sarnor
Avslutat medlemskap
För det första så ger formeln det teoretiska maxvärdet, i praktiken är det inte alltid vi kan få ut så mycket på grund av brus. Formeln utgår sedan från det faktum att sensorn arbetar linjärt, det vill säga en fördubbling av ljusstyrkan skall ge ett fördubblat värde (så arbetar alla sensorer idag). Det är alltså ett exponeringssteg mellan värde 2 och värde 4 och likaledes ett exponeringssteg mellan 128 och 256. Så det som bestämmer det teoretiska dynamiska omfång en digital bildfil kan återge är helt enkelt hur många dubbleringar vi kan beskriva, där 8 bitar ger 8 dubbleringar, 12 bitar 12 dubbleringar och så vidare.photodo skrev:
Intressant formel Daniel, jag känner till dess existens, men har aldrig förstått varför den skulle vara allenarådande. Den kan förklara PhaseOnes och Hasselblads (tror jag) lilla övertag när det gäller signalbehandling. PhaseOne använder 16 bitars A/D-omvandling, vanliga "småkameror" (som EOS 5D) i allmänhet 12 bitar.
Du har naturligtvis rätt, jag skrev av fel när jag kopierade tabellen från en gammal artikel om skanning. (Jag borde inte skriva inlägg efter klockan 3 på natten...)photodo skrev:
Men du blandar ihop dynamiskt omfång och svärtning. I formeln sätter bitdjupet en gräns för dynamiskt omfång, inte för svärtningsomfång i bilden. Övre gränsen för en bilds svärtningsomfång är d-max.
Formeln skall vara att det dynamiska omfånget D = Dmax - Dmin, vilket för digitala medier (oaktat brus) ger att det dynamiska omfånget D = log 2^(bitantal/kanal). (Det slank in ett Dmax på fel ställe.)
Du har naturligtiv helt rätt, tack för din utförliga beskrivning.photodo skrev:
Men då är vi tillbaks i en analog värld. En digital bild har inget d-max. Dynamiskt omfång (kan även kallas exponeringsomfång) motsvarar X-axeln i ett diagram med en svärtningskurva (HD-diagram). Svärtningsomfånget, med d-max, motsvarar Y-axeln i samma diagram. Mätetalen 2,4, 3,0, 3,6 är logaritmiska beskrivningar av DR (inte svärtningsomfånget). 0,3 motsvarar en fördubbling = ett exponeringssteg. 2,4 motsvarar då 8 exponeringssteg (luminans- eller ljushetsskillnader i motivet). Eftersom (förmodligen) alla anständiga digitalkameror har minst 12 bitars A/D-omvandling kan man, om man följer formeln slaviskt, hantera ett exponeringsomfång på 12 steg, vilket torde vara mer än tillräckligt om vi inte felexponerar grymt.
När du skriver att diafilm har 3,6 så syftar det värdet på diafilmens svärtningsomfång, inte exponeringsomfång (Y- resp X-axel i diagrammet).
Densitet och svärtningsomfång får vi först när digitalbilden analogiserats och skrivits ut på papper (eller på något annat som en bildskärm).
Alla som har kopierat svartvita bilder på traditionellt sätt vet vad jag menar här. Ett negativ med ett givet kontrastomfång kankopieras på olika fotopapper. Kopiera på mjukt papper och vi får en bild med litet svärtningsomfång. På hårdare papper av hög kvalitet och med blank yta kan vi få ut en högre kontrast och större svärtningsomfång från samma negativ.
Den digitala bildfilen är som ett negativ. Det viktiga är att vi har nyansskillnader i alla delar från mörkt till ljust. Om det "klipper" i högdagrar så kan vi aldrig "kopiera" fram några bildnyanser i dessa partier. Om vi har för litet bitdjup i bildfilen så riskerar vi att få bandning (posterisering) med synliga trappstegsövergångar i toningar som borde vara steglösa.
Här är jag inte riktig med, att begränsa antalet tonsteg är väl också en kompression av det dynamiska omfånget?photodo skrev:
Det vi till slut gör när vi går ner till 8 bitar är således inte att vi komprimerar det dynamiska omfånget (X-axeln) utan att vi begränsar antalet tonsteg i bilden (Y-axeln). Detta gör vi för att begränsa filstorleken eftersom vi antar att ingen i alla fall skulle kunna urskilja fler än 256 nyanser per färg (motsvarande 16,8 miljoner färgnyanser).
/Daniel