Annons

Fuji X100 (!)

Krångliga menyer är väl sällan särskilt jobbigt när man väl har lärt sig dem?
Jo. Om t ex iso-inställning ligger i en helt annan meny än inställningen för auto-iso hjälper det inte mycket att man har "lärt sig". Vilket ju framgår utmärkt väl av den aktuella recensionen.
 
Jag använder auto-iso flitigt på min kamera för 10.000kr+
Köper jag en X100 så hade jag helt klart saknat det om det inte funnits och kommer antagligen störa mig på att det inte är lättillgängligt.
Hade gärna sett en iso-ratt på kameran.
 
Tja, ja och nej - men å andra sidan så har jag aldrig använt AUTO-ISO så jag skall kanske inte uttala mig - personlign gillar jag att fatta aktiv val istället för att hoppas att automatiken gissa rätt...
 
Vänder man på steken så kan ju auto-iso vara ett sätt att uppnå sina aktiva val när det gäller andra variabler.
 
Tja, om man använder någon slags "traditionell" exponeringsautomatik så kan man gott använda auto-iso också, jag har det inkopplat på min D700 95% av tiden. Jag vet vilken bländare jag vill ha och vilken lägsta slutartid, fint, låt kameran sköta iso:n!

/Micha
 
Med dagens fina ISO prestanda är auto ISO en bra funktion tycker jag. På min Leica M8 däremot vill jag gärna själv välja eftersom försämringen är så påtaglig mellan olika ISO.
 
Även vid all fotografering som har skiftande ljus men du vill ha parametrar som tid och bländare låsta
Ullevi , fotboll, halva stadion i sol , halva i skugga, 400mm bl 4,0 och en vald snabb tid , och du kan gå från skugga till sol eller tvärtom utan beskymmer
 
Gissningsvis handlar det om det som Nikon kallar H1 och H2, d.v.s. man pressar inte sensorn ytterligare utan ökar exponeringen på råfilen innan den sparas som jpg. Det finns utan tvekan någon anledning till att man gör så, troligen handlar det om att Fuji vill använda mer brusereducering, vilket det faktum att man inte kan fota i råformat på de högsta känsligheterna talar för.

Edit: Något flummigt uttryckt, jag skyller på att jag druckit några glas vin..
 
Senast ändrad:
Även vid all fotografering som har skiftande ljus men du vill ha parametrar som tid och bländare låsta
Ullevi , fotboll, halva stadion i sol , halva i skugga, 400mm bl 4,0 och en vald snabb tid , och du kan gå från skugga till sol eller tvärtom utan beskymmer

Hur sätter du dit ett 400 f/4 opbjektiv på en X100? Trodde att kameran var för ny för att byggas om så till den grad att man kan sätta ditt ett helt annat objketiv, men det är fantastiska nyheter - M9 är historia....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.