Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji S5 pro

Produkter
(logga in för att koppla)
Gomer skrev:
Lite fakta
Första leveransen skeppas till Sverige 28/2
Fuji har egen programvara i kameran
Till skillnad från S3 kommer Lightroom och CS3 stödja det dynamiska omfånget som S5:an ger.
Det gick iofs att konvertera S3 filer i CS2 men med mindre dynamiskt omfång än HyperUtility.
Priset verkar bli strax under 18.000
Nikons batterigrepp är det man använder
Fuji kommer att ha egna batterier, Nikons funkar inte.
Jan Hejra som presenterar Lightroom på Adobes seminarium i mars är Fujifotograf och har testat S5
Det har funnits ett ex i Sverige sedan ett par månader (preproduction)
Det är en go kamera! Undertecknad har haft möjlighet att leka med den.
G

hade inte du bytt till Pentax k10d?

Henrik
Jo jag köpte en K10D på prov.
Körde de tillsammans med S3 på ett jobb i december.
S3:an var betydligt bättre på höga iso så Pentaxen finns inte kvar på min hylla längre.
För övrigt var jag mycket nöjd med K10D. En riktig kanonkamera.

Gomer skrev:
Henrik
Jo jag köpte en K10D på prov.
Körde de tillsammans med S3 på ett jobb i december.
S3:an var betydligt bättre på höga iso så Pentaxen finns inte kvar på min hylla längre.
För övrigt var jag mycket nöjd med K10D. En riktig kanonkamera.

där ser man,
blir det en S5 istället då?

funderar själv på att ersätta/komplettera min D200,
ska kolla ingående på S5, gillar de bilder jag sett hittills,
men det e väl bäst att avvakta till efter PMA,

Jo du
Jag blev lite vilsen när Fuji påannonserade sin nya kamera med lika stor sensor som S3.
Jag hade ju tidigare varit ute och snurrat. Köpte en D2X förra vintern som var kanongo å plåta med men filerna!
Jag testade Pentax nu i höstas, även det en go kamera, men!
Tog ett beslut för en månad sedan, nu får det vara nog med tekniknörderiet.
har köpt två Fuji S5 som kommer, som vi alla vet i dagarna.
Nu skiter jag i prylfrossan en stund, får nöja mig med det jag har. Det som är kvar i kundkorgen är en Nikkor 28-70 2,8 som blir av före sommaren.
Nu åker jag båt och husbil och gör bilder istället!!!!
Förresten Fujifotografer!!
Pratade på luren i kväll HU-3 inga nyheter för S3 däremot en del nya grymma varianter för S5. Bl.a. filmsimulering och brus av och på. Våra kameror är närmare runt hörnet än ni kan ana!

Gomer skrev:

Pratade på luren i kväll HU-3 inga nyheter för S3 däremot en del nya grymma varianter för S5. Bl.a. filmsimulering och brus av och på. Våra kameror är närmare runt hörnet än ni kan ana!

"Luren" hadde tydligen lite nytt att komma med :DD
Filmsimuleringen är tydlig beskrevet i manualen, och det samma är brusred. av/på (std/org).
Mycket viktig är ju dedikert Raw-konverter, om den vet man intet!
Jo, den är nog runt hörnet; men vilket hörn?
/Erik J

Ja, det är nog som du säger och som den digitala världen ser ut. De som borde veta vet inte så mycket mer än vad vi kan läsa oss till på nätet. Så vitt jag erfar så kan vi kanske förvänta oss en något snabbare levernstid än vad som tidigare påannonserats.
Tydligen kommer det 80 kameror som kommer att fördelas utifrån bokningar.

Gomer skrev:
Jo du
Jag blev lite vilsen när Fuji påannonserade sin nya kamera med lika stor sensor som S3.
Jag hade ju tidigare varit ute och snurrat. Köpte en D2X förra vintern som var kanongo å plåta med men filerna!
Jag testade Pentax nu i höstas, även det en go kamera, men!
Tog ett beslut för en månad sedan, nu får det vara nog med tekniknörderiet.
har köpt två Fuji S5 som kommer, som vi alla vet i dagarna.
Nu skiter jag i prylfrossan en stund, får nöja mig med det jag har. Det som är kvar i kundkorgen är en Nikkor 28-70 2,8 som blir av före sommaren.
Nu åker jag båt och husbil och gör bilder istället!!!!

fick tag i några S3 Pro .RAF-filer,

funkar mycket bra i Aperture,
verkar helt klart som både R- och S-pixlarna används, och ut får man 12MP filer som default,

om du inte vill köra HU menar jag, fast Aperture kräver Mac förståss,

även på ISO1600 ser det det bra ut,
jag är positivt överraskad,
upplösningen är ju inte superhög förståss, men känslan i bilderna och kornet ser analogt ut..
och DR verkar bra även på ISO1600, där suger ju D200 verkligen.

Är Fuji S5 Pro ett bättre alternativ än D200 och de dyrare modellerna enbart när det gäller bruset eller finns det andra fördelar med S5:an också? Kan den konkurrera med Canons 5D på något sätt?

Sans skrev:
Är Fuji S5 Pro ett bättre alternativ än D200 och de dyrare modellerna enbart när det gäller bruset eller finns det andra fördelar med S5:an också? Kan den konkurrera med Canons 5D på något sätt?

största fördelen med S5 är det stora dynamiska omfånget, större än både hos D200 och 5D,
många porträtt och bröllopsfotografer har kört föregångaren S3 Pro av den anledningen, tyvärr var S3 långsam, S5:an skall var mycket bättre i det avseendet.

ergonomin för S5 är ju samma som på D200 vilket nog många uppskattar,

vilken som är bästa valet är omöjligt att säga,
beror på vad man prioriterar, ingen av dom är bäst på allt, tyvärr..

Håller med Henrik
D200 skall ju göra 5 bilder i sekunden.
S5 3 bilder, så D200 är ju klart snabbare.
Är snabbhet viktigast skall man nog hålla sig till Nikon. Och som sagt prioriterar man kvalitet på höga iso är Fuji ett bra val.
Kul det där med Apreture.
Skall bli spännande att se vad Lightroom presterar.
Så fort jag har en serietillverkad S5:a i handen kan vi ju testa och jämföra. Återkommer i så fall.

Bankar på !!!

Gomer skrev:

Så fort jag har en serietillverkad S5:a i handen kan vi ju testa och jämföra. Återkommer i så fall.

Om jag bankar på himlens elle helvetets port vet jag inte; men tyst har det blivit på den goda Gomer!
Buffringen va' vel inta sååå trög?
/Erik J

Bankar på !!!

Gomer skrev:

Om jag bankar på himlens eller helvetets port vet jag inte; men tyst har det blivit på den goda Gomer!
Buffringen va' vel inte sååå trög?
/Erik J

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto