Jag tycker Tony och Chelsea Northrup ger en bra redovisning av kameraindustrins dilemma. NI behöver bara se de första minuterna för att ta del av detta.
https://www.youtube.com/watch?v=kjDYXb6oiGI
Som mest såldes det 125 miljoner kameror per år runt 2012. Det vaårr till allra största delen kameror med fasta objektiv. Alltså point and shoot. Systemkameror var samtidigt 20 miljoner styck per år. Nu är den totala marknaden av kameror nere på 20 miljoner styck. Varav systemkameror är 11 miljoner. Nu räknas inte mobiltelefoner med kamera in i statistiken men det är givetvis det som ersatt de flesta point and shoot kamerorna.
För kameratillverkare är detta naturligtvis en stor förändring.
Att även systemkameror gått ner med nästan 50% från toppåren påverkar också mycket. Nya kameror säljs till färre och utvecklingskostnader samt fasta produktionskostnader måste slås ut på färre enheter vilket leder till högre priser. Detsamma gäller förmodligen också objektiv och andra tillbehör. Har man ett färre antal kunder så säljer man också färre tillbehör.
Detta kommer säkert leda till en utslagning av vissa tillverkare som gör att andra kan få lite större andel av kakan.Fast detta är kameratillverkarnas perspektiv och bekymmer.
Låt oss istället se det från från fotografernas perspektiv. Då menar jag även de som inte är entusiaster.
Som flera vet har jag en gammal 1D MKIIN från 2006. Den har nu säkert tagit 275 000 bilder. Vid ett tillfälle förra året hade jag ingen annan kamera tillgänglig och tvingades
fota ett barnbarns 1 års-kalas med den. Den här kameran är en klump och byggd som en tanks. Har enorma och tunga batterier. Skall helst inte pressas över 1600 ISO. Kamerans skärm är ganska hopplös för att kolla skärpa. Egentligen är det bara histogrammet som är intressant. Fast jag fick väldigt bra resultat trots detta. Några bilder har jag skrivit ut i A2 och det blir helt godkända utskrifter.
Frågan är bland alla de som vill fotografera med en systemkamera tycker att kameran de köpte för många år sedan räcker för deras behov och fortfarande använder den.
Som jag tidigare beskrivit har jag en båt i Kroatien. Där under högsäsongen fotas det hela tiden, fast med mobilkameror. De som använder systemkameror är högst någon procent. Kanske ägde många en systemkamera men orkade inte släpa den med sig till stranden.
När jag var i Spanien vid typiska fotoställen som Gibraltar, Ronda och Granada var andelen systemkameror betydligt högre även om mobilkamerorna dominerade.
Vi har en stor mängd användare som använder ILC kameror av olika slag för de vill ha annorlunda och bättre bilder än en mobilkamera kan ge. De har kanske redan flera olika objektiv sedan länge. Fast de anser att den kamera de redan har är "good enough".
Jag landar själv allt oftare i det jag har är "good enough". Förr uppgraderade jag min 5D direkt när en ny modell släpptes. Samma med Fuji. Fast det kommer jag inte göra igen.
Min X-H1 kostade 21 000 kr med batterigrepp när jag köpte den för ett år sedan. Nu kan jag köpa samma sak för 13 000 när de har en kampanj.
Det är inget problem för mig att vänta 1 år med att uppgradera. För et jag har är redan "good enough". Där Fuji har svagheter kan jag använda min Canon 5D MKIV istället.
Frågan är om inte Canons prognos är korrekt. Vi är allt färre som måste ha det senaste. För det ger oss inga större fördelar. En kamera håller jämfört med en telefon länge och tar ofta lika bra bilder 15 år efter den lanserades.