Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji S5 pro

Produkter
(logga in för att koppla)
EnbersBuskE skrev:
Har sneglat på en s5:a ett tag nu, kommer antagligen bli den när jag uppgraderar här framåt våren.

Det jag har planerat att använda den till är alla möjliga områden, men mitt huvudsakliga intresse är landskapsfotografi. De flesta verkar tycka att nikons d200 är bättre i detta avseende, men jag har alltid funderat över varför, antingen tar man en extra exponering för dynamiskt omfång i d200 fallet vilket ger en ganska "syntetisk" HDR look. Eller så tar man en extra exponering för upplösning i s5-fallet och stitchar.

Jag var hursomhelst fortfarande lite nervös över om fujin skulle ha upplösning så det räckte för landskapsbruk, så jag laddade ned 2 bilder som en annan fotograf hade tagit på identiskt sätt med en fuji s5, och en sony A100 (vars sensor t.o.m. är aningen skarpare än d200:ans). Båda är otroligt skarpa och fina, inga tecken på rörelseoskärpa eller dylikt, tagna på stativ.

Jag testade dessa mot varandra genom att ta ett utsnitt på 1/9-del av pixlarna, d.v.s. 1/3 på längden och 1/3 på höjden. Skickade in båda till crimson och fick dem idag i 20x30cm format. Detta hade altså motsvarat en bild på 90x60 cm, vilket nog är så stort som jag någonsin kommer försöka skriva ut.

Resultatet? Jag har allvarligt talat svårt att skilja dem åt om man bara ser till upplösning. Då bilden innehåller stora delar finmaskigt tyg som borde kräva hög upplösningsförmåga så förväntade jag mig att skillnaden skulle vara större. Visst går det se en skillnad vid ca 20 cm betraktningsavstånd, jag kan överhuvudtaget inte skilja dem åt på ca 50cm (jag har 1.7 i synskärpa enligt dendär optikerskalan, vilket får anses som mycket bra syn).

Med tanke på att en 60x90 bild skulle sitta på väggen och oftast inte betraktas på avståndet 10 cm med en mer högupplöst bild som referens så är jag övertygad om att en fuji s5 har upplösning så det räcker åt mig och 90% av sveriges fotografer. Känner att tillverkarnas pixelhysteri verkligen har letat sig upp i huvudet på de flesta idag, jag är övertygad om att ökningen i dynamiskt omfång är mer tydlig för den genomsnittlige betraktaren än den minimala upplösningsökningen.

Det roliga är att om man ändå känner sig begränsad så är det bara att ta 4 exponeringar och stitcha, så har man en bild som räcker till att tapetsera med.

visst är det så, jag har kollegor som gjort rejäla väggförstoringar från både S3 och nu S5 och dom är inte nåt att klaga på, förutsättningen är förståss att man är noggrann med objektiv, stativ, bländarval etc, att man är en noggrann fotograf mao.

med min D200 så inväntar jag emellanåt ljuset/solen så att jag vet att DR i motivet ligger inom ramen för vad D200 klarar av.

(när fler exponeringar inte fungerar av olika skäl; rörliga objekt etc)

Med S5 skulle det behovet minska och jag skulle få fler effektiva fototimmar per dag.

Re: Re: Den köper jag inte rakt av!

Den bilden köper inte jag, vi har tidigare i denna(?) tråd konstaterat att R pixlarna inte används vid känsligheter över ISO 1000. Alltså borde det dynamiska omfånget vara det samma för alla lägen över ISO 1000. Eller så visar bilden något annat än det vi diskuterar här, exempelvis effekten av olika kontrastkurvor i jpeg-behandlingen.

/Daniel

Just det, Daniel.

*jpg mot *.jpg, så vinner nog S5. Men RAW mot RAW är skillnaderna betydlig mindre.
Fuji's sensor är ennu inte i kapp Fuji's film.
/Erik J

Re: Re: Re: Den köper jag inte rakt av!

dano skrev:
Den bilden köper inte jag, vi har tidigare i denna(?) tråd konstaterat att R pixlarna inte används vid känsligheter över ISO 1000. Alltså borde det dynamiska omfånget vara det samma för alla lägen över ISO 1000. Eller så visar bilden något annat än det vi diskuterar här, exempelvis effekten av olika kontrastkurvor i jpeg-behandlingen.

/Daniel

Imatest mäter DR vid en fix brusnivå, diagrammets utseende är en naturlig följd av detta, högre brus på högre ISO ger sämre DR-värde,

ibland anges DR vid olika brusnivåer,
bilden jag länkade till är DR vid "högsta kvalitet" alltså lågt brus,

Vid sämre kvalitet/mer brus så uppmättes ett DR på drygt 14 EV för S5,

"The target shows more than 14 EV of dynamic range, which is well beyond the capability of any camera we've tested. "

http://www.digitalcamerainfo.com/co...igital-Camera-Review/Testing--Performance.htm

jag kan hålla med om att Imatests tillvägagångssätt inte är helt intuitiv.
DR-värden från dpreview, imaging resource och digitalcamerainfo skiljer en del, så det kan säkerligen finnas felkällor/metod-skillnader mellan dessa.

Re: Just det, Daniel.

fujicanon skrev:
*jpg mot *.jpg, så vinner nog S5. Men RAW mot RAW är skillnaderna betydlig mindre.
Fuji's sensor är ennu inte i kapp Fuji's film.
/Erik J

S5 blir bara bättre i RAW...
så skillnaden kvarstår,

Re: Re: Re: Re: Den köper jag inte rakt av!

cmyk skrev:
Imatest mäter DR vid en fix brusnivå, diagrammets utseende är en naturlig följd av detta, högre brus på högre ISO ger sämre DR-värde,

ibland anges DR vid olika brusnivåer,
bilden jag länkade till är DR vid "högsta kvalitet" alltså lågt brus.
Men det förklarar ändå inte hur de kan få olika resultat vid högre ISO än 1000, det är ju samma brus i alla tre fallen.

/Daniel

Re: Re: Re: Re: Re: Den köper jag inte rakt av!

dano skrev:
Men det förklarar ändå inte hur de kan få olika resultat vid högre ISO än 1000, det är ju samma brus i alla tre fallen.
Jag tror att han menade att DR mäts relativt brusnivån, dvs. när brusnivån ökar så minskar DR, inte genom att den kan mäta mindre omfång(vilket den kanske också gör) utan genom att brusnivån som man delar med ökar.

Re: Re: Re: Den köper jag inte rakt av!

dano skrev:

/Daniel

Jag misstänker att du dragit förhastade slutstser. Jämför exempelvis med en vanlig digital sensor så brukar det dynamiska omfånget minska med ökad förstärkning. Fujin torde då bete sig på liknande sätt. Däremot kanske man skulle kunna förvänta sig ett stegliknande beteende hos S5pro just vid ISO 1000.

Re: Re: Re: Re: Re: Den köper jag inte rakt av!

dano skrev:

/Daniel

ok, nu är jag med på vad du menar,

R-pixlarna används även över ISO1000 vad gäller DR men dom bidrar inte till högre upplösning,
därav den mindre RAW-storleken över ISO1000.

RAW upp till ISO1000 innehåller 6MP*2x14bit data = 25MB

RAW över ISO1000 innehåller 6MPx14bit data = 12MB

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Den köper jag inte rakt av!

cmyk skrev:
RAW upp till ISO1000 innehåller 6MP*2x14bit data = 25MB

RAW över ISO1000 innehåller 6MPx14bit data = 12MB

Nej. RAW-filerna är alltid 25MB stora om man använder DR. Använder man normalläget så blir filerna ~12,8MB.

Jag har precis avslutat en test av kameran och sitter och skriver om den.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Den köper jag inte rakt av!

Jeppe skrev:
Nej. RAW-filerna är alltid 25MB stora om man använder DR. Använder man normalläget så blir filerna ~12,8MB.

skumt, kan du kolla det igen.
flera, inkl mig själv har fått filer på 12MB, när ISO är satt till över 1000,

finns trådar på dpreview om det också, så jag trodde det var fastslaget.

kan det vara ändrat i nån nyare firmware version?

kul att du testar s5,
=)

Re: Re: Re: Enbärsbusken är inne på nåt vesentlig!

Jeppe skrev:
Det där tror jag inte på. Jag har försökt att efterlikna det resultatet och jag kan inte för mitt liv få en utfrätt bild att backa så mycket.

vad kör du för RAW-konverter?

med silkypix går det att backa highlights 6 steg om jag inte minns fel

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Den köper jag inte rakt av!

Jeppe skrev:

Hej Jesper
Är det inte så att vid autoläge så stänger kameran ner de mindre pixlarna vid ca 1000iso ?Vilket ses på filstorleken i RAW
Väljer man utökat =400% är både den lilla + den stora är aktiv.
Lämnat tillbaka kameran så jag kan inte kolla
Mikael

Kollade just.
Uppgraderad kamera 1.06.

Autoläge
800 iso 25 meg
1000 iso 25 meg
1250 iso 12 meg
1600 iso 12 meg

400 wide
800 iso 25 meg
1000 iso 25 meg