Annons

Fuji X100 (!)


Menar du att du redan har ett antal X100 eller att du står i kö på dem i USA? Precision Camera, Amazon och Adorama verkar bara ha fått ett fåtal i fredags.

17e:e juni är ju en väldigt lång väntan... Jag tror att det finns tillräckligt många X100 på lager då runtom i EU-länder. Hos Calumet, Amazon.co.uk går det att förboka redan nu för £899.

Kan inte du komma hem nu ? :)
 
Menar du att du redan har ett antal X100 eller att du står i kö på dem i USA? Precision Camera, Amazon och Adorama verkar bara ha fått ett fåtal i fredags.

17e:e juni är ju en väldigt lång väntan... Jag tror att det finns tillräckligt många X100 på lager då runtom i EU-länder. Hos Calumet, Amazon.co.uk går det att förboka redan nu för £899.

Kan inte du komma hem nu ? :)
Nej det är ej min auktion. Ville bara tipsa väntande vänner.
 
Jag beställde ett exemplar från DustinHome i helgen.
Ringde dem nu och frågade lite om leveransen.

Jag är på plats 12 i kön. De förväntar sig att få in 19exemplar vid första leverans.
Han sa att trodde att datumet (6/5) bör stämma.

Jag håller tummarna på att den kommer till mig nästa vecka.
 
I en bilanalogi så är nog sensorn närmare motorn än oljefiltret, och vad det sitter för motor i bilen är inte alldeles ointressant.

Jo, för mig är det faktist det. Behöver den service sällan, drar rimligt med soppa och startar när det är kallt är jag nöjd - märket kvittar, det är jobbet den utför som har betydelse.
 
Jo, för mig är det faktist det. Behöver den service sällan, drar rimligt med soppa och startar när det är kallt är jag nöjd - märket kvittar, det är jobbet den utför som har betydelse.

Jag tror inte det är märket som spelar roll för de flesta när de jämför bildsensorer. Snarare att det kan ge inblick i en sensors egenskaper och vad man kan förvänta sig om två kameramodeller påstås ha samma sensor. Det är nog liktydigt med vad du kallar för "jobbet den utför".

Tyvärr verkar gränsen för vad som kan anses vara samma sensor väldigt obestämd, vilket leder till att jämförelser tappar lite av sin tjusning och giltighet. Dock är det bildsensorn tillsammans med optiken som huvudsakligen avgör bildens tekniska kvalité i en digital kamera. För mig är det klart som korvspad att man vill jämföra.
 
Senast ändrad:
Så det är troligt att det sitter en Sony sensor, men det är definitivt inte säkert att det är samma som sitter i både X100 och D90. Om trådbondning är något unikt, kan det konstateras att det är en Sony sensor. Om varken sensorstorleken eller pixeldensiteten är unika för en viss sensormodell, så skulle det lika gärna kunna vara en trimmad D7000-sensor som sitter i en X100.

Fortfarande beror det vad som menas med samma sensor. Flera avgörande egenskaper för slutresultatet verkar kunna trimmas ohämmat men ändå falla under samma klassificiering.

Någon kanske får för sig att gå lös på D90 och X100 i framtiden så vi får veta mera.

skall vi vara noga så kan det vara sensorn som sitter i d5000 , sensorn som just nu finns i produktionsbandet
 
Jag beställde ett exemplar från DustinHome i helgen.
Ringde dem nu och frågade lite om leveransen.

Jag är på plats 12 i kön. De förväntar sig att få in 19exemplar vid första leverans.
Han sa att trodde att datumet (6/5) bör stämma.

Jag håller tummarna på att den kommer till mig nästa vecka.

http://sv-se.facebook.com/FujifilmSverige?sk=wall

Det skulle ju vara trevligt att få veta av Fujifilm Sverige hur många som kommer att delas ut.

Fotokungen räknar med att få 1-2 st och om DustinHome inte är favorit eller Fotokungen har råkat i delo med Fujifilm Sverige, undrar jag hur många fler X100 DustinHome kan tänkas få. Jag gissar på 1-5. Nästa leverans om 2-4 veckor och även då 1-10 st per butik/kedja. Jag spekulerar friskt baserat på hur få X100 som skickas ut till kunder i USA i första vändan och hur enstaka skickas ut till Storbritannien och Canada i andra och tredje omgången. Det verkar inte ske någon volymökning alls.

Ska jag spekulera lite till misstänker jag att Fuji fortfarande står inför problem med ökningen av produktionstakten samt kostnaderna per X100-enhet. Något kommer att ske snart. Antingen att kvalitén sänks på X100 för att få högre tillverkningstakt eller att priset drivs upp. Limited edition är första steget som kan ge Fuji det utrymmet.
 
Senast ändrad:
Ett av mina få egentligen viktiga krav var hur fort den startar. En starttid på flera sekunder?

Näe X100 är inte den perfekta kameran. Men min "kravlista" är betydligt längre än din, ändå har jag beställt och väntar frustrerat.

Mina krav har sett ut så här sedan 2003:

*Stor pocket-storlek
*Bländarring på objektivet
*Slutartidsratt
*iso-ratt
*Manuell fokus
*Optisk sökare
*Ingen "shutter lag"
*Utbytbara objektiv
*Blixtsko
*PC-kontakt
*Snabb blixt-synk
*Snabb uppstart
*Elektrisk fjärrutlösare

Kort sagt, kameran skall i stora drag kunna användas helt utan någon display på baksidan, displayen skulle kunna vara ett löst tillbehör som kopplas in för chimpning efter fototillfället, men även kunna användas som live-view.

Dessutom skall den gå ned i en större ficka med ett normalobjektiv monterat. Ingen digital kamera uppfyller min önskelista än så länge, även om några analoga gör det. Leica M9 kommer närmast, men till ett pris som är diskvalificerande, på andra plats ramlar X100 in till ett åtminstone överkomligt pris, därför beställde jag en X100 för två månader sen. Det kommer att bli min rese/snapshot/street/fest-kamera.
 
Äntligen en X100 i handen!

Jag var lyckosam när jag slösurfade på Camera Exchange's senaste nyheter i Storbritannien.

Fick den levererad bara en dag efter beställning med DHL Express. Totalkostnad 10600 SEK.

En jätterolig kamera! Hoppas Fuji kan producera och täcka efterfrågan.
 
Försenad?

Har beställt på Dustin men fick tyvärr ingen kamera i fredags den 6/5 som de sagt var leveransdatum. Någon som hört om leveranser gått ut eller om de är försenade? Någon som fått sin kamera från Dustin?
Bästa hälsningar /Peter
 
Har beställt på Dustin men fick tyvärr ingen kamera i fredags den 6/5 som de sagt var leveransdatum. Någon som hört om leveranser gått ut eller om de är försenade? Någon som fått sin kamera från Dustin?
Bästa hälsningar /Peter


Det är försenat ytterligare.
Fuji får in kamerorna på tisdag, sedan skickas de direkt till leverantörerna.
Så de som får sina kameror vid denna leverans, bör få dem i slutet av nästa vecka (ifall era leverantörer är snabba på att skeppa dem vidare).

Dustin har beställt 15st, men de kommer inte att få så många vid första leveransen. Vet inte hur många de får vid första skeppningen. Jag kommer inte få en (frågat fuji), och jag är på plats 12 i Dustin's kö.
Vet du vilken plats du har i Dustin's kö? Enligt ett mail till mig från fuji, så får de första 5 personerna i dustins kö en orginalväska på köpet.

Förövrigt så får sverige 128kameror vid första skeppning. (Kanske redan sagts i tråden)
 
Hej och tack för svar. Vet inte vilken köplats jag har men jag beställde den 22/4. Beställde du innan eller efter det datumet? /Peter
 
Hej och tack för svar. Vet inte vilken köplats jag har men jag beställde den 22/4. Beställde du innan eller efter det datumet? /Peter

Jag beställde den 29/4 och ligger på plats 12 i kön. Så det är nog väldigt liten chans att du kommer få i första leveransen.

De vet inte när den andra leveransen kommer till sverige. Jag hoppas det inte blir om allt för många veckor/månader
 
Jag beställde den 29/4 och ligger på plats 12 i kön. Så det är nog väldigt liten chans att du kommer få i första leveransen.

De vet inte när den andra leveransen kommer till sverige. Jag hoppas det inte blir om allt för många veckor/månader

Oh, så tråååkigt! Jag hatar att vänta. Den som väntar på nåt gott - väntar alltid för länge ;.)
 
Som jag nämnt tidigare, tror jag det kommer ta lång tid att få en X100 om man inte står väldigt långt framme i kön. Jag har stått i kö t.ex. hos Adorama i USA sen januari och hos Amazon i England sen i början på mars. Trots det bara var 2-3 dagar efter att de började ta emot beställningar, har jag inte fått någon leverans än!

Amazon i USA verkar trycka ut några enstaka och passar man på, kan man säkert lägga vantarna på en X100. Den låga dollarn och priset på $1200 gör att det blir ändå billigare än att köpa den på någon välkänd affär i Sverige med frakt, tull och moms inräknat. Ungefär som att köpa i England, vilket jag tipsar om nedan:

http://www.lcegroup.co.uk/Latestnews.asp

Två affärer annonserade igår där att de hade X100 på lager. De verkar få in enstaka X100 varje vecka. Jag har sett annonser om X100 två veckor i följd under fredagar/lördagar. Säkrast är att ringa direkt så fort du ser en efter att ha klickat på "Latest News" till vänster då och då.

Jag har beställt två gånger såhär och kan bara uttala mig om dessa tillfällen; Första gången med X100 gick klanderfritt och jag fick den bara en dag efter beställningen med DHL Express. Andra gången var igår då jag beställde läderväskan från samma affär.

Notis: En stor fotoaffär i USA, B&H Photo Video, har redan höjt priset på X100 med $200.

Efter att ha använt X100 några dagar märker jag att det är bäst att ha ett extra batteri och ett snabbt minneskort. Helst Sandisk 45MB/s 8 GB eller 30MB/s 8 GB.
 
Senast ändrad:
Hej igen och tack för informationen. Hade hoppats på att det skulle räcka att lägga beställningen på Dustin. De skulle få in 19 st enligt uppgift och dagen innan jag beställde hade de 8 förhandsbokningar. Ska undersöka de alternativ du tog upp för att se om det går att få tag på ett ex på något alternativt sätt. /Peter
 
Och det testet bekräftar ju tyvärr bara för min del att kameran visade sig vara helt ointressant. Ett av mina få egentligen viktiga krav var hur fort den startar. En starttid på flera sekunder? De har ju inte ens teleskopobjektiv att skylla på, för sjutton.

Den erfarenheten har inte jag. Jag har slagit på 'Quick Start Mode' och det känns som om det tar definitivt mindre än 1 sekund som angivet i manualen (0.7 sek). Min 5DII är inte kvickare i det avseendet. Jag har provat och det är hugget som stucket. Men funktionen förkortar batteritiden, därav min rekommendation om ett extra batteri.

Det är också viktigt att du formatterar minneskortet första gången du använder den. I manualen sägs det varje gång som den använts i en annan enhet såsom dator, iPad, etc. En användare som tar backup på bilderna tagna med X100 genom att stoppa in minneskortet i sin iPhone eller iPad, har bekräftat beteendet. Det skulle kunna vara ett generellt problem för Mac-användare. Även hastigheten och storleken på minneskort sägs spela roll i uppstarttiden. Sandisk 45 MB/s eller 30MB/s på 8GB som jag använt ger resultat enligt enligt ovan.

Informationen i länken nedan verkar ackurat även om den är på den äldre firmware 1.0. Dags dato är det version 1.01.

http://pengtoh.blogspot.com/2011/03/fujifilm-finepix-x100-reading-manual.html
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.