Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji S5 pro

Produkter
(logga in för att koppla)
S5 vs D300

Har säkert varit uppe tidigare, men jag har sökt utan att hitta nåt..

S5 vs D300, speciellt nu när S5 blivit billigare, c:a 4000:-

Och ni som har haft S5 ett tag nu, vad säger ni?
 
Re: S5 vs D300

Malla skrev:
Har säkert varit uppe tidigare, men jag har sökt utan att hitta nåt..

S5 vs D300, speciellt nu när S5 blivit billigare, c:a 4000:-

Och ni som har haft S5 ett tag nu, vad säger ni?

D300 är snabbare, tar fler bilder/sek, lite snabbare autofokus.

S5 ger trevligare bildfiler.

Ska du fota sport eller fåglar på safari, köp d300 istället.
 
Det är ju mest porträtt, bröllop och lite annat, istort sett ingen sport så det är inte snabbheten jag är ute efter.

Har en S3 och D200 idag, så frågan är vilken som tillför mest S5 eller D300 om jag ska byta ut den ena eller bägge??
 
Malla skrev:
Det är ju mest porträtt, bröllop och lite annat, istort sett ingen sport så det är inte snabbheten jag är ute efter.

Har en S3 och D200 idag, så frågan är vilken som tillför mest S5 eller D300 om jag ska byta ut den ena eller bägge??

porträtt och bröllop är väl exakt det som S5 krossar hårdast på så...
 
Fujis styrka är inte snabbhet, ej heller upplösning men kameran har en stor exponeringslatitud=slarvmarginal och är inte lika känslig för överexponering om man håller sig under 800iso som andra kameror och man kör raw.

Fujis återgivande av hudtoner och jpg är i mitt tycke det bästa som finns från en slr kamera.

Ett antal skolfotoföretag har valt Fuji för just de naturliga hudtonerna som är svårt att efterlikna med exv Canon eller Nikon oberoende av valda interna inställningar.
Mikael
 
S5Pro kostar nu under £500 ifrån Jessops och Warehouse express. Det måste väl ändå vara väldigt prisvärt? Är lite sugen att uppgradera S3'an.



// Maxe
 
Man får väl hoppas att någon vill köpa deras sensorer iaf, tyckte s femman var en trevlig prick men på tok för nischad för att vara köpvärd.
 
Man får väl hoppas att någon vill köpa deras sensorer iaf, tyckte s femman var en trevlig prick men på tok för nischad för att vara köpvärd.

Vem vill ha sex megapixel idag? Den var bättre än D200, men otroligt mycket slöare. Jämfört med D300 var det inte så stor skillnad i dynamiskt omfång. Lika bra att köra med HDR om man vill ha upp omfånget ytterligare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.