

Fuji X100 (!)

Dock så tror jag utan att ha fått provköra någon X100 att den är snabbare än X1 och den går ju bevisligen att ta bra street bilder med, men visst - självklart så hoppas man att de tar till sig av kritiken - jag har för mig att de redan har uppdaterat firmware iaf en gång för att lösa en bugg, så det är nog gott hopp om det skall bli bättre.
 
Jag håller med i en del saker, bla AF i närområdet hade jag själv några gånger problem med
"att sedan sensorn är optimerad för optiken låter som säljsnack" sensorn är samma som sitter i D90 och att Fuji har tagit fram ett objektiv som är optimerat för sensorns storlek är inga konstigheter

Var har du hittat informationen om att X100 har samma sensor som Nikon D90 och vad menar du med "samma" i det här fallet? Fuji påstår att de själva tillverkat det in-house. Jag har sett på dpreview att någon där tycker det ser ut som en Sony-sensor genom att jämföra bilderna på "bonding package".

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1020&message=37862783

Här påstås det att det är en "tweakad" version av den sensorn som sitter i Sony Alpha 700:

http://www.sonyalpharumors.com/fuji-tweaked-sony-sensor-is-the-best-in-its-12-megapixel-class/
 
Senast ändrad:
Vad jag förstår är det Sonys klassiska sensor som används i X100, men den är "trimmad" och anpassad av Fuji.

Vad betyder den här trimningen? Ingår utläsningskretslösning, mikrolinspositionering etc också i trimningen?

Var dras gränsen när det påstås att två kameror har "samma" sensor?

Det jag kan tyda från Google-sök är att det dras slutsatser baserat på teknologi, upplösning, pixel pitch och trådbondning.

Både Nikon och Fuji säger enligt nedanstående källor offentligt att de "gör" sina egna sensorer. Nikon tror jag har medgett att sluttillverkningen sker i Sonys regi för D90.

Nikon:

http://nikonrumors.com/2011/01/26/the-sensors-of-the-d3-d3s-d700-and-d3100-are-made-by-nikon.aspx

Fuji:

http://www.sonyalpharumors.com/is-the-fuji-x100-using-a-sony-cmos-sensor/

Det förnekas inte att det är en Sony sensor, men det här är ett diplomatiskt svar öppen för många tolkningar. Fuji kan använda delar av Sonys teknologi, tillverkningsprocess eller ha nära samarbete på något sätt.

Här översatt från lanseringen in Taiwan. Källa dpreview:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1020&message=37867086

översatt (gå till fråga nr 5, sök Q5):

http://translate.google.com.au/tran...u=http://www.eprice.com.tw/dc/talk/720/15572/

Fråga: "I would like to ask under the EXR-CMOS is currently the producer who is? "
Svar: "is our own production."
 
Senast ändrad:
Det är d90 sensor som sitter i kameran , om sedan Fuji har modifierat den med annan toppning microlinser etc låter jag vara osagt
nikon använder Sonys sensrer förutom i D3, d3s
 
Det är d90 sensor som sitter i kameran , om sedan Fuji har modifierat den med annan toppning microlinser etc låter jag vara osagt
nikon använder Sonys sensrer förutom i D3, d3s

Tack. Du verkar vara en person som gillar precision i dina uttalanden. Får jag be dig att dela med dig av underlaget för din slutsats att det verkligen sitter d90 sensor i X100? För de källor jag sökt efter och hittat, är inte helt övertygande.

Rättelse:

De länkar jag skickade på Nikon och Fuji visar inte på att sensorerna tillverkas in-house. För Fuji talas det om EXR CMOS, vilket X100 inte har.
 
Senast ändrad:
X100 in Sverige?

Någon som fått bekräftelse på leverans eller har köpt X100 i en svensk butik än?

Notis: Det är ju inte så viktigt egentligen vilken sjuttons sensor som sitter i X100. Råkade hamna i navelskåderiet igen. Den verkar ta väldigt fina bilder och det räcker för mig. :)
 
Senast ändrad:
Tack. Du verkar vara en person som gillar precision i dina uttalanden. Får jag be dig att dela med dig av underlaget för din slutsats att det verkligen sitter d90 sensor i X100? För de källor jag sökt efter och hittat, är inte helt övertygande.

Rättelse:

De länkar jag skickade på Nikon och Fuji visar inte på att sensorerna tillverkas in-house. För Fuji talas det om EXR CMOS, vilket X100 inte har.

1. Fuji har inte i något sammanhang talat om att de bygger en APS cmos sensor
2. Som någon skrev, pixeldensiteten eller pixelpitchen är densamma, ev skilnader i upplösning utgörs av antalet pixlar som används till svartexponering

Men huvudargumentet är att sensorena är påfallande lika och att Fuji inte i något sammanhang har deklarerat att de har en APS cmosteknologi, Fuji har i sina tidigare APS kameror använt en egen CCD teknologi
 
Och vad det gäller Nikon, i alla de senaste SLR kamerorna förutom Nikon d3 D3s så använder Nikon Sony sensorer, ccd och cmos . I Nikon D3 D3s så sitter det en sensor antagligen framtagen i samarbete med Renesas.

Källa: http://www.chipworks.com//en/techni...s/resources/technology-blog?id=4626&blogid=86 (sök på sidan) som har plockat isär en d3 och där inga tecken finns att det är en Sonysensor utan troligen ett Renesas bygge, här är dock Nikon mycket förtegna.
 
1. Fuji har inte i något sammanhang talat om att de bygger en APS cmos sensor
2. Som någon skrev, pixeldensiteten eller pixelpitchen är densamma, ev skilnader i upplösning utgörs av antalet pixlar som används till svartexponering

Men huvudargumentet är att sensorena är påfallande lika och att Fuji inte i något sammanhang har deklarerat att de har en APS cmosteknologi, Fuji har i sina tidigare APS kameror använt en egen CCD teknologi

Så det är troligt att det sitter en Sony sensor, men det är definitivt inte säkert att det är samma som sitter i både X100 och D90. Om trådbondning är något unikt, kan det konstateras att det är en Sony sensor. Om varken sensorstorleken eller pixeldensiteten är unika för en viss sensormodell, så skulle det lika gärna kunna vara en trimmad D7000-sensor som sitter i en X100.

Fortfarande beror det vad som menas med samma sensor. Flera avgörande egenskaper för slutresultatet verkar kunna trimmas ohämmat men ändå falla under samma klassificiering.

Någon kanske får för sig att gå lös på D90 och X100 i framtiden så vi får veta mera.
 
Så det är troligt att det sitter en Sony sensor, men det är definitivt inte säkert att det är samma som sitter i både X100 och D90. Om trådbondning är något unikt, kan det konstateras att det är en Sony sensor. Om varken sensorstorleken eller pixeldensiteten är unika för en viss sensormodell, så skulle det lika gärna kunna vara en trimmad D7000-sensor som sitter i en X100.

Fortfarande beror det vad som menas med samma sensor. Flera avgörande egenskaper för slutresultatet verkar kunna trimmas ohämmat men ändå falla under samma klassificiering.

Någon kanske får för sig att gå lös på D90 och X100 i framtiden så vi får veta mera.


det står dig fritt att tro vad du vill. men Fuji själva har inte tillverkat en cmos med samma pixeldensitet även om de vill få folk att tro att så är fallet, de har gjort som andra, handlat den hos Sony, om de sedan har modifierat den på något sätt låter jag vara osakt.
 
om man ändrar microlinserna är det en ny sensor då? eller är det samma? vem bryr sig i slutändan - sensorn verkar bra - gott det räcker för mig, jag bryr mig inte om vem som egentligen tillverkar oljefiltret som det står volvo på i bilen heller. Det gör sitt jobb och det räcker bra för mig iaf...
 
om man ändrar microlinserna är det en ny sensor då? eller är det samma? vem bryr sig i slutändan - sensorn verkar bra - gott det räcker för mig, jag bryr mig inte om vem som egentligen tillverkar oljefiltret som det står volvo på i bilen heller. Det gör sitt jobb och det räcker bra för mig iaf...

I en bilanalogi så är nog sensorn närmare motorn än oljefiltret, och vad det sitter för motor i bilen är inte alldeles ointressant.
 
X100 i Sverige - ingen kö

För er som vill köpa X100 i Sverige och inte står i kö än, titta förbi NetOnNet.
Ingen stod i kö på X100 när jag ringde idag och kedjan är rekommenderad av FujiFilm enligt prisjakt.nu tillsammans med Scandinavian Photo, CyberPhoto, Fotokungen och DustinHome.

Scandinavian Photo, Fotokungen, DustinHome har +10 i kön och såsom X100 spritsas ut kan det bli svårt att få tag på en i första rundan till Sverige.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.