Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji S5 pro

Produkter
(logga in för att koppla)
bEPH skrev:
Stort DR är ju bara önskvärt till en viss del, ju mer DR man har desto kontrastlösare blir ju obehandlade bilder.
Skulle man ha ett DR som var 500 exponeringssteg så blir skulle de värden som vi vill se i en bild inte få stort utrymme, man kan ju "fuska" och göra en HDR-bild, då ser man att högt DR inte lämpar sig för alla motiv.

Här håller jag dock inte riktigt med dig Björn. Det är enkelt att med automatik sätta vit- och svartpunkt i en bild med "för stort" omfång. Det stora omfånget ger slarvmarginaler som tillverkare av små digitalkompakter skulle skatta sig lyckliga över att få tillgång till (precis som med negativ film). Om man begränsar DR till att precis omsluta motivets kontrast hamnar man i "diafilms-träsket". Alla som fotograferat med diafilm vet att den kräver alternativa exponeringar för att man med säkerhet skall pricka in rätt exponering. Inga marginaler alls. Problemet med att i efterhand, automatiskt eller manuellt, sätta vit- och svartpunkt i en bild med stort omfång är bandning. Men detta gäller endast om vi beskriver bilden i 8 bitar per färg. med 12 bitar (eller mer) så behöver vi inte bekymra oss om bandning heller.
I JPEG-läget låter vi kamerans automatik bestämma vit- och svartpunkt. De marginaler som fanns i RAW-datan kastas bort av en "dum" kamera. Det är detta jag uppskattar med RAW. Jag ser vad kameran föreslår för lösning. Om den ser bra ut så köper jag den med en knapptryckning. Om jag vill ha lite extra teckning i högdagrarna, eller om jag vill justera färgtemperaturen an aning, så gör jag det i några få moment. Med RAW har jag både tillgång till kamerans JPEG och lite extra justeringsmarginaler.

Lars

Senast ändrad:
Daniel, det där var rysligt inressant! Vad är det för hemligt program; Dcraw? Det är väl sådär som Fujis egen programvara borde göra med filerna tycker man.

En annan fråga som jag funderat över är hur många EV-steg som en bildfil teoretiskt kan hålla beroende på hur många bitar man har. Någonstans måste ju även detta sätta sina begränsningar tycker man. Låt säga att vi har en programvara som kan backa oändligt många steg; har kameran över huvud taget sparat all information upp till dess att den fysiska sensorn klipper ("svämmar över")? Antagligen inte. 12 eller 16 bitar räcker ju inte hur långt som helst. Detta borde också besudla resultaten från scanningar av film med avseende på DR, om detta är väldigt stort.

Tillägg: Med tanke på det usla resultatet när du backade S5-filen i ACR, kan man drista sig till att anta att ACR inte ens bryr sig om S-pixlarna? :-O Där finns ju uppenbarligen massor med information som ACR inte alls hittar.

Senast ändrad:
DcDraw är ett program som funnits ganska länge. Det var tämligen populärt bland mer teknikfreak men har väl kanske somnat in lite grand nu när så många andra programvaror gör ett bra jobb. Om jag minns tätt så är det ett program som saknar ett grafiskt gränssnitt. Vill minnas att jag körde det via IrfanViews gränssnitt. Jag har inte använt det sedan dess så mycket vatten har förmodligen runnit under broarna ......

Tidigare var DcDraw bättre än de andra men nu?!

Jag testade det för ettt par år sedan med filer från min D100. På nätet på den tiden var det en man som körde programmet med filer från en D60 med ett fantastiskt bra resutlat, Med min D100 var det inte bättre än Nikons egna så jag lät det vara. Då var det tämligen rörigt användarmässigt. Förmodligen bättre nu.

Tat lungt. Martin är snart tillbaks för gott om jag känner honon rätt. Han kan inte hålla fingrarna i styr. Lika lite som vi andra. Brinner man för en sak så är det svårt att hålla tillbaka.

Det är nog fler som borde minska sitt engagemang här på FS, Inte minst för att minska risken för hjärtattack hos en del medlemmar:) Både för dem själva och de som retar sig på deras inlägg. Nu hoppas jag att de flesta fortsätter eftersom det oftast är givande och kul att debattera.

Här är en adress som fungerar :)

http://www.insflug.org/raw/software/tools/dcraw.php3

Mankan G skrev:
Säger min fru oxå!! Vilken tur att man kan leka på arbetstid!!!
Hade jag en fru så skulle jag nog ägna mig åt henne istället för att sitta vid datorn;-)

Det där Dcraw verkade ju något bökigt, men säkert mycket användbart för den som vet hur man gör.
Jag tycker ibland att det är lite störigt att reglagen i RAW-konverterarna är så begränsade, men det beror väl på att tillverkaren inte vill tillåta för "dåligt" resultat i ändlägena.
En sak som jag verkligen saknar i ACR är kontrastkurvor för de separata färgkanalerna! Helt vansinnigt att inte ha en sådan funktion i en RAW-konverterare, där det verkligen behövs.

Hej Daniel
Tack för att du visar hur du har fått två olika bildresultat med två kameror.

Är båda bilderna likvärdigt exponerade?

Vad menar du med klippning i trottoaren, är denna uppmätt eller är det vad du ser?

Sedan en av dina bilder en tif kan ej öppnas i Photoshop.
Vill du lägga upp Fujis rawfil RAF och även Canons raw fil så vi vet vad som är vad.
Mikael

Senast ändrad:
photodo skrev:
Här håller jag dock inte riktigt med dig Björn. Det är enkelt att med automatik sätta vit- och svartpunkt i en bild med "för stort" omfång. Det stora omfånget ger slarvmarginaler som tillverkare av små digitalkompakter skulle skatta sig lyckliga över att få tillgång till ...
Dock så håller jag med dig:), självklart önskar jag mig som tekniker ständigt bättre DR, DR kan aldrig bli för stort om man vet vad man gör med det och är villig att göra det.

Det skulle vara otroligt roligt med mycket större DR, men jag tror inte att det är många av mina bilder som skulle bli bättre av det:)

Sen en aspekt som är nog så viktig med DR är ju "fusk-ISO" dvs. man underexponerar vid fotandet (för att få upp slutartiden)och drar upp ljusstyrkan sen. Har man hög DR så kan man då underexponera mer och fortfarande dra upp till en bra bild.

Makten skrev:
Daniel, det där var rysligt inressant! Vad är det för hemligt program; Dcraw? Det är väl sådär som Fujis egen programvara borde göra med filerna tycker man.
Dcraw är kungen på täppan eller den krångliga bonden beroende på vem då frågar:)

dcraw är ett fritt (open source) progam som kan extrahera data ur raw-filer, detta gör att du kan skapa din egen bayerinterpolering om du så skulle vilja.

En annan fråga som jag funderat över är hur många EV-steg som en bildfil teoretiskt kan hålla beroende på hur många bitar man har. Någonstans måste ju även detta sätta sina begränsningar tycker man. Låt säga att vi har en programvara som kan backa oändligt många steg; har kameran över huvud taget sparat all information upp till dess att den fysiska sensorn klipper ("svämmar över")? Antagligen inte. 12 eller 16 bitar räcker ju inte hur långt som helst.

Frågan är inte helt självklar att svara på, vi kommer in på vad DR är, hur man mäter det osv.
Rent teoretiskt så finns det ingen direkt koppling mellan EV-steg och bitar, om man har en 2-bitars fil så säger det bara att den kan innehålla 4 nivåer, det säger inget om hur långt det är mellan nivåerna. dvs en 2 bitars fil kan ha 20 EV-steg och en 16 bitars fil(med full täckning) kan ha 1 EV-steg.

Som photodo redan var inne på är det bandning som uppkommer när inte upplösningen räcker till, men att säga vad som är bandning eller inte kan man inte heller avgöra för det beror på vilken exponeringskurva man visar bilden med.

Man hamnar till slut i att det ska vara så bra så att man inte kan se nån bandning och man ska uppleva att kontrasten i bilden är bra, det ska "se ut som på riktigt". Svaret på det är jpeg med bra exponeringskurva:)

Makten skrev:
Hade jag en fru så skulle jag nog ägna mig åt henne istället för att sitta vid datorn;-)
De gjorde det säkert en kvart i början med, men alla vet ju att blir less på gamla leksaker och vill ha nya:)

bEPH skrev:
Frågan är inte helt självklar att svara på, vi kommer in på vad DR är, hur man mäter det osv.
Rent teoretiskt så finns det ingen direkt koppling mellan EV-steg och bitar, om man har en 2-bitars fil så säger det bara att den kan innehålla 4 nivåer, det säger inget om hur långt det är mellan nivåerna. dvs en 2 bitars fil kan ha 20 EV-steg och en 16 bitars fil(med full täckning) kan ha 1 EV-steg.
Just det, så måste det vara. Dock kan man väl säga att det krävs fler bitar för att bibehålla ljusstyrkenivåerna sinsemellan när man ökar DR. Har man större DR utan att öka bitdjupet så kommer man antagligen att få fula tonövergångar när man väl ökar kontrasten till motsvarande mindre DR, eller hur? Mer information tar mer plats.

bEPH skrev:
De gjorde det säkert en kvart i början med, men alla vet ju att blir less på gamla leksaker och vill ha nya:)
Ser man sin fru som en leksak så har man nog valt fel fru;-)
Nåja, det var förstås menat som ett skämt, men lite sanning ligger det i det. Vad fan ska man göra hemma utan sällskap? Datorn, är det enkla svaret.

Makten skrev:

Ser man sin fru som en leksak så har man nog valt fel fru;-)
Nåja, det var förstås menat som ett skämt, men lite sanning ligger det i det. Vad fan ska man göra hemma utan sällskap? Datorn, är det enkla svaret.

Ibland så är det väl en leksak för nog kan man ha kul tillsammans och leka med varandra..:) Ska väl tillägga att även jag kan vara och är en leksak för henne då och då

Nu råkar min fru vara lite trött av sig och behöver massor med sömn och jag råkar vara tvärtom. Jag har således ett antal timmar att "slå ihjäl" på egen hand. Att leka med sig själv är ju inte så där jättekul så varför inte latja med datorn och sina cybervänner.....

Makten skrev:
Just det, så måste det vara. Dock kan man väl säga att det krävs fler bitar för att bibehålla ljusstyrkenivåerna sinsemellan när man ökar DR. Har man större DR utan att öka bitdjupet så kommer man antagligen att få fula tonövergångar när man väl ökar kontrasten till motsvarande mindre DR, eller hur? Mer information tar mer plats.
Precis, dessa fula övergångar refererade jag och photodo till som bandning eftersom det blir "band" som man ser.

Hej Daniel
Jag vill gärna ha några svar, frågat tidigare se ovan.

Du har visat exempel på hur du kan behandla två bilder tagna med s5 och 5d.

Är dessa bildexempel likvärdigt exponerade???

Du säger också att du har högdagerblänk i trottoaren med tydliga tecken på klippning, har du mätt upp dessa ? Jag kan inte se dessa "klippningar"på dina små bilder.
Är det inte så att du återigen har visat programvarornas förmåga att återge information från två kameror som inte är likvärdigt exponerade?

Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar