Vet inte om det är samma video men jag såg en snutt där de dödsdömde spegellösa av marknadsmässiga skäl och att folk skulle återvända till DSLR. Jag tror spegellösa är framtiden även om det kommer ta tid att ersätta DSLR.
Idioter är de förstås inte men de har ofta fel och kan ha två motsatta uppfattningar i två olika inlägg så deras budskap känns lite tunt och verkar mest vara click bait.
Jag såg denna video också med stort intresse. Jag har faktiskt inte hört några så tydligt lyfta problemen Nikon och och Canon har med transitionen till spegelöst. Eftermarknaden är ju jätteviktig med sälj av främst objektiv och tillbehör och en sak som är verklig är ju att man alltid kan sätta Canons DSLR-objekiv på en spegellös med aldrig ett objektiv för de spegellösa husen på en DSLR. Att då köpa objektiv för EOS R innebär att man bara kan använda dem på de nya husen medan man kan använda de äldre objektiven på båda typer av hus och dessutom t.o.m. på Sonys hus med en adapter för ett par tusen. Det borde ju göra att folk tänker sig för fler än en gång innan de investerar i EOS R-objektiven om de inte helt bestämt sig för att migrera rakt av. Resultatet av alla dessa beslut kan ju mycket väl bli att företagen investerar mycket stort i de nya plattformarna men att användarna väntar med att köpa och då blir det svårt att få igen pengarna man satsat.
Northrup pekade ju även på att i jämförelse med Canons installerade bas av gamla hus så kommer ju de nya kamerorna som tydligen säljer klart sämre än förväntat att bara utgöra några få till kanske 5-6% fram till början på 2020-talet och då kommer det bli svårt att få ekonomi i satsningen på spegellöst för företaget som nu måste få fram en massa nya objektiv om man vill att R ska få den legitimitet som krävs för säljframgång och fortsatt migration.
Det är klart att man förstår bolagens dilemma att satsa på något nytt som ännu inte bär sina kostnader när de gamla plattformarna fortfarande säljer en hel del och t.o.m. väldigt mycket mer än deras nya plattformar och när man dessutom tvingas etablera sig på en starkt konkurrensutsatt starkt vikande marknad. Det är ju rena stålbadet. Tittar man dock på vad som säljer stort för Canon på Amazon som trots allt är USA:s största marknadsplats så är det ett par av deras absolut billigaste Rebel-modeller i det marknadssegment som alla nu jobbar på att fly, eftersom marginalerna är så små.
En annan viktig sak man lyfter är hur många kamerafattningar man nu "sitter fast i" och underhåller. För Canon var det 3,5 och Nikon hade väl 2,5. Sony 1,5 då man fortfarande släpar på A-mount även om det i princip inte händer ett dugg där längre. I ett alltmer hårdnande läge så ser nog många att en del av dessa fattningar kommer försvinna snart. På Northrups lista var det väl ca 15 fattningar som diskuterades just nu.
Kombinerar man detta med siffror över FF-försäljning i U$ och ser fördelningen där i USA senare delen av 2018
http://sonyaddict.com/2018/08/21/sony-market-share-by-percentage-1h-2018-analysis/
"Sony Market Share By Percentage 1H 2018
Brand U.S. Dollar Share
Sony 40%
Canon 33%
Nikon 26%
Source: The NPD Group, Inc., U.S. Retail Tracking Service, Detachable Lens Camera, Sensor Size: Full Frame, Based on Dollars Share, Jan.- Jun. 2018.
SonyMirrorlessPro received a more detailed report of about where Sony stands compared to Canon and Nikon and full frame cameras it’s not looking good for the legacy brands.
Read more: http://sonyaddict.com/2018/08/21/sony-market-share-by-percentage-1h-2018-analysis/#ixzz5pJ6aZC5u"