ANNONS
Annons

Fuji S5 pro

Produkter
(logga in för att koppla)
Mikael: Varför vänta på dpreview när Kamera & Bild och Foto testar den inom en vecka? Med all respekt för Phil Askey tycker jag att han är lite för ensidigt inriktad på just brus och upplösning. En kamera är ju mycket mer än så. Handhavande, autofokus och hur den är som arbetsredskap är tre av många faktorer som är minst lika viktiga.

Där tycker jag att K&B och i viss mån FOTO gör intressantare tester än PA.

Jag är unbiased. Observera att jag också framhöll FOTO Magnus ;-)

Jag prenumererar på båda tidningarna.

Jag har Canon OCH Nikon. Och kan tänka mig Fuji S5.

Här snackar vi objektivitet ;-)

Men ok - jag tycker att tidningarna Digitalfoto för alla och Digitalfoto suger.

Slowfinger skrev:
Mikael: Varför vänta på dpreview när Kamera & Bild och Foto testar den inom en vecka? Med all respekt för Phil Askey tycker jag att han är lite för ensidigt inriktad på just brus och upplösning. En kamera är ju mycket mer än så. Handhavande, autofokus och hur den är som arbetsredskap är tre av många faktorer som är minst lika viktiga.

Där tycker jag att K&B och i viss mån FOTO gör intressantare tester än PA.
Allt det du nämner förutom autofocus är högst personliga åsikter, precis som jag kan tycka att Nikon "bygger" bättre utformade kameror än Canon.
Det andra är mätningar som kan upprepas,kontrolleras göras om, därför ser jag Phil och hans arbete som en bra utvärdering, speciellt nu med DR mätningarna samt hans återkommande precis likadant utformade testförfarande .
Mikael

macrobild skrev:
Testade dom= tidningen kamerorna i raw eller jpg?

I texten så nämns raw hela tiden så jag förutsätter att det är rå filer dom har använt. Dessutom är Will Cheung, chefsredaktören för tidningen, känd för att arbeta med råfiler. Han har dessutom kommenterat de programvaror som skickas med och även de som inte skickas med såsom Fujis egen och Capture NX. Dessutom klagar han över att Fujis konverteringsprogram är långsamt. 90 secunder på en G4 Mac med 2GB minne etc....

I testet så skriver han att D200 har aningens högre upplösning men det syns i stort sätt inte någon skillnad i de bilder som ska visa upp skillnaden. Knappt ens i de 100%'a utsnitt som ska påvisa skillnaden. Samma sak med brusbilderna fast där är det tydligare i de 100% utsnitt som visas upp. På de "riktiga" bilderna som är tryckta i sin riktiga upplösning så är det i stort sätt jämt skägg....

Ett annat intressant faktum som dom upptäckte var att det inte gick att använda batterigreppet från D200 på S5. Det gick att montera men S5 signalerade "slut på kräm" i batterierna oavsett laddningsstatus på batterierna i greppet

macrobild skrev:
Allt det du nämner förutom autofocus är högst personliga åsikter, precis som jag kan tycka att Nikon "bygger" bättre utformade kameror än Canon.
Det andra är mätningar som kan upprepas,kontrolleras göras om, därför ser jag Phil och hans arbete som en bättreutvärdering, speciellt nu med DR mätningarna samt hans återkommande precis likadant utformade testförfarande..
Mikael

Där har du onekligen en poäng Mikael. Jag håller med om att hans tester är mer "vetenskapliga" än vissa tidningstester, men säg så här: de kompletterar varandra bra. Jag läser helst flera synpunkter. Phil A är inte Gud. Och inte M Risedal heller ;-)

Det är samma tillverkare av batterierna men olika utformade, enligt Fuji.Dvs du kan inte använda ett Nikonbatteri på Fujikameran om jag förstod Staffan Björkman rätt.
Mikael

Slowfinger skrev:
Där har du onekligen en poäng Mikael. Jag håller med om att hans tester är mer "vetenskapliga" än vissa tidningstester, men säg så här: de kompletterar varandra bra. Jag läser helst flera synpunkter. Phil A är inte Gud. Och inte M Risedal heller ;-)

Det sista och inte Mikael Risedal heller?
Vad menar du med det Bosse?

Mikael

macrobild skrev:
Det sista och inte Mikael Risedal heller?
Vad menar du med det Bosse?

Mikael

Oj - hoppas att du inte missuppfattade Mikael. Jag skojade bara lite. Vad jag menade var att ju fler testare vi läser desto bättre. Man ska inte bara lita på en åsikt. Du gör ett bra jobb, Askey gör ett bra jobb och även K&B och FOTO. Jag läser alla med nöje.

Här är en som har, som han uttrycker det, "stresstestat" det dynaiska omfånget på nya S5. Ser onekligen ganska imponerande ut.

Förstår inte riktigt vad du eller han menar med imponerande??. Finns ingen referens=jämförelse hur exv en 5d eller annan kamera skulle uppträda med samma exponeringsförfarande.

Mikael

Practical Photography

April 2007.
Ger ingen uförbehalden halleljuja..........
Denna är rolig tycker jag:
...." It would make a good second camera for a pro using any of Nikon's D2/D200 series as it has the same lens mount but offers something different in the way of results."..............

Förtydligande

Som Mikael påpekar
Batterigreppet funkar utmärkt på S5, bara man har Fujibatterier i.
Någon som testat släden för AA-batterier ännu? Tänk i så fall på att det finns en meny där du väljer typ av batteri.

Re: Practical Photography

fujicanon skrev:
April 2007.
Ger ingen uförbehalden halleljuja..........
Denna är rolig tycker jag:
...." It would make a good second camera for a pro using any of Nikon's D2/D200 series as it has the same lens mount but offers something different in the way of results."..............

Man kan läsa information som man vill eller hur är det man säger: Fan läser bibeln på sitt sätt :)

Jag tolkade PPs slutsats som att S5 skulle fungara perfekt som en andra kamera till en befintlig D2 eller D200 därför att dom är så pass lika och ger ett snarlikt resultat. Alltså inte som ett reservhus utan mer som ett komplement med aningens andra egenskaper som förmodligen passar bättre i vissa situationer liksom D2/D200 egenskaper passar bättre i andra situationer medan i de flesta situationerna skulle man kunna grabba tag i vilken som helst av dom och få finfina bilder,

Känns som om vi gör en höna av en fjäder generellt sett. S5 verkar vara riktigt bra men det är D200 oxå eller hur. Det är i själva verket en kort lista med små radanmärkningar som skiljer dem åt. Ingen är dålig på något men i vissa fall passar en av dom aningens bättre och i andra situationer är den andra aningens bättre.

Slutsatsen av det som jag har sett så skulle jag lätt kunna leva med vilken som helst av dom och vara alldeles lycklig :)

Hej,

Satt och funderade....
I Fuji S5 finns det bl.a en möjlighet till att köra s.k. film-simulering.
Nu undrar jag, det funkar väl bara när man kör JPG-filer. För RAW är väl bara vad CCD´n ger.
Samma sak med skärpa, färgrymd etc.

...eller är jag helt ute och far.

// Conny

connyM skrev:
I Fuji S5 finns det bl.a en möjlighet till att köra s.k. film-simulering.
Nu undrar jag, det funkar väl bara när man kör JPG-filer. För RAW är väl bara vad CCD´n ger.
Samma sak med skärpa, färgrymd etc.

Med råformat så får du upp bilden med de inställningar som du gjort på kameran. Skillnaden mot jpg är att du kan ändra inställningarna.

Om man söker en viss känsla, exempelvis vill plåta i svartvitt eller med en viss filminställning, är det ju bra om man kan se resultatet direkt på skärmen. Annars blir previsualiseringen onödigt jobbig.

Sen är det ju toppen att man kan ändra sig eller finjustera.

Har sneglat på en s5:a ett tag nu, kommer antagligen bli den när jag uppgraderar här framåt våren.

Det jag har planerat att använda den till är alla möjliga områden, men mitt huvudsakliga intresse är landskapsfotografi. De flesta verkar tycka att nikons d200 är bättre i detta avseende, men jag har alltid funderat över varför, antingen tar man en extra exponering för dynamiskt omfång i d200 fallet vilket ger en ganska "syntetisk" HDR look. Eller så tar man en extra exponering för upplösning i s5-fallet och stitchar.

Jag var hursomhelst fortfarande lite nervös över om fujin skulle ha upplösning så det räckte för landskapsbruk, så jag laddade ned 2 bilder som en annan fotograf hade tagit på identiskt sätt med en fuji s5, och en sony A100 (vars sensor t.o.m. är aningen skarpare än d200:ans). Båda är otroligt skarpa och fina, inga tecken på rörelseoskärpa eller dylikt, tagna på stativ.

Jag testade dessa mot varandra genom att ta ett utsnitt på 1/9-del av pixlarna, d.v.s. 1/3 på längden och 1/3 på höjden. Skickade in båda till crimson och fick dem idag i 20x30cm format. Detta hade altså motsvarat en bild på 90x60 cm, vilket nog är så stort som jag någonsin kommer försöka skriva ut.

Resultatet? Jag har allvarligt talat svårt att skilja dem åt om man bara ser till upplösning. Då bilden innehåller stora delar finmaskigt tyg som borde kräva hög upplösningsförmåga så förväntade jag mig att skillnaden skulle vara större. Visst går det se en skillnad vid ca 20 cm betraktningsavstånd, jag kan överhuvudtaget inte skilja dem åt på ca 50cm (jag har 1.7 i synskärpa enligt dendär optikerskalan, vilket får anses som mycket bra syn).

Med tanke på att en 60x90 bild skulle sitta på väggen och oftast inte betraktas på avståndet 10 cm med en mer högupplöst bild som referens så är jag övertygad om att en fuji s5 har upplösning så det räcker åt mig och 90% av sveriges fotografer. Känner att tillverkarnas pixelhysteri verkligen har letat sig upp i huvudet på de flesta idag, jag är övertygad om att ökningen i dynamiskt omfång är mer tydlig för den genomsnittlige betraktaren än den minimala upplösningsökningen.

Det roliga är att om man ändå känner sig begränsad så är det bara att ta 4 exponeringar och stitcha, så har man en bild som räcker till att tapetsera med.

Enbärsbusken är inne på nåt vesentlig!

S5 är nog oövertruffen för lata/travla Amerikanska brölloppsfotografer. *.jpg från kamran är knall. Fotar man RAW är inte skillnaden speciellt stor mot D200, 5D eller t.o.m. 20/30D.
Jag var "idiothäkta" på S5 till landskapsfoto (sjö,hav, sol, och glitter). Nu har jag lånad och tästad; och inte har jag blivit religiös :) (som tur är; eller tyvärr).
Jag tror Fuji nog en gång har skapad en D-SLR som kann säljas till de samma användare som tidligare har Fuji.
/Erik J

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar