Är väldigt lätt att skylla på marknaden Och man sitter och spelar fickpingis.
GoPro - gjorde taffel försök med drönare, har gjort riktigt dålig mjukvara, har retat upp många för att de la ner autopano osv. Är det företag jag tror är närmast att kasta in handduken.
Olympus - har haft bra teknik och varit i framkant. Tyvärr tror jag problemet är att de inte satsat på FF.
Canon - var riktigt sena med spegellöst, ligger efter med sensorteknink, filmning. Ligger bra till i budgetsegmentet men ligger långt efter i den övre klassen. Tror dock att de kommer hålla ett tag till. Beror också lite vad de kommer göra närmaste tiden. Hur kommer 1-serien vara, nästa 5d och Highend spelelös?
Nikon, tycker de satsat bra. De leder stort med d5, d850 också lyckats göra något hyfsat. Ta med z-serien, särskilt raw-filmning. Känns som om det finns lite driv i företaget. Fastän de haft det tufft.
Red, de tror jag kommer få de svårt. De har haft sitt raw-format som nu fått konkurrens av blackmagic och protes raw. En gång i tiden var de billiga nu är de dyrast. Fortfarande ok men de flesta som inte har 4K kravet väljer arri. Ingen är överförtjust i red. Bm har släppt en kamera med bra specifikationer och raw som kostar flera ggr mer med red. Tror de snart kommer får de svårt.
Sony, har varit ensamma på FF- spegellös har ju gjort många klantiga saker med menysystem och lite annat men de gör sensorer och kommer har ett försprång där. Är lite svajiga men levererar en del bra saker. Har även mobiltillverkaren av sensorer som de kan ta mycket r o d från.
DJI har lyckats bra de har sett ett behöv och har i princip monopol på drönare. Detta hade alla företag ovan kunna göra utom kanske red men istället så satt man i sin box. Köpte ju till och med värdelös mest klassiska kameramännen Hasselblad.
Fuji
Även fastän de inte har haft bästa tekniken / specifikationer har de lyckats gjort sin nich och gjort det bra. Flesta verkar bara nöjda och de har snygg design.