Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji S5 pro

Produkter
(logga in för att koppla)
De gråskalevärden från sensorn som uppmäts i olika nivåer och sedan omvandlas till färginformation/bayersk interpolering pga av vilket RGB färgfilter som ligger framför borde vara mallen för en senare lagd gammakurva oavsett sensor. Signal är signal.
Mikael

Att nya varianter av rawprogram måste komma ut beror nog mer på data om data sk decorderingen som talar om vilken pixel och färgfilter som representarar vad samt även data om vitbalans, brusreducering, och speciellt colorimetric översättning + ett antal andra saker som sker med rawfilen.
Jag citerar Anders Uschold- raw är inte så raw som man tror-sagt över en pilsner nere i Köln
Mikael

macrobild skrev:
Det tror jag inte . Gammakurvan är lagd efter detekterade signalnivåer från sensorn inget annat vad jag förstår.Är signalnivåerna från exv d2x och 5d samma från 0-255 så sker samma gammakorrigering
Då skulle alltså gammakurvan skilja sig beroende på vilken bild du behandlar från en och samma kamera. Det låter väl lite väl märkligt? Hur ska konverteraren veta hur ditt fotograferade motiv ser ut?

Makten skrev:
Då skulle alltså gammakurvan skilja sig beroende på vilken bild du behandlar från en och samma kamera. Det låter väl lite väl märkligt? Hur ska konverteraren veta hur ditt fotograferade motiv ser ut?
Nu förstår jag inte vad du menar
Mikael

tog bort ett tidigare inlägg som jag kan ta med Daniel senare angåen gamma och bildskärm för att vi inte skall hoppa fram och tillbaka i ämnena

Senast ändrad:
Makten skrev:
Det är väl inte jättesvårt? Den har ju sensorinformationen.
Eller skrev:
Gammakurvan är lagd efter detekterade signalnivåer från sensorn inget annat vad jag förstår.Är signalnivåerna från exv d2x och 5d samma från 0-255 så sker samma gammakorrigering
Och signalnivåerna har ju konverteraren tillgång till. Eller missar jag något?

macrobild skrev:
Nu förstår jag inte vad du menar
Då får du läsa ditt eget inlägg igen, som motsäger att kurvan skulle vara förutbestämd.

Daniel skrev att kurvan bör vara förutbestämd för respektive kameramodell, vilket jag också antar.

StefanN skrev:
Det är väl inte jättesvårt? Den har ju sensorinformationen.
Ja, och alltså är gammakurvan förutbestämd, eller hur? Vore den INTE det så skulle konverteraren behöva veta VAD det är du fotograferar för att ge korrekt resultat.

Makten skrev:

Ja, och alltså är gammakurvan förutbestämd, eller hur? Vore den INTE det så skulle konverteraren behöva veta VAD det är du fotograferar för att ge korrekt resultat.
Men VAD jag fotograferar vet ju konverteraren. Ja, inte om det är en hund som heter Hjalmar kanske, men det vet ju tonfördelningen i bilden. Vad som är mörkt, vad som är ljust, hur det är fördelat (och t.o.m. var tonerna finns i bilden, men det används ju inte för gammakurvan). Utifrån det kan rawkonverteraren sedan analysera bilden och lägga en kurva. Således helt oberoende av vilken kameramodell* eller sensor som har levererat informationen utan bara utifrån innehållet i bilden (VADet, om du så vill).

Om det fungerar så är jag inte kunnig nog för att säga, men det är åtminstone så jag tolkar vad Mikael säger.

*-Ja, den är ju beroende av att veta hur den ska tolka inputen från kameramodellen ifråga, men inte vilken gammakurva kameran ska anpassas till.

Martin
jag säger att jag tror utifrån de pixelvärden som sensorn ger så skapas en basal gammakurva i rawprogramvaran, hur kurvan ser ut beror antagligen på motivets kontrast=signalnivå från svart till vitt. Är motivet platt/kontrastlöst eller kontrastrikt så är gråskalevärdena från enskilla pixlarna olika i signalnivå från det mörkaste till det vitaste och från de två beskrivna motiven.

Jag tror inte heller att Gammakurvan som David beskriver är orsaken att rawkonverterare hela tiden behöver uppdateras utan att nya varianter av rawprogram måste komma ut beror nog mer på data om data sk decorderingen som talar om vilken pixel och färgfilter som representarar vad samt även data om vitbalans, brusreducering, och speciellt colorimetric översättning + ett antal andra saker som sker med rawfilen före A/D.

Mikael

Senast ändrad:
PS Martin om du sedan läser Anders Uschold svar i tråden "frågor till Anders" så säger han As a next step, partial contrast and tonal reproduction takes place.
Detta tolkar jag som att en kontrastkurva =gammakurva.

Mikael

Nu råder visst total förvirring här. Menar ni att gammakurvan ställs in automatiskt på något sätt, för varje enskild bild? Det skulle ju betyda att man aldrig kan få en "korrekt" bild. Kameran har ju som sagt ingen aning om ifall det är en solnedgång eller ett gråkort som man fotograferar. Alla bilder borde ju få samma kurva (från samma kamera då förstås). Annars blir ju resultatet av olika motiv helt godtyckligt!

Makten skrev:
Nu råder visst total förvirring här. Menar ni att gammakurvan ställs in automatiskt på något sätt, för varje enskild bild? Det skulle ju betyda att man aldrig kan få en "korrekt" bild. Kameran har ju som sagt ingen aning om ifall det är en solnedgång eller ett gråkort som man fotograferar. Alla bilder borde ju få samma kurva (från samma kamera då förstås). Annars blir ju resultatet av olika motiv helt godtyckligt!

Jag vet inte hur smart programmen är skrivna, att en gammakurva estimeras och om den estimeras olika pga olika signalnivåer vid analys av sensordata.
Jag svarade mer på Daniels påstående .se tidigare svar.
Fråga Anders Uschold han bör veta, att en gamma korrektion finns med vid uppräkningen beskriver både Anders och Bruse Frasier.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar, en bild oavsett om det är solnedgång, hundar eller blommor presenteras av camera raw med en s-kurva som kallas normal , du kan frångå den och välja linjär eller starkare kontrastkurva.

Mikael

Senast ändrad:
Så här beskriver Bruse Frasier vad som händer.

Gamma correction. Digital raw captures have linear gamma (gamma 1.0), a very different tonal response from that of either film or the human eye. So the raw converter applies gamma correction
to redistribute the tonal information so that it corresponds more closely to the way our eyes see light and shade.

Om denna gammakorrigering är en fast svag s-kurva eller ändras något beroende på motivets kontrast och signalnivåer från sensorn vid uppräkning kan jag inte svara på.(en fråga för Anders Uschold) Den gamma kurva/korrektion som jag diskuterar är en svag kontrastkurva för att anpassa återgivningen av mörka och ljusa toner .se ovan Bruse Frasiers text.
Det är alltså inte fråga om en kurva som lyfter eller påverkar mellantoner etc så att en bild som är en solnedgång etc förändras till det sämre.

Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar, en bild oavsett om det är solnedgång, hundar eller blommor presenteras av camera raw med en s-kurva som kallas normal , du kan frångå den och välja linjär eller starkare kontrastkurva.
Nu måste vi hålla isär det här med gamma och kontrastkurva. Jag är mycket medveten om att kontrastkurvan kan ändras, dels med själv kurvverktyget, dels med kontrastreglaget. Med detta på "0" och rakt streck så är bilden så linjär som vi kan göra den, MED gammakorrektion.

macrobild skrev:
Så här beskriver Bruse Frasier vad som händer.

Gamma correction. Digital raw captures have linear gamma (gamma 1.0), a very different tonal response from that of either film or the human eye. So the raw converter applies gamma correction
to redistribute the tonal information so that it corresponds more closely to the way our eyes see light and shade.

Om denna gammakorrigering är en fast svag s-kurva eller ändras något beroende på motivets kontrast och signalnivåer från sensorn vid uppräkning kan jag inte svara på.(en fråga för Anders Uschold) Den gamma kurva/korrektion som jag diskuterar är en svag kontrastkurva för att anpassa återgivningen av mörka och ljusa toner .se ovan Bruse Frasiers text.
Det är alltså inte fråga om en kurva som lyfter eller påverkar mellantoner etc så att en bild som är en solnedgång etc förändras till det sämre.
Okej, det är inte samma kurva som jag talar om. Jag refererar till den exempelbild som någon visade från Adobe, där gammakorrektionen är en antilogaritm, inte ett S. Jag betvivlar inte att S-kurvan är automatiserad till viss del även när vi väljer en till synes plan funktion. Men att gammalogaritmen skulle vara det, verkar mycket märkligt. Den är ju tydligen bara till för att likna sensorns respons vid ögats eller filmens.

Tillägg: Det var ju till och med du själv som visade exempelbilden på sidan 29. Att applicera en S-kurva på den övre gråskalan skulle inte ge resultatet av den undre bilden!

Den här.

"This is the curve required to apply a gamma correction tone to the linear capture. After the tone curve, the histogram
has a normal distribution throughout the image.
"

Bilagor

• gamma.jpg
    gamma.jpg
    53.1 KB · Visningar: 263
EFTER detta kan vi alltså själva välja om vi vill ha en kontrasthöjande S-kurva.
Så måste det väl ändå vara?

Tillägg: Förresten är mitt snack om "antilogaritm" helt fel. Inversen av en logaritm är inte antilogaritmen. *host*

Jag fattar nu vad du menar, läste lite tillbaka, och det är som du säger med Camera raw så ses inte bilden så som beskrivs i texten dvs mörk=linjär, alltså sker det en korrigering tidigt i Camera Raw av tonomfång och gamma.

sedan undrar jag hur skall vi hålla isär gammakurva och kontrastkurva?
Mikael

macrobild skrev:
Jag fattar nu vad du menar, läste lite tillbaka, och det är som du säger med Camera raw så ses inte bilden så som beskrivs dvs mörk=linjär, alltså sker det en korrigering tidigt i Camera Raw.

sedan undrar jag hur skall vi hålla isär gammakurva och kontrastkurva?
Mikael
Precis! :) Det jag då undrar är om denna gammakorrektion skiljer sig mellan olika kameror, för inte fasen kan den vara olika för olika bilder från en och samma kamera?

Enklast är väl att kalla den ena för just "gammakorrektion" och den andra för "kontrastkurva", även om jag antar att kontraskurvan egentligen har med "gamma" att göra den också.

gamma är en kontrastkurva, läs tidigare svar + din egen tankegång + hur Camera raw presenterar en linjär bild= det sker "sannolikt"en korrigering/fördelning av bildens nivåer från svart till vitt = tonomfånget och gammakurva.

Hur denna korrigering ser ut- kan det då bero på sensordata som tolkas ?Sensordata som skiljer sig åt beroende på motiv, motivets kontrast etc.??
Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar