Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Pixma Pro-1 och äldre Canon Fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, men liknelsen med datorprogram är inte så relevant, det hade varit mer relevant OM de gamla datorprogrammen kunde köras på nyare operativsystem men kunde krascha datorn. Med detta i tanken kunde man kanske tycka att Canon Skrivaren skulle kunna känna igen vilket papper som matades in i skrivaren och sedan "spotta ut" de som inte funkar :)

Listan med papper innehåller endast papper som fortfarande finns till försäljning, detta gör att osäkerheten finns kvar, tyvärr... jag får se OM Canon återkommer med en lista.. tillsvidare kommer jag endast att använda de listade papperen med den äldre Canon skrivaren.

Ja det kan jag förstå men det är klart om en ny skrivare använder teknik som inte fanns när det gamla papperet började tillverkas så kan förstås situationen uppstå. Ungefär som att vissa datorprogram inte går att köra på senare versioner av operativsystemet på en dator.

Om jag förstår rätt så är dock inte något av de papper som du listar att du har med i listan över förbjudna papper i manualen så då skulle i alla fall jag våga chansa.
 
Nu har jag fått ett svar från Canon i ett Canon forum.

In addition to the good information provided by jrhoffman75, Canon continues to make various glossy, semi-gloss, and matte papers. All of our photo inkjet papers are designed for use with our dye-based ink; they also accommodate our pigment-based inkjet printer ink.

If the paper profiles do not directly line up between old paper and the paper profiles for newer printers, there are usually close analogues. Some experimentation may be required for optimal print results.
 
Nu har jag fått ett svar från Canon i ett Canon forum.

In addition to the good information provided by jrhoffman75, Canon continues to make various glossy, semi-gloss, and matte papers. All of our photo inkjet papers are designed for use with our dye-based ink; they also accommodate our pigment-based inkjet printer ink.

If the paper profiles do not directly line up between old paper and the paper profiles for newer printers, there are usually close analogues. Some experimentation may be required for optimal print results.

Då låter det som att det bara är köra på - eller?
 
Ja, faktiskt... förstår bara inte varför Canon i manualen till skrivaren varnar för att använda vissa av Canons original fotopapper.

Att färgerna eventuellt inte stämmer till hundra procent på äldre papper med en skrivarprofil för ett nyare fotopapper är väl inget konstigt.


Då låter det som att det bara är köra på - eller?
 
Ja, faktiskt... förstår bara inte varför Canon i manualen till skrivaren varnar för att använda vissa av Canons original fotopapper.

Var det den svenska eller engelska manualen du läste det i? Ibland händer det ju att översättningarna inte är helt korrekta.
 
Det går att läsa på Canons websida för drivrutiner etc. under FAQ både på svenska och engelska versioner. se länkar nedan. Samma varning gäller alltså flera av Canons Pigmentfärgs-skrivare



Var det den svenska eller engelska manualen du läste det i? Ibland händer det ju att översättningarna inte är helt korrekta.
 
Men kanske är det bara luddigt skrivet? Först kommer en rubrik med det som är absolut "förbjudet", vikt papper, fuktigt etc.

Därefter följer det två avsnitt som handlar om vilka papper man inte får använda i det bakre facket och det är ju en sådan sektion som ett fåtal Canon papper listas. Så kanske kan man tolka det som att dessa kan användas om man använder det andra facket? Gissar bara.
 
Du har nog en poäng här, det är förmodligen så att varningen endast gäller den bakre pappersmatningen och inte den manuella pappersmatningen som finns på baksidan av skrivaren.

Men kanske är det bara luddigt skrivet? Först kommer en rubrik med det som är absolut "förbjudet", vikt papper, fuktigt etc.

Därefter följer det två avsnitt som handlar om vilka papper man inte får använda i det bakre facket och det är ju en sådan sektion som ett fåtal Canon papper listas. Så kanske kan man tolka det som att dessa kan användas om man använder det andra facket? Gissar bara.
 
Ja, det är riktigt. Som jag har min skrivare stående är den ännu mer manuell, för jag får släpa fram skrivaren lite om jag ska mata in papper där bak.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.