Hittade där en specialrapport man gjort för Japan. Den visar en hel del intressanta saker.
Bland annat att det är i huvudsak män som användare systekameror samt att en stor del av användarna är över 60 år.
Andelen av de som är yngre än 29 år och använder en kamera av någon sort minskar för varje år.. Däremot ökar andelen av yngre personer som har en systemkamera.
Antag att specialrapporten är generellt representativ! Män utgör c:a halva befolkningsunderlaget. Är de sedan över 60 år fyllda är det ju inte konstigt att systemkameraförsäljningen minskar.
Jag tror faktiskt rapporten visar en trovärdig trend. En trend som redan fastslagits i början av denna tråd.
Att det uppväxande släktet och folk i yngre medelålder plåtar med andra verktyg har väl också stått klart sedan länge.
Så jag tror ditt inlägg är ganska relevant.
I övrigt har jag följt denna tråd sporadiskt och även gjort en del inlägg, men jag kan inte fatta att den fortfarande lever. Tycker ämnet är uttömt om man går efter trådens rubrik.
Istället verkar det blivit en tråd om vilket märke som tappar mest/minst/och däremellan.
Helt ointressant då det gäller systemkameror överlag.
Förr oss som är närma 60 eller över spelar det väl ingen roll om framtiden ser mörk ut för systemkameran. De kommer att finnas tills det är dags att knacka på hos Fonus eller annan näringsidkare som tar hand om våra kvarlevor.
Och skulle det märke vi använder gå i graven före oss så är väl hållbarheten så pass stor hos dagens systemkameror att dekan hänga med på rollatorn.
Jag kan förstå oron hos tillverkarna men inte hos oss användare. Det kommer alltid att finnas verktyg att plåta med.
Sedan finns det ju en hel del "mottrender". Här i Kronobergs län finns det fotograferande kvinnor/tjejer och iofs män som börjat plåta analogt igen.
Vidare finns det här och var folk som tror på en framtid för mellanformatet hos riktigt engagerade fotografer. Jag säger inte emot när man sett Fujis 102mp MF, men priserna är det få förunnat att kunna betala.
Ursäkta en gammal gnällspik som tycker denna tråd har urartat. För att citera Kajsa-Stina Åkerström: "Vi vet ingenting nu, vi vet inget idag". Förutom att det säljs färre systemkameror.
Edit: ser att PMD redan skrivit ett inlägg som till vissa delar tar upp det jag skrivit