ANNONS
Annons

Fuji S5 pro

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Är dessa bildexempel likvärdigt exponerade???
Det står ju att han i de vänstra bilderna låtit kamerans mätare bestämma och i den högra överexponerat tre steg. De flesta springer ju inte omkring med extern mätare, så det är väl ett vettigt förfarande. Sen vore det förstås intressant att veta om mätningen skiljer, vilket jag antar att du misstänker.

Tillägg: Fast för 5D så står det ju faktiskt -0,33.

Ja det vore intressant , du har följt tidigare hur jag beskriver att Canon mäter, dvs har auto använts och sedan överexponering på det så är den exponeringen anorlunda från vad Nikon/Fuji ger.
Ta mina husexempel från den andra tråden. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=74826&perpage=15&pagenumber=26
Dr är Dr men är inte exponeringen likvärdig från de båda så är vägen till klippning kortare för Canon jämfört med s5 eftersom den mäter annorlunda och detta ses tydligt vid exponeringen, +1 steg och uppåt och denna rikligare exponering är svårare att återinföra jämfört med S5 exponering.

Mikael

Senast ändrad:
Ps: nu säger jag inte att Daniels exempel är som mina husbilderexempel men det vore av intresse och se hur exponeringen har varit i Daniels bildexempel.Dvs om kamerorna har exponerats likvärdigt.
Mikael

Du har alldeles rätt, men det ser ut att vara lite för stor skillnad i de backade högdagrarna - jämfört med exponeringen när kameran fått bestämma - för att mätningen skulle ha särskilt stor betydelse. Men man vet förstås aldrig. Här kan man ju blanda in Canons annorlunda ISO-känslighet också, för att krångla till det.

Jag sitter själv just och försöker få en uppfattning om hur mycket extra DR man kan få ut av D200 i RAW jämfört med JPG ur dagens bildskörd. Det är fasen inte lätt. Ibland tycker jag att det är omöjligt att få lika bra resultat ur RAW-filen som JPG ur kameran; ibland tvärtom. Jag ska nog börja fota RAW + JPG alltid, och sen bara bry mig om RAW-filerna när JPG inte "träffat rätt". Just nu verkar det som att man kan backa ganska precis ett steg innan det börjar knasa med färgerna i den återkallade informationen, och det räcker ju ganska långt för att man ska kunna låta bli att oroa sig för att mätningen inte är korrekt, vilket den inte alltid är ens med Nikon;-) Jag fick ganska många bilder idag där högdagrarna är helt utbrända i JPG. Det verkar nästan bero lite på hur auto-vitbalansen arbetar i olika ljus.

Nåja, detta är OT, men jag kanske fyller på lite i min tråd i Nikonkamera-forumet senare om jag har nåt att visa. Hur som helst så verkar det inte vettigt att försöka backa D200-bilder mer än ett steg i ACR, vilket kan vara bra att veta.

Tycker det ser ut som Fujin är minst ett halvt steg mer exponerad än 5D. OK, kanske tog i lite, men iaf mer exponerad efter att ha kikat närmre :)
Testet säger väldigt lite om de inte har samma exponering..

Makten skrev:
Daniel, det där var rysligt inressant! Vad är det för hemligt program; Dcraw? Det är väl sådär som Fujis egen programvara borde göra med filerna tycker man.
Dcraw är en ganska primitiv råkonverterare som mest används som innanmäte i andras applikationer, exempelvis Camera Raw använder delar av dcraws kod. Koden är helt fri och finns för de flesta plattformar: http://cybercom.net/~dcoffin/dcraw/

Tidigare presterade dcraw dessutom regelmässigt bättre resultat än tillverkarnas egna råkonverterare, men den skillnaden har utjämnats allt eftersom råkonverterarna förbättras. Det är kanske främst linuxanvändare och tekniknördar som använder dcraw idag.

Den stora poängen med dcraw är istället den fullständiga kontrollen över hur vi vill att råfilen skall bearbetas, det går också att göra endast delar av själva råkonverteringen. Exempelvis kan vi få ut data i linjär form så som sensorn ser den (utan gammakorrigering), då kan vi verkligen se när och hur sensorn klipper högdagrarna. Eller som här, då jag plockade ut de enskilda bildfilerna ur råfilen. (En råfil består normalt av flera bildfiler, typiskt en liten jpeg, en större jpeg för förhandvisning och så själva rådatafilen).

En annan viktig poäng är att dcraw kan hantera i princip alla råformat som någonsin har funnits, det inkluderar även råformat från kameror som officiellt inte kan spara råfiler. Så dcraw är lösningen för de som är rädda för att det inte kommer gå att öppna sina råfiler i framtiden.

Makten skrev:
En annan fråga som jag funderat över är hur många EV-steg som en bildfil teoretiskt kan hålla beroende på hur många bitar man har. Någonstans måste ju även detta sätta sina begränsningar tycker man. Låt säga att vi har en programvara som kan backa oändligt många steg; har kameran över huvud taget sparat all information upp till dess att den fysiska sensorn klipper ("svämmar över")? Antagligen inte. 12 eller 16 bitar räcker ju inte hur långt som helst. Detta borde också besudla resultaten från scanningar av film med avseende på DR, om detta är väldigt stort.
Det finns en regel som säger att det maximala kontrastomfånget som kan återges (d-max) är log 2^(bitantal/kanal).
Källkod:
Bitar  Färgdjup
8      2,4    JPEG och 24-bit TIFF
10     3,0
12     3,6    Diabild
14     4,2
16     4,8    48-bit TIFF
Det är i denna ekvation vi har en stor del av problemet med det dynamiska omfånget hos digitala medier ligger. Vad vi än gör måste bilddatat till slut komprimeras till ett d-max på 2.4, försöker vi återge en bild med ett stort dynamiskt omfång får den färdiga bilden väldigt låg kontrast. (Vilket vi i viss mån kan kompensera med att inte komprimera linjärt utan hårdare i ändarna av histogrammet.) Den typiska strategin för att komprimera en bild är för övrigt att alltid klippa bort den översta procenten av bildinformationen, det är det som motsvarar värdet 0 i exponering i Camera Raw. När vi "backar" in informationen väljer vi istället att klippa bort en mindre del av högdagrarna.

Tyvärr känner jag inte till om det finns något enkelt sätt att översätta dynamiskt omfång till exponeringsvärden.

Makten skrev:
Tillägg: Med tanke på det usla resultatet när du backade S5-filen i ACR, kan man drista sig till att anta att ACR inte ens bryr sig om S-pixlarna? :-O Där finns ju uppenbarligen massor med information som ACR inte alls hittar.
Jag vet inte riktigt hur Camera Raw gör, men det verkar faktiskt som lite information hämtas från S-pixlarna. Min gissning är att de helt enkelt har bestämt att värden mellan 0-199 hämtas ur R-pixlarna och värden mellan 200-255 hämtas ur S-pixlarna, men här spekulerar jag villt.

/Daniel

macrobild skrev:
Hej Daniel
Tack för att du visar hur du har fått två olika bildresultat med två kameror.

Är båda bilderna likvärdigt exponerade?
Det beror på vad du menar, grundexponeringen varierar beroende på skillnaden i hur Canon och Nikon mäter ljuset. Men det är tre stegs skillnad från det uppmätta värdet i de överexponerade bilderna.

macrobild skrev:
Vad menar du med klippning i trottoaren, är denna uppmätt eller är det vad du ser?
Med klippning menar jag rödmarkerat i Camera Raw, men det syns också tydligt i bilden.

macrobild skrev:
Sedan en av dina bilder en tif kan ej öppnas i Photoshop.
De funkar för mig, vilken fil är det du inte kan läsa?

macrobild skrev:
Vill du lägga upp Fujis rawfil RAF och även Canons raw fil så vi vet vad som är vad.
Mikael
Canons råfiler ligger redan där, men jag upptäckte att en av dem var fel så den är utbytt. Jag har också lagt upp RAF-filerna.

/Daniel

macrobild skrev:
Är det inte så att du återigen har visat programvarornas förmåga att återge information från två kameror som inte är likvärdigt exponerade?

Mikael
Nej, jag tror inte riktigt att du har förstått. Ladda ned filerna och försök själv så skall du se att det klarnar.

/Daniel

Makten skrev:
Det står ju att han i de vänstra bilderna låtit kamerans mätare bestämma och i den högra överexponerat tre steg. De flesta springer ju inte omkring med extern mätare, så det är väl ett vettigt förfarande. Sen vore det förstås intressant att veta om mätningen skiljer, vilket jag antar att du misstänker.
Ja, mätningen skiljer mellan kamerorna. Men det gör ju också känsligheten hos sensorerna, så det är svårt att veta vad som skulle vara "rätt" exponering. Det skiljer ungefär två exponeringssteg mellan de överexponerade bilderna, Fuji gav exponeringen f/5 1/90 sekund (EV11), Canon gav f/9 1/100 sekund (EV13). Fujikameran får alltså en mycket rikligare exponering än Canonkameran, och klarar därmed faktiskt ännu mer ljus utan att klippa än Canonkameran gör.

Makten skrev:
Tillägg: Fast för 5D så står det ju faktiskt -0,33.
Jo jag mätte tydligen lite olika, men det är fortfarande tre stegs överexponering (jag skrev ut värdet ifall någon skulle tittat på råfilen och undrat över den där angivna exponeringskompensationen).

/Daniel

dano skrev:
Det finns en regel som säger att det maximala kontrastomfånget som kan återges (d-max) är log 2^(bitantal/kanal).
Källkod:
Bitar  Färgdjup
8      2,4    JPEG och 24-bit TIFF
10     3,0
12     3,6    Diabild
14     4,2
16     4,8    48-bit TIFF
Det är i denna ekvation vi har en stor del av problemet med det dynamiska omfånget hos digitala medier ligger. Vad vi än gör måste bilddatat till slut komprimeras till ett d-max på 2.4, försöker vi återge en bild med ett stort dynamiskt omfång får den färdiga bilden väldigt låg kontrast. (Vilket vi i viss mån kan kompensera med att inte komprimera linjärt utan hårdare i ändarna av histogrammet.) Den typiska strategin för att komprimera en bild är för övrigt att alltid klippa bort den översta procenten av bildinformationen, det är det som motsvarar värdet 0 i exponering i Camera Raw. När vi "backar" in informationen väljer vi istället att klippa bort en mindre del av högdagrarna.

Tyvärr känner jag inte till om det finns något enkelt sätt att översätta dynamiskt omfång till exponeringsvärden.

/Daniel
Intressant formel Daniel, jag känner till dess existens, men har aldrig förstått varför den skulle vara allenarådande. Den kan förklara PhaseOnes och Hasselblads (tror jag) lilla övertag när det gäller signalbehandling. PhaseOne använder 16 bitars A/D-omvandling, vanliga "småkameror" (som EOS 5D) i allmänhet 12 bitar.
Men du blandar ihop dynamiskt omfång och svärtning. I formeln sätter bitdjupet en gräns för dynamiskt omfång, inte för svärtningsomfång i bilden. Övre gränsen för en bilds svärtningsomfång är d-max. Men då är vi tillbaks i en analog värld. En digital bild har inget d-max. Dynamiskt omfång (kan även kallas exponeringsomfång) motsvarar X-axeln i ett diagram med en svärtningskurva (HD-diagram). Svärtningsomfånget, med d-max, motsvarar Y-axeln i samma diagram. Mätetalen 2,4, 3,0, 3,6 är logaritmiska beskrivningar av DR (inte svärtningsomfånget). 0,3 motsvarar en fördubbling = ett exponeringssteg. 2,4 motsvarar då 8 exponeringssteg (luminans- eller ljushetsskillnader i motivet). Eftersom (förmodligen) alla anständiga digitalkameror har minst 12 bitars A/D-omvandling kan man, om man följer formeln slaviskt, hantera ett exponeringsomfång på 12 steg, vilket torde vara mer än tillräckligt om vi inte felexponerar grymt.
När du skriver att diafilm har 3,6 så syftar det värdet på diafilmens svärtningsomfång, inte exponeringsomfång (Y- resp X-axel i diagrammet).
Densitet och svärtningsomfång får vi först när digitalbilden analogiserats och skrivits ut på papper (eller på något annat som en bildskärm).
Alla som har kopierat svartvita bilder på traditionellt sätt vet vad jag menar här. Ett negativ med ett givet kontrastomfång kankopieras på olika fotopapper. Kopiera på mjukt papper och vi får en bild med litet svärtningsomfång. På hårdare papper av hög kvalitet och med blank yta kan vi få ut en högre kontrast och större svärtningsomfång från samma negativ.
Den digitala bildfilen är som ett negativ. Det viktiga är att vi har nyansskillnader i alla delar från mörkt till ljust. Om det "klipper" i högdagrar så kan vi aldrig "kopiera" fram några bildnyanser i dessa partier. Om vi har för litet bitdjup i bildfilen så riskerar vi att få bandning (posterisering) med synliga trappstegsövergångar i toningar som borde vara steglösa.
Det vi till slut gör när vi går ner till 8 bitar är således inte att vi komprimerar det dynamiska omfånget (X-axeln) utan att vi begränsar antalet tonsteg i bilden (Y-axeln). Detta gör vi för att begränsa filstorleken eftersom vi antar att ingen i alla fall skulle kunna urskilja fler än 256 nyanser per färg (motsvarande 16,8 miljoner färgnyanser).

Lars

16 till 8 bitar

Ett litet tillägg. Synlig bandning uppstår när vi har mindre än 8 bitar i bilden. Hur kan vi ha mindre än 8 bitar i en bild, undrar kanske någon, jag kan ju endast välja mellan 8 och 16 bitar i Photoshop? Om vi öppnar en 8-bitarsbild i PS och börjar härja runt i den med kontrasthöjnig, kurvor och lite annat, så minskar vi hela tiden antalet använda bitar. Bildfilen kan fortfarande hålla 8 bitar (och gör det) men jag har "plattat till" bilden "klippt" i den så att det faktiska antalet bitar kanske reducerats till 5 motsvarande 32 nyanser/färg.
Detta är anledningen till att vi hellre jobbar i 16 bitar så länge det går, sparar bilden i 16 bitar för eventuella framtida förändringar, men kör ut en 8-bitars bild för omedelbar användning. På det sättet har vi 256 nyanser per färg i den bild som används och risken för synlig bandning har minimerats.
Om jag låter som en lärare så beror det på att jag undervisat fotografering i drygt 29 år. Ni får ursäkta.

Lars

Åtta månader om DR

Jag noterade just att det i detta spår diskuterats dynamiskt omfång i snart 8 månader. I grunden handlar det väl om att kvantifiera kvalitet. Hjälp mig gärna med era tankar kring kvalitet i allmänhet och kvantifiering i synnerhet. Är det inte så att vi resonerar om de olika kvalitetsbegreppen så länge de inte är tillräckligt bra – så länge vi kan se brister i dem? Här har ingen talat om pixlar och upplösning i någon större utsträckning. Varför? Jo kanske för att vi anser att upplösningen inte längre är en "trång sektor". Upplösningen är numera tillräckligt bra för allmänt bruk. Att sedan pixelracet går vidare är en annan sak som grundar sig i att vanliga konsumenter, som inte är lika insatta som vi här på detta forum, fortfarande tror att pixelantalet är det säkraste sättet att kvantifiera kvalitet. Men vi är nu inne på dynamiskt omfång. Är det möjligen så att Björn Engström träffar huvudet på spiken när han skriver: Min slutsats i denna sena timma är att det är inte vettigt att mäta DR om den är "tillräcklig eller bättre"?
Om vi, efter ytterligare några veckors eller månaders debatterande, slutligen skulle vara överens om att Fujifilm S5 har ett större DR än exempelvis Canon EOS 5D eller Nikon D200, kommer vi då alla att rusa ut och köpa denna kamera?
Anledningen till att tillverkarna av kameror för mobiltelefoner lägger ner miljontals pengar på att få in ännu fler pixlar på sina minimala sensorer är att de är övertygade om att konsumenterna vill ha det så. De känner mycket väl till att bildkvaliteten blir lidande när pixelstorleken nu är nere på 1,75 µm. Det de kämpar med är att försöka hålle uppe bildkvaliteten trots de mikroskopiska pixlarna. Det är som att medvetet bakbinda ena armen och ändå försöka göra sitt bästa. Därför att publiken vill, utan att veta varför, se en tävling för bakbundna tävlanden, trots att tävlingsresultatet blir lidande.
Fujifilm har insett att det är DR som är inne just nu. Alla talar DR och inte pixlar (vilket Fujifilm kan skatta sig lyckliga över med deras pixel-ballast i sin så kallade SuperCCD) och Fujifilm har kameran med den smartaste tekniska lösningen för högt DR. Men behöver vi mer DR egentligen? Hur ofta upplever vi, i en riktig fotograferingssituation, att DR inte räcker till och tänker: Om jag bara hade haft en S5 så hade jag klarat av detta.

Lars

dano skrev:
Nej, jag tror inte riktigt att du har förstått. Ladda ned filerna och försök själv så skall du se att det klarnar.

/Daniel

Jag behöver inte fler filer än jag har och det är ca 300st från olika situationer?

Återigen i de fall kamerorna är exponerade likvärdigt, så kan jag inte i de testmotiv jag har riggat se några stora skillnader i DR. Dvs från djupaste svärta till högdagerblänk.

Tillsammans med tre olika programvaror har jag testat att backa in data från lika överexponerad bild från de tre. Dock ej den programvara du använder.
Att Fuji har ett större dynamiskt omfång betvivlar jag inte, men detta ses inte i mitt testmotiv eller i andra motiv om båda exponeras likvärdigt, och detta är det enda viktiga för mig eftersom det duger då långt.

Väntar nu på att Lars och jag kan mäta upp kameran och att vi kan återkomma med resultatet.

Mikael

PS Daniel, jag har inte fått svar på min fråga, har kamerorna i ditt fall exponerats likvärdigt???

Senast ändrad:
Re: Åtta månader om DR

.............. Hjälp mig gärna med era tankar kring kvalitet i allmänhet och kvantifiering i synnerhet. ....................
Lars [/B]

Nu svär jag väl rejält i kyrkan och troligen är du väl knappast hjälpt av mina funderingar kring saken...
Men icke förty: Jag har ingen S5, men en S3 har jag. Den är säkert bra på sitt sätt men jag ligger inte vaken på nätterna och funderar över dess förmåga/oförmåga till det ena eller andra. Den funkar acceptabelt till litet minnesbilder och annat. Det skulle säkert en 5D också göra men inte heller dess prestanda/brist på dito skulle hålla mig sömnlös - om man säger så....;-)).
När jag skall fotografera "på allvar" (jajajaja, tag det med en nypa salt) är det fortfarande mellanformat och B/W film som gäller. Eller större format. Varför? För att jag trivs med detta. Fördelen med S3 för min del (gäller också S5 såklart (och Nikon)) är att det går att använda mellanformatsoptiken till dem. Med adapter. Med automatiken kvar? Givetvis icke.
Us

dano skrev:
Den stora poängen med dcraw är istället den fullständiga kontrollen över hur vi vill att råfilen skall bearbetas, det går också att göra endast delar av själva råkonverteringen.
Då är det bara att hoppas att "någon" gör ett gränssnitt för oss programmeringsobegåvade som tillåter "full kontroll" också då! :)

Jag vet inte riktigt hur Camera Raw gör, men det verkar faktiskt som lite information hämtas från S-pixlarna. Min gissning är att de helt enkelt har bestämt att värden mellan 0-199 hämtas ur R-pixlarna och värden mellan 200-255 hämtas ur S-pixlarna, men här spekulerar jag villt.
Nåt lurt är det ju, för du har ju uppenbarligen trollat fram mer information med Dcraw än vad ACR "hittade".

photodo skrev:
Eftersom (förmodligen) alla anständiga digitalkameror har minst 12 bitars A/D-omvandling kan man, om man följer formeln slaviskt, hantera ett exponeringsomfång på 12 steg, vilket torde vara mer än tillräckligt om vi inte felexponerar grymt.
Det var ungefär vad jag misstänkte. Tack för klargörandet! Ja, 12 steg borde räcka bra, om man nu i verkligheten får ut dessa.

photodo skrev:
Men behöver vi mer DR egentligen? Hur ofta upplever vi, i en riktig fotograferingssituation, att DR inte räcker till och tänker: Om jag bara hade haft en S5 så hade jag klarat av detta.
Just så tänker vi kanske inte, men åtminstone jag förbannar relativt ofta utbrända himlar. Men något "jätteproblem" är det knappast. Det är dock den enda anledningen jag har att kolla varje bild på displayen, och det gör jag. Jag upplever att man får ta en ny exponering ungefär var tredje bild på grund av utbrända högdagrar eller såpass stor underexponering att det blir brusigt om man drar upp i efterhand. Då har jag ändå en kamera med erkänt bra mätning.

macrobild skrev:
Återigen i de fall kamerorna är exponerade likvärdigt, så kan jag inte i de testmotiv jag har riggat se några stora skillnader i DR. Dvs från djupaste svärta till högdagerblänk.
Då är det väl fint att någon annan lyckas med det? ;-) Jag tror att det är dumt att lita på ACR i det här fallet.

PS Daniel, jag har inte fått svar på min fråga, har kamerorna i ditt fall exponerats likvärdigt???
Jodå, det är precis vad han har:

dano skrev:
/...Fuji gav exponeringen f/5 1/90 sekund (EV11), Canon gav f/9 1/100 sekund (EV13). Fujikameran får alltså en mycket rikligare exponering än Canonkameran, och klarar därmed faktiskt ännu mer ljus utan att klippa än Canonkameran gör.

Ursäkta Daniel jag må vara trött,såg NHL fram till morgontimmarna, men när jag tar ner bilderna som dessutom är döpta cr2.tif osv dvs dubbeldöpta får jag dessa värden ur info. Dvs canon img till vänster.
Vad gör jag för fel,har du flera bilder????
Om detta är de bilder du presenterar så är bilderna inte likvärdigt exponerade. Här kan jag se att ena bilden är rejält rikligare exponerad, dvs den till vänster och är Canon, Se tid och histogram.
Mikael

Bilagor

• nordling.jpg
    nordling.jpg
    35.2 KB · Visningar: 219
Senast ändrad:
PS kan jag få din RAW RAF fil från Fuji och din RAW CR2 fil från 5d rakt av .Dvs två bilder som är likvärdigt exponerade.
Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Ursäkta Daniel jag må vara trött,såg NHL fram till morgontimmarna, men när jag tar ner bilderna som dessutom är döpta cr2.tif osv dvs dubbeldöpta får jag dessa värden ur info. Dvs canon img till vänster.
Det är förmodligen din webbläsare som krånglar, de är helt vanliga CR2-filer som ligger där. Det brukar bli så om man har QuickTime-plugginen installerad och den är satt till att hantera TIFF-filer i webbläsaren, detta då Canons råfiler egentligen är något modifierad TIFF-filer.

macrobild skrev:
Vad gör jag för fel,har du flera bilder????
Om detta är de bilder du presenterar så är bilderna inte likvärdigt exponerade. Här kan jag se att ena bilden är rejält rikligare exponerad, dvs den till vänster och är Canon, Se tid och histogram.
Mikael
Jag har nu lagt upp en Canon-råfil som är exponerad efter samma exponeringsvärde (EV11) som Fuji-filen. Även om jag inte tror att det gör jämförelsen mer "rätt" då sensorerna har väldigt olika karakteristik, Fujibilden borde exempelvis egentligen ha två histogram.

Canonbilden klarar sig i denna jämförelse om möjligt ännu sämmre, vi har helt förlorat den högra trotoaren och får tydliga falska färger (grått) i lastbilen som passerade. Se bilden nedan.

Att jag valde EV11 som exempel beror på att Fujis S-pixlar inte hade någon klippning vid denna exponering, vi har alltså nått gränsen för det maximala tonomfånget.

macrobild skrev:
PS kan jag få din RAW RAF fil från Fuji och din RAW CR2 fil från 5d rakt av .Dvs två bilder som är likvärdigt exponerade.
Mikael
Du kan hämta ned IMG_9173.CR2 och _DSF0369.RAF från http://daniel.nordling.nu/foto/Fuji-S5pro/. De är exponerade efter samma exponeringsvärde, f/4.5 och 1/100 sekunder respektive f/5 och 1/90 sekunder.

/Daniel

Bilagor

• s5-5d-11ev.jpg
    s5-5d-11ev.jpg
    38 KB · Visningar: 204
Makten skrev:
Då är det bara att hoppas att "någon" gör ett gränssnitt för oss programmeringsobegåvade som tillåter "full kontroll" också då! :)
Det finns ett par grafiska användargränssnitt baserade på dcraw:
UFraw: http://ufraw.sourceforge.net/index.html
DCrawUI: http://www.tanis.dk/wiki/index.php/DCRawUI

Jag har dock inte testat någon av dem, UFraw fungerar även på Mac.

Makten skrev:
Just så tänker vi kanske inte, men åtminstone jag förbannar relativt ofta utbrända himlar. Men något "jätteproblem" är det knappast. Det är dock den enda anledningen jag har att kolla varje bild på displayen, och det gör jag. Jag upplever att man får ta en ny exponering ungefär var tredje bild på grund av utbrända högdagrar eller såpass stor underexponering att det blir brusigt om man drar upp i efterhand. Då har jag ändå en kamera med erkänt bra mätning.
Det är väl egentligen två problem vi kan lösa med ett högre dynamiskt omfång, dels den fula klippningen mellan helvitt och nästan vitt. Dels det faktum att våra ögon klarar ett större omfång, varför vi skulle kunna få "riktigare" avbildningar av verkligheten. Men så länge vi i slutänden ändå klämmer ihop allt i en JPEG är behovet inte så stort. Många nöjer sig ju med resultatet från en digitalkompakt, som ju har klart sämmre dynamiskt omfång än en DSLR. Jag gör det dock inte.

/Daniel

Då Daniel citerar jag mig själv med lite omgjord text.

Daniel det vore intressant om du hade följt tidigare hur jag beskriver att Canon mäter, dvs har auto använts och sedan överexponering på det så är den exponeringen anorlunda från vad Nikon/Fuji vanligtvis ger.
Ta mina husexempel från den andra tråden. http://www.fotosidan.se/forum/showt...p;pagenumber=26
DR är DR men är inte exponeringen likvärdig från de båda så är vägen till klippning kortare för Canon jämfört med s5 eftersom den mäter annorlunda och detta ses tydligt vid exponeringen, +1 steg och uppåt och denna rikligare exponering är svårare att återinföra jämfört med S5 exponering.

Dvs dina bilder säger ingenting mer än hur du kan återinföra data från de två olika bildfilerna som inte är likvärdigt exponerade .

Återkom gärna när du har likvärdigt exponerade bildfiler.Då kan vi diskutera vad som kan återinföras och hur bilden påverkas av de återinförda data.Färgåtergivning mm

Eftersom Canon mäter och exponerar som den gör kan detta missuppfattas som om kameran har dåligt DR.Speciellt om bilden bara tas i jpg.

Vi Lars och jag återkommer med en utvärdering om DR hos S5 och då skall testen göras tillsammans med Lars Kjellberg, dvs så fort vi får tag i en kamera .Enda kruxet är att Lars är i USA om några veckor.

Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar