Annons

Fuji S5 pro

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi tar nu det du påpekat med hur Camera raw har presenterat bilden, den ser inte för mörk ut vilket beskrivs i texten.
Denna exponering av bilden vilket det handlar om som kamera raw dukar fram är redan korrigerad i programmet men kan sedan korrigeras ytterliggare med det som nu kallas normal, stark, linjär , egen osv kurva.
Vad jag förstår så har kamera Raw i tidigare steg genom sin uppräkning redan korrigerat tomomfång samt gamma utifrån sin framräkning av uppmätta gråskalevärden från sensorn som i sin tur styr färguppräkningen.
Låter detta vettigt?
Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Denna exponering av bilden vilket det handlar om som kamera raw dukar fram är redan korrigerad i programmet men kan sedan korrigeras ytterliggare med det som nu kallas normal, stark, linjär , egen osv kurva.
Vad jag förstår så har kamera Raw i tidigare steg genom sin uppräkning redan korrigerat tomomfång samt gamma utifrån sin framräkning av uppmätta gråskalevärden från sensorn som i sin tur styr färguppräkningen.
Låter detta vettigt?
Mikael
Jaaaaa, vi talar förbi varandra! Jag säger precis samma sak, haha! :-D
Det är bara det att jag säger "gammakorrektion" om det du nämner i detta inlägg (rödmarkerat). Alltså den kurva vi inte själva kan korrigera.

macrobild skrev:
Är då gammakurvan en fix sådan ?

Och här har jag inget svar.

Mikael

Jag skulle tro att den är fix för en given råkonverterare (med standardinställningar vill säga). Jag hittade detta dokument från Adobe också:

http://www.adobe.com/digitalimag/pdfs/phscs2ip_camraw3.pdf

Det ger lite intressant information som åtminstone inte jag hade koll på innan. T.ex. säger de att curves i camera raw fungerar ungefär som curves i Photoshop, men att det agerar direkt på det linjära rådatat fast visat genom en gamma 2.2-korrektion. De säger det således inte rakt ut, men det verkar som om de lägger på en gamma 2.2-korrektion på rådata. Om man läser vidare i detta dokuement så står det

The Brightness control in Camera Raw is a nonlinear adjustment that works very much like the gray input slider in Levels. It lets you redistribute the midtone values without clipping the highlights or shadows. Note, however, that when you raise Brightness to values greater than 100, you can drive highlight values to white, which looks a lot like highlight clipping. The extremely subtle distinction is that the values are being mapped to white rather than actually clipped—if you check the 16-bit values postconversion in Photoshop, you may find that there’s still actually
a little headroom.

Inte heller här framgår det rakt av, men visst verkar brightness-kontrollen vara precis (eller åtminstone ungefär) den gammakorrektion vi talar om? Att justera gråpunkten i nivå-justeringen är ju att ändra gamma, så exposure borde vara detta. Dock säger ju detta dokuement att det fungerar 'liknande' vilket ju verkar som att det inte är en exakt gamma-kurva, men nästan...

macrobild skrev:
Är då gammakurvan en fix sådan ?

Och här har jag inget svar.
Det borde den ju vara, åtminstone för en viss kamera. I alla fall om vi ställer allt på "noll".

edsjo skrev:
Inte heller här framgår det rakt av, men visst verkar brightness-kontrollen vara precis (eller åtminstone ungefär) den gammakorrektion vi talar om?
Det där var intressant! Jag har alltid undrat vad brightness egentligen gör, och antagit att det handlar om att höja mellantonerna. Det är nog kanske som du säger en justering av gammakorrektionen. I ACR:s default-läge så står brightness på "50", vilket kan vara alldeles för lågt om man vill rädda högdagrar utan att bilden ska se underexponerad ut.

Att justera gråpunkten i nivå-justeringen är ju att ändra gamma, så exposure borde vara detta. Dock säger ju detta dokuement att det fungerar 'liknande' vilket ju verkar som att det inte är en exakt gamma-kurva, men nästan...
Är verkligen gråpunkt något som har med exposure att göra? Exposure flyttar ju så att säga kordinatsystemet höger/vänster i exponeringsdata. Men gamma påverkas säkert av det också. Knöligt:-S

Om gamma appliceras före eller efter kontrastkurva borde inte spela någon roll, eftersom de ju gör "samma sak" men med olika inställningar. Två olika kurvor som adderas till varandra kan uttryckas som en tredje specifik kurva. Det är väl mest enklare för användaren att se kontrastfunktionen som en rät linje som kan justeras, istället för en log-kurva som kan justeras.

Makten skrev:
Är verkligen gråpunkt något som har med exposure att göra? Exposure flyttar ju så att säga kordinatsystemet höger/vänster i exponeringsdata. Men gamma påverkas säkert av det också. Knöligt:-S

Ursäkta, jag menade förstås brightness, inte exposure, dvs att att justera gråpunkten är att ändra gamma och det verkar ju vara (åtminstone ungefär) vad BRIGHTNESS gör i Adobe Camera Raw.

edsjo skrev:
Ursäkta, jag menade förstås brightness, inte exposure, dvs att att justera gråpunkten är att ändra gamma och det verkar ju vara (åtminstone ungefär) vad BRIGHTNESS gör i Adobe Camera Raw.
Då är jag med, och det låter mycket logiskt.

macrobild skrev:
Jag fattar nu vad du menar, läste lite tillbaka, och det är som du säger med Camera raw så ses inte bilden så som beskrivs i texten dvs mörk=linjär, alltså sker det en korrigering tidigt i Camera Raw av tonomfång och gamma.

Ps
Hittade i DPP linjär funktion och så här ser den simulerade jpg bilden ut med linjär inställning i programvaran.

Bilagor

• linjär1.jpg
    linjär1.jpg
    24.6 KB · Visningar: 403
Och så här ser den ut med standard kurva och "flat"
gamma, dvs reglaget till vänster så långt det går.

Bilagor

• linjär2.jpg
    linjär2.jpg
    37.5 KB · Visningar: 403
Senast ändrad:
och med något tuffare gammakurva=kontrastkurva.
Vad jag förstår så kan inte Camera raw simulera linjär sensordata utan att vara korrigerad,( dvs jag hittar inga inställningar att få bort korrigeringen) de inställningar som senare kan göras i Camera Raw motsvarar som här i DPP och bildex 2 "flat" = linjär hos Camera Raw och sedan kan kontrastkurvan ökas efter behag.

Bilagor

• linjär3.jpg
    linjär3.jpg
    43 KB · Visningar: 403
Senast ändrad:
Se! I din första bild Mikael, så har vi den inverterade kurva jag tidigare talade om. Alltså den som tar ut gammakorrektionen (spegelvänd).

Så; kontrastkurvan är väl också att betrakta som gammakorrektion antar jag. Bara det att vi har fått en särskild korrektion redan innan - utom vår kontroll - för att det ska se ut som film, eller som ögat ser det.

Tillägg: Men inte fasen har vi heller någon nytta av "linjär sensordata"? Det ser ju ut som skit;-)

Jo jag har förstått vad du menar med inverterad kurva,här kommer samma sak som Daniel visade för några sidor tillbaka och där du frågade om hur han hade fått fram sina kurvor.
Med DPP kunde jag få en linjärt återgivande.

Bilagor

• daniel1.jpg
    daniel1.jpg
    27.4 KB · Visningar: 398
Och sedan har bilden korrigerats med kurvor i Photoshop.Alltså liknande det Daniel beskrev tidigare .

Daniel skrev sedan: Så förmodligen har Camera Raw lagrat en grundkurva specifik för varje sensormodell, därav behovet av anpassning när nya kameror kommer ut på marknaden.

Här menade jag att om sensordatan/signalnivåerna likvärdigt ut från exv d2x och 5d i de olika nivåerna,se översta bildens histogram så kan väl samma inverterade kurva appliceras?

Sedan var det det andra om en fix kurva appliceras eller om den läggs efter motivet och signalnivå i de olika nivåerna-och det har jag inget svar på
Mikael

Bilagor

• daniel2.jpg
    daniel2.jpg
    37.4 KB · Visningar: 396
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Och sedan har bilden korrigerats med kurvor i Photoshop.Alltså liknande det Daniel beskrev tidigare .
För att skapa kurvorna jag visade sätter jag kontrollpunkter för kurvverktyget för tonplattorna svart-grå-vitt på ColorChecker-kortet, med kortet följer en specifikation av sRGB-värdena för varje tonplatta. Så allt jag behöver göra är att justera utnivån till att stämma med den specificerade nivån.

macrobild skrev:
Daniel skrev sedan: Så förmodligen har Camera Raw lagrat en grundkurva specifik för varje sensormodell, därav behovet av anpassning när nya kameror kommer ut på marknaden.
Här missförstod du vad jag skrev. Gammakurvan är förmodligen den samma för alla kameramodeller, men sedan antog jag att det fanns en modellspecifik justeringskurva för varje sensormodell. Efter att ha labbat vidare lite har jag dock ändrat uppfattning, de avvikelser jag tyckte mig se från idealkurvan kan nog hänföras till vart Camera Raw sätter vitpunkten. Samt att även om jag ställer alla justeringar till nolläge får jag inte en helt neutral uppräkning, viss nivå och kontrastjustering sker ändå (men den verkar vara lika för alla sensormodeller).

macrobild skrev:
Här menade jag att om sensordatan/signalnivåerna likvärdigt ut från exv d2x och 5d i de olika nivåerna,se översta bildens histogram så kan väl samma inverterade kurva appliceras?
Ja det är korrekt, och överenstämmer med mina fortsatta tester.

macrobild skrev:
Sedan var det det andra om en fix kurva appliceras eller om den läggs efter motivet och signalnivå i de olika nivåerna-och det har jag inget svar på
Camera Raw verkar alltid räkna om bilden med en 2.2 gamma kurva, sedan kan vi själva välja att justera kurvan med Brightness. Förutom vitpunkten verkar ingen motivanpassning ske, om du inte väljer att aktivera autoläget (som i princip motsvarar autonivåer).

Det kan underlätta om man förstår innebörden av de olika justeringsmöjligheterna som finns på "basic" fliken (för ACR 4):

• Exposure: Sätter vitpunkten (varken mer eller mindre).
    Recovery: Justerar vitpunkten efter vad den falska färgestimeringen klarar att återskapa.
    Fill Light: Lägger en kurva som bara ljusar upp skuggorna (snarlikt "Darks" i den parametriska kurvdialogen).
    Blacks: Sätter svartpunkt.
    Brightness: Justerar gammakurvan (påverkar hela bilden).
    Contrast: Justerar knäna i en s-formad kontrastkurva (3-punkts kurva).
/Daniel

Nu är vi ju redigt OT, men det kanske inte gör så mycket, så jag spinner vidare: Är det någon som helst skillnad mellan att dra i brightness-reglaget mot att själv rita en customiserad kurva som höjer mellantonerna med kurvverktyget? Jag antar att det är samma sak, bara det att jag har större möjligheter med kurvan (också större möjligheter att göra "fel", det vill säga ful/dålig kurva).

Makten skrev:
Nu är vi ju redigt OT, men det kanske inte gör så mycket, så jag spinner vidare: Är det någon som helst skillnad mellan att dra i brightness-reglaget mot att själv rita en customiserad kurva som höjer mellantonerna med kurvverktyget? Jag antar att det är samma sak, bara det att jag har större möjligheter med kurvan (också större möjligheter att göra "fel", det vill säga ful/dålig kurva).
Vi kanske borde börja en ny tråd...

I princip är det likvärdigt att ändra på Brightness-reglaget och att göra en customkurva, i praktiken är en gammakurva dock lite knepig att exakt återskapa med kurvverktyget (se mina tidigare inlägg).

/Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar