Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X100 (!)

Använder någon som köpt en kamera för över 10.000:- auto-iso?
Henri Cartier-Bresson hade en favorit-tid och ett favoritavstånd som var markerade med, tror jag, nagellack. Hade han kunnat byta filmkänslighet utan att byta filmrulle hade han nog haft en favoritbländare också. (Däremot bytte han tvärtemot ryktet brännvidd ibland: Ibland 35 inomhus och oftast 90 till landskap.)

Men den intressanta frågan i det här fallet är: Om man använder auto-iso, varför vill man enkelt kunna ändra lägsta ISO och om man snabbt vill kunna ändra ISO, varför vill man kunna växla mellan auto-iso av och på? Jag kan tänka mig anledningar, men måste nog ändå säga att de som bestämt nog har haft en tanke bakom.

Däremot har jag vant mig vid att kameror har olika moder (med bl a olika auto-ISO/ISO-inställnigar) för olika slags fotografering, men det verkar inte X100 ha. Här har det nog också funnits en tanke, men den är jag inte lika positivt inställd till.
 
lite off men det finns en Korean som har slaktat en kompakt och gjort en adapter till kompaktkameran med mycket epoxi och pillande för att kolla upplösningen hos 24x36 småbildsobjektiv , upplösning och den lilla enskilda pixelstorleken som översatt skulle innebära 200Mpixel på en 24x36mm stor sensor. Resultatet är över förväntan .
 
Men den intressanta frågan i det här fallet är: Om man använder auto-iso, varför vill man enkelt kunna ändra lägsta ISO och om man snabbt vill kunna ändra ISO, varför vill man kunna växla mellan auto-iso av och på?
I olika situationer vill man det ena, i andra det andra. Om jag förstår det rätt (har bara känt på kameran några minuter, så jag kan ha missat något) har X100 en Fn-knapp som man t ex kan använda för att snabbt komma åt iso-inställningen. Men då måste man in i menyerna och gräva för att komma åt auto-iso av/på. Eller så kan man göra tvärtom. Det vore enklare om Fn-knappen gav tillgång till båda momenten, som på många andra kameror. På min Canon S90 ligger auto-iso som ett av ändlägena på iso-skalan, och inställningen av detta kan jag t ex lägga på ratten runt objektivet.
 
Jag har haft x100 en vecka och nu kom DNG konvertern så jag kan använda camera raw för mina jämförelser och inte medskickade Silkypix.
Jag har tidigare visat att den mindre APS sensorn som sitter i d7000 är mycket ren i lägsta nivåerna/skuggor och pga sensorn låga läsbrus . Mina 5dmk2 med 24x36mm stor sensor fick ordentligt med smörj vad det gäller dynamiskt omfång av d7000. Jag kunde inte se någon skilnad när jag jämförde kamerorna i 6400iso.

Här Fuji x100 med den sensor som sitter i D90 och en av mina 5dmk2
Inne i uthuset står ett qp-kort och andra saker som högtryckspruta, ute lyser solen på en vit vägg, båda kamerorna exponerade likvärdigt iso 200 1/500sek och bl 8.
Båda bilderna framkallade lika i Camera Raw och sedan har jag använt fill light 60% för att lätta upp skuggorna inne i huset
Först motivet och sedan ett utsnitt från de två, 5dmk2 bildfil nerräknad till samma storlek som X100

5dmk2 till vänster, Fuji X100 till höger, även den APS stora sensorn som i Fuji X100 klarar av att ta fram detaljer i skuggor bättre än vad mina 5dmk2 gör
 

Bilagor

  • fuji x100-2.jpg
    fuji x100-2.jpg
    75.7 KB · Visningar: 762
  • fuji x100.jpg
    fuji x100.jpg
    83.5 KB · Visningar: 768
Senast ändrad:
När det gäller upplösning så ses skilnaden mellan 12 Mpixel och 21Mpixel
Jag har använt 35/1,4 och 5dmk2. Fujikamerans objektiv upplever jag som mycket bra .
Fuji till vänster , 5dmk2 till höger
 

Bilagor

  • upplösning.jpg
    upplösning.jpg
    96.1 KB · Visningar: 761
Senast ändrad:
dubbelt så hög upplösning, då hade det behövts 48Mpixel jämfört med 12 och där är vi inte än.
men 5dmk2 har nästan dubblet så många pixlar .
 

Jag har beställt en X100 och väntar otåligt på att den ska levereras. De tester jag har läst verkar mycket lovande i de stora hela. Men jag har också sett flera klaga på dessa problem som framförallt rör menysystemen, starttiden och att kameran är seg när den ska komma igång från viloläget.

Enligt mig, som har planerat att använda kameran allra mest till gatufoto och liknande, är detta ganska problematiskt. Men jag hoppas och tror att Fuji faktiskt inser problematiken och uppdaterar programvaran. Annars vore de tokiga ärligt talat. För då sänker de sin egen mycket genomarbetade och banbrytande produkt.

Och om så inte sker kan det faktiskt bli så att det det finns ganska många X100 till försäljning på begagnatmarknaden om några månader.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.