Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji S5 pro

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite fakta
Första leveransen skeppas till Sverige 28/2
Fuji har egen programvara i kameran
Till skillnad från S3 kommer Lightroom och CS3 stödja det dynamiska omfånget som S5:an ger.
Det gick iofs att konvertera S3 filer i CS2 men med mindre dynamiskt omfång än HyperUtility.
Priset verkar bli strax under 18.000
Nikons batterigrepp är det man använder
Fuji kommer att ha egna batterier, Nikons funkar inte.
Jan Hejra som presenterar Lightroom på Adobes seminarium i mars är Fujifotograf och har testat S5
Det har funnits ett ex i Sverige sedan ett par månader (preproduction)
Det är en go kamera! Undertecknad har haft möjlighet att leka med den.
G

Gomer skrev:
Lite fakta
"
Till skillnad från S3 kommer Lightroom och CS3 stödja det dynamiska omfånget som S5:an ger.
Det gick iofs att konvertera S3 filer i CS2 men med mindre dynamiskt omfång än HyperUtility."
G

Hej Gomer,
Du skriver att Lightroom och CS3 skall stödja det utökade omfånget på S5:an.
Vem har du de uppgifterna ifrån. Jag ringde Adobe teknisk support och de hade "ingen aning".
Är på G att köpa Lightroom och en S5:a är beställd.
Så min fråga är alltså, skall det bli Lightroom eller HyperUtility ?
Är dina källor "högre upp" i Adobe eller har du sett att det funkar?

Vill helst ha Lightroom, så jag väntar tacksamt på ditt svar.

Ha de bra
//Conny

Hej Conny
Uppgiften kommer från Fotograf Jan Hejra som varit betatestare för Lightroom i den inre kretsen, han kommer att vara med och presentera Lightroom på Adobes seminarium i mars. Jag tror dom valde ut ett trettiotal personer världen runt som varit i det forumet.
Det var Janne som tillhandahöll en råfil till Adobe så dom kunde stoppa in även Fuji i konverteraren.
Det här har alltså varit ett förhållande mellan Janne och utvecklingsteamet i USA så det är kanske inte så konstigt att Adobe Sverige inte känner till det hela.
Kul med fler som bokat S5:an. Enligt Fuji så skeppas nya Hyper Utility i dagarna så den skall vara klar.
Fick för övrigt ett tips om HU som ingen på Fuji Sverige kännt till tidigare. Maila min vanliga adress om du vill veta mera. Onödigt att tråka ut forumet med rena Fujifrågor.

Gomer skrev:
....... Onödigt att tråka ut forumet med rena Fujifrågor.

Så tråkigt!! Möjligen andra här som är interesserad.
I.a.f. jag; som har S5 och HU i beställning.

Undrar på denna förvirring i prissättningen på S5. Canada och England har sänkt sina preliminär-priser. Fuji-Sve. har inte tänkt riktig ferdig???
/Erik J

Kanske vore läge för en tekniktråd som heter Fuji SLR eller liknande, starta den så hänger jag gärna på. Har kört S1, S2 och S3 hur många hus det blivit totalt har jag tappat räkningen på. Det sista priset jag hörde (overifierat) var runt 17500:- Det kommer 80 kameror första svängen, hoppas att vi alla som bokat får lev.

Bra idé, Gomer!

Jag hänger mej på.
Är ju nybörjare i S:gänget; och en rejäl sväkare från EOS.
Jobbigt; jag kann ju minimalt om passande objektiv och annan nödvändig kringutrustning.
Startar med nya Tokina AT-X Pro D 50-135/2.8 och en d.o. 16-50/2.8 som kommer i Maj. En topp 35:a måsste nog ha för att testa imot.
mvh Erik J

PS. Har just fått mälding om gratis Lightroom licens med giltig RSP. Inga riktiga detaljer om kodnyckel dock. DS

Senast ändrad:
Jag är på. Arbetar med S2 sen den kom. Antagligen kommer S5 att bli en hit och nå en större grupp fotografer än tidigare Fuji-hus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar