Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji S5 pro

Produkter
(logga in för att koppla)
Sans skrev:
Vilka objektiv passar till den?
Jaa, det är väl kanske en snarast filosofisk fråga.....själv använder jag Zeiss mellanformatsoptik oftast till min S3 men jag har 5 - 6 nikongluggar också. Automatik? Näe inte så värst mycket kanske, det gör inget, jag är stark och orkar vrida på ringarna. Åsså har jag aldrig bråttom när jag fotograferar. Inte heller tar jag några långa serier. Och så använder jag handhållen digital spotmeter för exponeringen. Det går så bra såååå.....;-)). Men det är inte så mycket jg använder den digitala. S3-dynamiken i all ära - men den skåpas ut så det visslar om det av den svartvita filmen. Och det är ju till >90% i B/W jag fotograferar.
Us
 
Sonnaren skrev:
Jaa, det är väl kanske en snarast filosofisk fråga.....själv använder jag Zeiss mellanformatsoptik oftast till min S3 men jag har 5 - 6 nikongluggar också. Automatik? Näe inte så värst mycket kanske, det gör inget, jag är stark och orkar vrida på ringarna.
Även Zeiss nya ZF-serie passar S5, iom att den är gjord för Nikon F. Kan tänka mig att det är en mycket trevlig kombination. Dock utan AF och med manuell bländarring.

Se http://photozone.de/8Reviews/index.html för några test.
 
Du kan banka å bulta bäst du vill, dubbelexponeringen.
Själv är jag ute och gör bilder med mina två nya s5 or
 
Re: Hehe....

fujicanon skrev:
Efter 3 veckor, eller två; undrade jag på om du förtsatt hyllade S5:an........
mvh Erik J

Jag vill också veta!

Kan jag plutta i ett vertikalgrepp till D200 i en S5? (Problem med handlederna). Batterierna, hur lång batteritid är det? Är huset vädertätat som D200?
 
Huset är vädertätat som D200, det är ju i praktiken en D200 i nästan allt. Vertikalgreppen funkar utmärkt finns dessutom inget annat, Fuji har inte tagit fram något eget. Hittade dessutom en variant att man kan lägga samma funktion på knappen på vertikalgreppet som man har på funktionsknappen på huset.
kanon tycker jag som har lagt spotmätning på den knappen.
Vi har hittat en liten märklighet som ingen vet svaret på ännu. Råfilerna går från 24 till 12 meg på ison över 800. Bilderna blir dock lika stora fysiskt enligt HU, märkligt. Har skickat filer till SB på Fuji så vi får väl höra.
Batterikapaciteten är lite svårt att säga något om. Har kört ca. 500 bilder med ena huset och 100 med det andra, ännu ingen indikation på dåliga batterier men jag har ju förståss två batterier i varje grepp.

Så här långt är jag kanonnöjd. Gjorde en porträttplåtning i går och plåtade en prisutdelning i dag. Skönt att i-ttl funkar. S3:an var ju ingen höjdare med SB-800. Dessutom finns numer en vitbalans som heter blixt.

Jag har i stort sett fått tillbaka alla funktioner jag saknade från min sålda D2x men med en sensor som är så mycket mer.
I går såg jag testbilder tagna i studio med S5 och D200. Samma glugg, samma ljus. Inte kul för Nikon, jag lovar.
 
Gomer, jag är grymt intresserad av denna kamera, har du någon länk till studiojämförelsen?

Mina tankar är väldigt splittrade just nu, då jag funderat länge på d200 tills jag började läsa om s5:an. Mitt huvudsakliga intresse är landskapsfoto, och jag slits lite mellan s5:ans dynamiska omfång gentemot d200:ans högre upplösning.

Om jag fotar landskap kan jag vänta mig bättre dynamiskt omfång från s5:an även efter ordentlig bildredigering i ett bra RAW-program som kan ta fram förlorad info i högdragarna? Eller kommer en d200 ifatt om man bara orkar hålla på att pilla lite med rawfiler? Som det är just nu så är jag förvånad över hur mycket info som faktiskt finns där i det kritvita på min d70 om man bara drar i lite spakar i bildredigeringsprogrammet.
 
Johannes
Studiobilderna var inte från nätet utan live. En modell som sitter stilla, studioblixtar, samma objektiv och inställningar. Resultatet betraktat på Eizos dyra adobe rgbskärm.

Tänkte lite på det där du skriver om högre upplösning i D200:an. Jag vet självklart att Fujis kritiker påstår att både S3 och S5 är 6 mp kameror. Det är ju inte riktigt sanningen. Att det är en 12 mp kamera är ju inte heller sant. Det enda man faktiskt kan göra är att testa själv.

Var inne i din profil och såg att du bor i Uppsala. Mitt förslag är att du tar kontakt med FotoVideo i Stockholm. Säljarna där är kanontrevliga och hjälpsamma. Fråga om du får ta med dig ett objektiv och provskjuta en fil med båda kamerorna. Gör du det i största jpeg tror jag att du får en hyfsad jämförelse. Runt hörnet från deras butik ligger Drottninggatan. Går du ner dit och tar bilderna får du massor med detaljer som du kan jämföra.
Lycka till!
G
 
EnbersBuskE skrev:
Om jag fotar landskap kan jag vänta mig bättre dynamiskt omfång från s5:an även efter ordentlig bildredigering i ett bra RAW-program som kan ta fram förlorad info i högdragarna? Eller kommer en d200 ifatt om man bara orkar hålla på att pilla lite med rawfiler?
Om man har ett icke rörligt motiv så är ju HDR oslagbart när det gäller dynamiskt omfång, alltså att ta flera olika exponeringar i snabb följd och lägga ihop dem i Photoshop el dyl.

På sätt och vis kan man ju säga att det S5an gör är att ta två exponeringar samtidigt och lägga ihop dem.
 
Hej Gomer,
En liten fråga till dej vore store S5-hjälpare, smicker brukar funka :)

Har du hunnit prova hur S5:an funkar ihop med SB-800 blixten?
Tänker då på när man håller blixten i handen, alltså ingen direkt kontakt blixt-kamera.

// Conny
 
Gomer: tack för tipsen! Jag ska nog ta en titt på fotovideo nästa gång jag är i hufvudstahden :).

Magnus: Måste säga att jag personligen ogillar HDR för bilder där man vill ha en naturlig look. Jag tycker att det syns omgående att man har HDR:at, och jag tror det har att göra med övergångarna i bilden, t.ex. mellan en himmel och ett berg, där himlen är från en bild och berget från en annan - just i övergången blir ju skillnaden 2-3 bländarsteg eller vad man nu har valt, vilket gör att det ser onaturligt ut. Dessutom är det krångligt vid t.ex. soluppgångar/nedgångar där förhållanden ändras ganska snabbt. Om du har en annan åsikt eller vet några HDR bilder/tekniker där detta problem inte uppstår så är jag mycket villig att ändra åsikt :).

För er som är intresserade så verkar det som att s5:an är väldigt billig i storbritannien om jag nu inte har missat något. På t.ex. jessops hemsida (www.jessops.com) finns den för 999£ inklusive moms, vilket jag räknade borde bli nånstans kring 13.8k + frakt i svenska kronor. Eftersom det är inom EU borde inte garanti eller sånt vara ngt problem (dock inte bombsäker på detta).
 
Gomer skrev:
Johannes
............................
Tänkte lite på det där du skriver om högre upplösning i D200:an. Jag vet självklart att Fujis kritiker påstår att både S3 och S5 är 6 mp kameror. Det är ju inte riktigt sanningen. Att det är en 12 mp kamera är ju inte heller sant. Det enda man faktiskt kan göra är att testa själv......................................G
Jo, du har fullkomligt rätt. De där Fujikamerorna ger....tja - Fujibilder - som inte går direkt att översätta till Nikon/Canonskalan.
Jag har inget att jämföra med utöver ett par digitalkompakter och ett mellansformatssystem.
Den senare kommer inte S 3:an upp till - givetvis inte - och kompakterna skåpar den ut tämligen rejält.
Det ä r svårt att jämföra Fujikamerorna med andra digitala systemkameror. Bildfilerna är när man ställt in kameran på det dryga 12 Mp. Det är framräknade värden men väldigt mycket bättre än om man gör samma manöver i t.ex PS. Till detta kommer då dynamiken som är fantastiskt bra för en digitalkamera.
Det ger inget att gnöla om det är 6, 8 eller 12 MP. Det blir bara spekulationer och kalenderbiteri. Titta på bilderna, helst utskrivna i ca 50 x 70 eller ännu hellre större ändå och låt känslan avgöra.
Att sitta och åka kana med bilden på en bildskärm som bara visar en fjärdedel eller mindre av bilden är ju bara dumt.
Us
 
British Journal of Photography har testat Fuji S5 Pro, ser kanonbra ut:

Om upplösning:
»Doing the tests revealed maximum resolutions of approximately 56 lp/mm, 36-40 lp/mm and 28 lp/mm. These figures are consistent with the predicted ranges (at the Nyquist end of the scale) and support the notion that the S5's highest resolution corresponds with a genuine 12 million pixels rather than interpolation of a smaller number of pixels.«

Om brus:
»Moving from numerical to visual noise assessments it has to be said that the S5's images are very acceptable right up to, and including, its maximum ISO 3200 setting. Although the image does become slightly grainy there is still good sharpness and resolution: in fact I would say that the look of images taken at high ISO settings is very reminiscent of - or slightly better than - the best images that could be obtained by careful use of the likes of 35mm Neopan 1600 and T-Max p3200. Once again this is a very impressive achievement.«
 
Conny
Sorry har inte haft tid att leka så mycket med blixten. hade en plåtning ute i dag där jag körde med grundinställningarna rakt av på sb 800. Funkade kanon. Skall plåta en tacomeny i kväll, kanske då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.