Annons

Fuji S5 pro

Produkter
(logga in för att koppla)
eon skrev:
Nej för att få det fina omfånget så måste man hålla sig till 6 MP.

S- och R-pixlarna registrerar ju inte samma sak, så det kan inte bli 12 MP av att lägga ihop dem. Om Fuji interpolerar pixlarnas antal eller deras dynamik är väl inte kännt.

För övrigt så är anledningen till att Fujis sensor ger högre detaljupplösning än andra 6 MP sensorer är inte att de har 6 + 6 MP utan det beror på att pixlarna är arrangerade på diagonalen år höger resp vänster i stället för horisontellt och vertikalt som är det vanliga

/Erik

Nej, bilden kan man välja om den ska interpoleras upp till 6 eller 12 MP. Egentligen interpoleras bilden alltid till 12 MP, men om man väljer 6 MP så skalas den ned istället. Orsaken är att pixlarna är diagonalt monterade, och det krävs några räkneoperationer. Det dynamiska omfånget väljer man i en annan inställning på kameran, hur mycket S- och R-pixlarna ska samverka.
 
Ska påpekas att om man fotar RAW så väljer man ingenting utan bilderna har högsta möjliga omfång och upplösning. I RAW konverteraren kan du sedan välja mellan 6 och 12mp. Den verkliga upplösningen på RAW filerna från S3 låg på samma nivå eller till och med lite bättre än 20D enligt tidningen Foto.
 
Martin, det finns två olika lägen att fota i råformat på S3. Det ena använder både S- och R-pixlarna, det andra bara S-pixlarna, och därmed inte lika stort dyn. omfång.
 
Trevlig kamera du har! Själv har jag bara en Kanin 5D, och det som stör mig är användargränssnittet, ergonomin, och just det där med det dynamiska omfånget (sämre i jpeg som jag oftast använder). Själva upplösningen är dock finfin, den kan jag inte direkt klaga på.
 
Johan,
5D är trevlig. Men det är trots allt väldigt sällan man behöver den upplösningen. För det slutgiltiga resultaten tycker jag omfånget och färgerna är viktigare eftersom jag väldigt sällan printar större än A3. Det ska dock sägas att S3 inte har den bästa ergonomin här i världen och faktiskt har en del brister. Just därför tycker jag S5 är så intressant! Ett väldigt bra hus med en otrolig sensor i. Klockrent!
Är du intresserad av nån jpeg från S3 i wide läget så skicka ett mail. Jag blev förvånad själv över hur bra jpeg:arna är i det här läget och vilket otrolig omfång det är i dom.
 
köpte mig ett magasin idag och fundera lite på fujis kamera. Den verkar vara väldigt trevligt och ser fram emot lanseringen. Min fråga inom det här ämnet där dock, tar den alla Nikons tillbehör?
Jag misstänker de skarpt eftersom den har Nikons hus, och vad tror ni den kommer ligga i för prisklass?
Snarlik till D200 eller närmre Canons 5D?
Känner att jag börjar växa ur min Canon 10D och funderar skarpt på en ny kamera, valet där dock svårt men de lutar åt Canon igen men Fujis kamera sen väldigt intressant ut
 
Jag har försökt att hitta info om när S5an kan finnas i butik o pris.
Det jag hittat är lansering i början av -07/mitten av feb och att priset kommer bli lite högre än D200an. Nån som vet lite mer?

/André
 
Lowrider skrev:
Jag har försökt att hitta info om när S5an kan finnas i butik o pris.
Det jag hittat är lansering i början av -07/mitten av feb och att priset kommer bli lite högre än D200an. Nån som vet lite mer?

/André

Nä, det verkar stämma bra. Ska bli intressant om den kommer att skilja sig något i bildkvalité från S3. Jag tror på extremt lågt brus från den här kameran. Tror en del press- och dokumentärfotografer som använder Nikon kommer uppskatta den här kameran väldigt mycket.
 
Ni som vet, hur länge har Fuji kört med vidareutveckling av i stort sett samma sensor?

Vad kan ligga bakom att Fuji inte väljer att öka pixeltätheten något iaf för att nå ointerpolerad 24x30 eller liknande?
 
taihi skrev:
köpte mig ett magasin idag och fundera lite på fujis kamera. Den verkar vara väldigt trevligt och ser fram emot lanseringen. Min fråga inom det här ämnet där dock, tar den alla Nikons tillbehör?
Det verkar tyvärr inte som att den tar Nikons manuella objektiv (AI), vilket också medför att de nya Zeiss ZF-objektiven inte kommer att fungera med S5. Riktigt synd, tycker jag. Är på väg att byta från Canon, och S5 med ZF hade varit ett mycket intressant alternativ. Nu lutar det åt K10D med Limited-optik istället.
 
Borde inte nikons manuella gluggar fungera på en S5 pro? om den nu är byggd på ett D200 hus, som tar manuella gluggar, och ger ljusmätning? eller har jag helt fel?
 
Jimpawa skrev:
Borde inte nikons manuella gluggar fungera på en S5 pro? om den nu är byggd på ett D200 hus, som tar manuella gluggar, och ger ljusmätning? eller har jag helt fel?
Jag tänkte likadant, men efter att ha kikat på en PDF från Fuji med spec på S5 Pro visar det sig att det bara är autofokus-optiken som är kompatibel. Utgår från att Fuji inte "missar" att skriva med en feature.
 
pgmj skrev:
Jag tänkte likadant, men efter att ha kikat på en PDF från Fuji med spec på S5 Pro visar det sig att det bara är autofokus-optiken som är kompatibel. Utgår från att Fuji inte "missar" att skriva med en feature.

Okej, då stämmer det säkert, riktigt tråkigt.
 
pgmj skrev:
Det verkar tyvärr inte som att den tar Nikons manuella objektiv (AI), vilket också medför att de nya Zeiss ZF-objektiven inte kommer att fungera med S5.

Men det står ju såhär i den PDF som finns att hämta via fujifilm USA http://www.fujifilmusa.com/JSP/fuji/epartners/bin/S5Pro_leaflet_060829_1.pdf

"¥ Non-CPU: Can be used in exposure modes A and M; electronic range finder can be used if maximum aperture
is f/5.6 or faster; color matrix metering, multi-sensor balanced fill-flash for digital SLR, and aperture value
display supported if user provides lens data"

Det betyder ju att det går utmärkt att använda de gamla gluggarna - precis (???) som på D200.
 
Man kan inte lita på specifikationer uppenbarligen.

Den officiella Nikon-broschyr jag har för D200 säger tex överst på baksidan:
"Nikon SLR-digitalkamera D2x - specifikationer"
Då undrar man om det finns fler klippa-och-klistra-fel i broschyren.

/Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.