Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har kanske redan lite större överblick än du eftersom jag använder tre olika kamerasystem.

Ja det har du säkert rent tekniskt men möjligen är det faktiskt så att det som hänt med A6400 och A9 nu tagit handhavandet ett steg till och det är det jag talar om och inte när olika delsystem kom ut på marknaden. Det som är nytt nu och som ändrat mycket är inte att dessa delsystem finns utan att de nu är integrerade på ett betydligt bättre sätt än de faktiskt inte varit tidigare när det exv. gäller AF.

"Sony's new focusing changes EVERYTHING: a6400 vs Fuji X-T3, a9, a7R III, a7 III"
är namnet på denna video nedan ... och även om det nu inte ändrar allt så ändrar det nu drastiskt åtminstone en del Sony-fotografers sätt att ta bilder. Även de nya sensorernas lågljusprestanda vi fått i Sonys senaste sensorer gör att det går att ta bilder nu som det ofta var svårt att ta förr i dåligt ljus och det beror även på den förbättrade AF-funktionen i dåligt ljus och detta skedde det senaste åren och inte för 5-15 år sedan.

https://www.youtube.com/watch?v=T1TpyRRQBWU

Idag får vi ny firmware till A7 III också med samma algoritmer som i A6400 och A9 när det gäller Eye Focus plus stöd för fokus på djurögon också om vi har lite tur. Det är ju redan väldigt bra men blir nu än bättre.

Jag byter aldrig kamera oftare än vart tionde år, optik enbart när de är utslitna (håller därför oftast i minst 15-20 år). Därför är jag aldrig bekymrad över svängningarna på marknaden, då all min fokus ligger på att fotografera ofta och mycket med den utrustningen jag har.

Blir en ny kamera för mig nu inom någon vecka, inte för att kameran var utsliten (fast den var 10 år gammal) - utan för att den blev stulen. Däremot har jag andra kameror att använda, så fotograferandet gör inget uppehåll.

Men den nya är enbart en nyare version av den som blev stulen, och objektivet som stals vid samma tillfälle byts ut av ett identiskt objektiv. Har man det man trivs med finns ingen anledning att förändra för mycket.

Kontinuitet är A och O.

Mvh Terje

(Som ni märkte så nämnde jag inga namn på varken kameramärke eller objektivmärke, vilket var medvetet från min sida)

På 10 år har det hänt väldigt mycket, det är stor skillnad på kvaliten på en 10 år gammal digital kamera o min D850. Förr på analoga tiden avgjordes kvaliten på bilden hur bra optiken var, samt vilken kamera som användes som tex småbild eller mellanformat.

Idag har vi ingen film utan en sensoryta, är den så gammal som 10 år så har du sämre DR, sämre brusegenskaper o den klipper högdagrar betydligt tidigare osv. Så om du väljer en gammal kamera så har du sämre förutsättningar för att kunna få till bilden, och jag pratar inte om utsnitt,komposition utan bara kvalitet.

Är du amatör så duger säkert en gammal kamera beroende på vad du fotar, men lever du å fotot o har bra omsättning så är det bara fördelar att uppgradera skapligt ofta, så du dels inte tappar kvalitet mot dina kollegor, samt det är aldrig negativt att ha avskrivningar i ett bolag.
Om jag tar upp bilder med min gamla 1ds canon så är den helt ok på 100 iso om bilden inte är svår typ stora skillnader mellan hög o lågdagar, då hänger den inte med alls, då blir kameran ett handikapp mot en modern kamera. Typ som du stoppat i en skadad gammal film. Kör du dessutom på högre iso så såg iso400 ut som typ 12400 på en moderna kamera.

Med tanke på åldern på dom så är väl risken att värdet knappt täcker självrisken?
Har du tex en försäkring hos Gefert så har jag för mig att inköpspriset gäller i 5 år, så byter du kamera inom rimliga tider så får du tillbaka pengarna förutom självrisken på 1000 kr.'

Jag har en gammal 5d canon liggande hemma, värdet på den kan inte vara många kronor. En miss att jag inte sålde den när det fortfarande fanns ett värde på den.

På att jag inte har sett så mycket ny teknik de senaste åren. Lite grann, javisst, men det mesta som finns i kameror nu fanns även för 5 år sen (som ögonföljande AF, WiFi, IBIS, ett överflöd av pixlar, mm).

4K-video var väl ganska sällsynt för 5 år sen, men video intresserar mig inte så mycket.

Va??? Utvecklingen rusar ju. Tex 4K är i princip standard på för filmning och i TV-apparater. Ögonfokus är numera är väl fungerande feature. Bildstabilisering är standard. Höga upplösningar också. Högt DR med. Folk efterredigerar mer än någonsin. Det har aldrig varit så lätt att publicera högkvalitetsbilder. Det sprutar fram appar och filter. LR och PS har blivit väldigt bra på att plocka bort artefakter. Objektiven har tagit ett stort kliv vad det gäller kvalitet och upplösning. Enheterna har tagit ett rejält skutt i bildåtergivning, bara några år sedan så fick man köpa specialtelefon om man ville bilderna skulle se bra ut. Nu är det standard. Vi utbyter bilder via en rad nya tjänster. Molnen finns överallt, numera behöver man tex inte officepakatet. Det har aldrig varit så lätt att köpa och sälja bilder. Det har aldrig varit så lätt att köpa fototjänster som t ex retusch globalt. Många tjänster för teamwork och annan collaboration ökar. Behöver jag nämna AI?

Du har nog fallit i fällan att titta tillbaka några år och summera flera års utveckling och jämföra dessa med vad som hänt sista året.

Jag skrev enbart om kamerateknik. Hur man publicerar bilder på sociala media eller efterbehandlar bilder har inte så mycket med det att göra.

Tredjepartsobjektiv har också utvecklats snabbt de senaste åren.

Nu ligger tillverkare som Sigma och Tamron ibland före de stora kameramärkena.

De fyller luckor i utbudet och erbjuder högkvalitativ optik till hälften av priset.

Jag är nyfiken på vad de kommer att erbjuda till Nikon Z och Canon RF.

Framtiden ser ljus ut!

Senast ändrad:
Jag skrev enbart om kamerateknik. Hur man publicerar bilder på sociala media eller efterbehandlar bilder har inte så mycket med det att göra.

Det har med fototeknik att göra och de flesta sakerna jag nämnde har med den rasande utvecklingen på kameror, direkt, eller indirekt att göra.

Nu kommer du vilja föreslå ny tråd som vanligt eftersom du är på defensiven.

Svar till:
Ola Dusegård

Det du svarade på, - gällde bl.a. om den senaste tekniken är ett "måste ha eller inte"!
4K är i princip standard idag, skriver du, på de senaste kamerorna,
- jag anser, för de flesta foto-amatörerna räcker FULL HD mycket långt.
Vem rusar iväg och köper en ny TV, med 4K, bara för att de senaste kamerorna har möjlighet, att återge i 4K?
Knappast de flesta foto-amatörer, i den kretsen, säkert några miljoner bara i Sverige, det är verkligheten.
Höga upplösningar och högt DR, har vi haft ganska länge, upp till var och en,
hur uttrycket "more than good enough", skall tolkas.
Alla fotografer kan väl inte hjälpa kameratillverkarna, att öka sin omsättning, eller hur? :) :)

Det du svarade på, - gällde bl.a. om den senaste tekniken är ett "måste ha eller inte"!
4K är i princip standard idag, skriver du, på de senaste kamerorna, - jag anser, för de flesta
foto-amatörerna räcker FULL HD mycket långt.
Vem rusar iväg och köper en ny TV, med 4K, bara för att de senaste kamerorna har möjlighet, att återge i 4K?
Knappast de flesta foto-amatörer, i den kretsen, säkert några miljoner bara i Sverige, det är verkligheten.
Höga upplösningar och högt DR, har vi haft ganska länge, upp till var och en, hur uttrycket
"more than good enough", skall tolkas.
Alla fotografer kan väl inte hjälpa kameratillverkarna, att öka sin omsättning, eller hur? :) :)

Jag tror du missuppfattar diskussionen. Utgångspunkten till den här tråden var att det är kris och att domedagen är nära. Den tolkningen av verkligheten stämmer helt enkelt inte.

Det finns några kameratillverkare som har problem, t.ex. Olympus, Panasonic, Hasselblad osv. (jag pratar bara om kameradivisionerna!). Canon, Nikon, Sony och såvitt jag förstår Fujifilm har redan parerat de fallande volymerna och tjänar en hälsosam påse med pengar.

Ingen här säger att du måste köpa ny utrustning, men att påstå att utvecklingen har stannat av är också lätt att motbevisa. Läs alla exempel ovan, från bl.a. Ola. Video, nya spegelfria från Canon och Nikon, IBIS, högkvalitativ optik från tredjepartstillverkare.

Har det någonsin funnit mer att välja på än nu?

Svar till:
Ola Dusegård

Jag kör ett inspel Lars!

När det gäller TV idag Lars, så går det väl snart inte att ens hitta en HD TV ny. Gå in på Elgiganten och ta ett varv i TV-hörnan och kolla själv. Sedan kan jag hålla med dig att det är viktigare att köpa en TV med bra bildåtergivning än att den prompt ska vara en 4K TV. Jag tycker exv. själv att den Samsung HD jag har i min sommarstuga ger en bättre bild än min LF 4K som jag har hemma.

Det jag lyfte som kritik mot Pers skrivningar vars poäng jag uppfattade som att inget nytt hänt de senaste 5 åren eftersom allt redan hänt för 5-15 åren sedan och Terje som tydligen just kommit ut ur idet och yrvaket konstaterade att han klarade sig bra med det han redan hade. Möjligen har Per och Terje legat i varsitt idé (utan att veta om varandra) och båda missat det som faktiskt verkligen hänt de senaste två åren om vi nu t.o.m. begränsar oss till det.

Det som hänt nu först med A6400 och sedan med den nya FW till A9 som givit den kameran ett ordentligt lyft med samma algoritmer som de som först såg dagens ljus i A6400 och det som nu kommer i FW 3.0 till både A7 III och A7r III, är ett helt nytt ergonomiskt steg som vi inte sett tidigare. Det är inga nya AF-delsystem i grunden men en helt ny och mycket smartare integration av alla befintliga AF-system som tidigare levt sina egna liv, än vi sett tidigare.

Det viktiga är alltså heller inte den här nya integrationen av alla viktigare AF-delsystem i sig utan hur detta kommer att helt ändra förutsättningarna för hur vi framöver kommer ta våra bilder. Vi kan nu äntligen sluta fokusera på hur vi ska ställa in AF och välja mellan vilka delsystem vi ska aktivera och hur de ska konfigureras till att istället koncentrera oss på att ta våra bilder. Fokus på motiv istället för teknik (läs AF-teknik). Det här har jag efterlyst länge! Äntligen kommer vem som helst kunna ta en Sony-kamera i sina händer utan att först behöva lägga X-antal timmar på att konfigurera allt. Det är ett verkligt stort steg mot verkligt överlägsen fotoergonomi i jämförelse med hur det sett ut överallt annars utan undantag.

Svar till:
Ola Dusegård

Har man köpt en kamera som har 4K, t ex en vanlig drönare är det förstås mer intressant med en 4K-teve.

Innehåll och visningsmöjlighet går hand i hand.

Det har med fototeknik att göra och de flesta sakerna jag nämnde har med den rasande utvecklingen på kameror, direkt, eller indirekt att göra.

Nu kommer du vilja föreslå ny tråd som vanligt eftersom du är på defensiven.
Äh, jag kommer inte att kunna övertyga dig i en ny tråd heller så det är ingen idé.

Oavsett vad du tycker hör till fototeknik så avsåg jag inte att inkludera publicering på sociala medier eller efterbehandlingsprogram. Du får kalla min inskränkning något annat än kamerateknik om du vill. Din term fototeknik duger väl, men du syftar uppenbarligen inte på samma sak som jag.

Äh, jag kommer inte att kunna övertyga dig i en ny tråd heller så det är ingen idé.

Oavsett vad du tycker hör till fototeknik så avsåg jag inte att inkludera publicering på sociala medier eller efterbehandlingsprogram. Du får kalla min inskränkning något annat än kamerateknik om du vill. Din term fototeknik duger väl, men du syftar uppenbarligen inte på samma sak som jag.

Att du inte kan övertyga mig är för att du har fel.

Även direkt kamerahård- och mjukvara utvecklas rasande snabbt, farten ökar snarare än minskar.

Ända sättet att få det till att utvecklingen stannat av är att låsa sig tex vid A4 vid jämförelsen och inte efterbehandla bilder men verkligheten är ju att utskrifter, teveapparater etc är större samt med bättre kvalitet och vi redigerar mer än någonsin.

Du vet min gamla bildanalogi, bilarna går inte fortare idag än igår, uppmätt på en motorväg i exakt 110km/h.

Jag tror du missuppfattar diskussionen. Utgångspunkten till den här tråden var att det är kris och att domedagen är nära. Den tolkningen av verkligheten stämmer helt enkelt inte.

Det finns några kameratillverkare som har problem, t.ex. Olympus, Panasonic, Hasselblad osv. (jag pratar bara om kameradivisionerna!). Canon, Nikon, Sony och såvitt jag förstår Fujifilm har redan parerat de fallande volymerna och tjänar en hälsosam påse med pengar.

Ingen här säger att du måste köpa ny utrustning, men att påstå att utvecklingen har stannat av är också lätt att motbevisa. Läs alla exempel ovan, från bl.a. Ola. Video, nya spegelfria från Canon och Nikon, IBIS, högkvalitativ optik från tredjepartstillverkare.

Har det någonsin funnit mer att välja på än nu?
Nej, har inte missuppfattat trådens "kärna", bara så trött på denna jakt på bästa/senaste teknik! Allt för många, just på Fotosidan, har glömt, att bästa bilden tages av personen bakom kameran, tekniken kommer inte i första hand! Alla bröllop jag har varit på, som 1:a fotograf eller bara gäst, under 2018, - håll i er alla tekniknördar, såg där enbart äverallt KAMERAMOBILER.
Bör inte innebära, att de "riktiga" digitala kamerorna går mot sin död, utan bekvämligheten vid fester tar över, mobilen har alla med sig. :) :)

På 10 år har det hänt väldigt mycket, det är stor skillnad på kvaliten på en 10 år gammal digital kamera o min D850. Förr på analoga tiden avgjordes kvaliten på bilden hur bra optiken var, samt vilken kamera som användes som tex småbild eller mellanformat.

Idag har vi ingen film utan en sensoryta, är den så gammal som 10 år så har du sämre DR, sämre brusegenskaper o den klipper högdagrar betydligt tidigare osv. Så om du väljer en gammal kamera så har du sämre förutsättningar för att kunna få till bilden, och jag pratar inte om utsnitt,komposition utan bara kvalitet.

Är du amatör så duger säkert en gammal kamera beroende på vad du fotar, men lever du å fotot o har bra omsättning så är det bara fördelar att uppgradera skapligt ofta, så du dels inte tappar kvalitet mot dina kollegor, samt det är aldrig negativt att ha avskrivningar i ett bolag.
Om jag tar upp bilder med min gamla 1ds canon så är den helt ok på 100 iso om bilden inte är svår typ stora skillnader mellan hög o lågdagar, då hänger den inte med alls, då blir kameran ett handikapp mot en modern kamera. Typ som du stoppat i en skadad gammal film. Kör du dessutom på högre iso så såg iso400 ut som typ 12400 på en moderna kamera.

Med tanke på åldern på dom så är väl risken att värdet knappt täcker självrisken?
Har du tex en försäkring hos Gefert så har jag för mig att inköpspriset gäller i 5 år, så byter du kamera inom rimliga tider så får du tillbaka pengarna förutom självrisken på 1000 kr.'

Jag har en gammal 5d canon liggande hemma, värdet på den kan inte vara många kronor. En miss att jag inte sålde den när det fortfarande fanns ett värde på den.

Ja och även den höga upplösning du har i din D850 gör ju att t.o.m. dina befintliga gamla objektiv du hade på en äldre kamera med färre pixlar, faktiskt presterar ännu bättre än de gjorde med ditt gamla kamerahus när du sätter dem på det nya. Det har ju dessutom hänt en del i kamerornas mjukvara som gör att de hanterar detaljåtergivningen bättre än äldre kameror. Grattis till den bildkvaliteten! Jag har ju bara en gammal A7r med 36 MP själv men jag är fortfarande glad åt den även om det märks att den börjatr bli daterad nu - inte när det gäller bildkvaliteten i sig utan mer när det gäller delsystem som AF. Det är där jag verkligen upplever skillnaderna idag.

Nej, har inte missuppfattat trådens "kärna", bara så trött på denna jakt på bästa/senaste teknik! Allt för många, just på Fotosidan, har glömt, att bästa bilden tages av personen bakom kameran, tekniken kommer inte i första hand! Alla bröllop jag har varit på, som 1:a fotograf eller bara gäst, under 2018, - håll i er alla tekniknördar, såg där enbart äverallt KAMERAMOBILER.
Bör inte innebära, att de "riktiga" digitala kamerorna går mot sin död, utan bekvämligheten vid fester tar över, mobilen har alla med sig. :) :)

Om allt annat är samma så kommer du ta bättre bilder med en bättre kamera.

Visst kan man säga att det är viktigare med en bättre fotograf men om fotografen är du själv så ingår du i "allt annat samma".

Att du inte kan övertyga mig är för att du har fel.
Nej, det är för att du är obstinat. :)

Även direkt kamerahård- och mjukvara utvecklas rasande snabbt, farten ökar snarare än minskar.
Det går inte fortare nu än för 10 år sen. Tänk efter vad som hände mellan cirka 2005 och 2015 och jämför med 2010 till 2019.

Inte för att det är något att deppa över. Självklart kommer tekniken att utvecklas även i framtiden, men att det inte kan ske samma språng framöver är en delförklaring till varför kameraförsäljningen har bromsat in ganska kraftigt.

Det går inte fortare nu än för 10 år sen. Tänk efter vad som hände mellan cirka 2005 och 2015 och jämför med 2010 till 2019.

Inte för att det är något att deppa över. Självklart kommer tekniken att utvecklas även i framtiden, men att det inte kan ske samma språng framöver är en delförklaring till varför kameraförsäljningen har bromsat in ganska kraftigt.

Du behöver inte bli otrevlig. Du har fortfarande fel.

Du har befunnit dig under en sten, häng med nu, försäljningssiffor och utveckling är inte samma sak. Det sprutar ut nya funktioner, appar, möjligheter att ladda upp och dela bilder osv osv. Numera kan du flyga med kameran.

Du har väl snöat in dig på några sensoregenskaper och skriver ut bilder i samma storlek förr som nu och har inte bytt grejer på 5 år.

Det är en sak Lars! ... och jag såg inte många systemkameror i Marrakesh heller när jag var där för några veckor sedan men det innebär inte att det inte skett väldigt stora framsteg som faktisktr ändrat både mitt och andras fotobeteenden starkt de senaste 1 1/2 åren.

Du kan exv. inte ens jämföra min gamla A7 II med min nya A7 III trot att det faktiskt inte ens gått Pers fem år mellan dagens A7 III och gårdagens A7 II och har du en gammal APS-C eller MFT så skulle du bli förvånad om du sett vad man kan åstadkomma idag på marginalen - en marginal de gamla kamerorna inte kan utnyttja.

Läs vad vi skriver. Det handlar inte om att även jag kunde ta mina bilder med helt manuella analoga kameror med diafilm 50-100 ISO/ASA på 70- och 80-talen och det handlar inte längre och DSLR:er med taskig fokus och halvdålig DR och taskiga lågljusegenskaper utan om att vi faktiskt kommit världigt nära AF-perfektion de senaste 1,5 åren (för det är inte ens två sedan detta hände utan knappt 14 månader) och de senaste sensorerna som sitter i Nikons och Sonys kameror har tagit ytterligare ett steg när det gäller mörkerprestanda tillsammans med övrig logik i kamerorna och att det betyder en hel del på marginalen. Det är bara att kolla DxO och se,

Nu har du fått totalt rambrott på Ola Per! Jag tror faktiskt det är under din värdighet.
Obstinat är ett ord som jag inte hört sedan 50- 60-talet i skolan och det var ett ord som knappt ens användes då.

Du har heller fortfarande inte fattat att det inte enbart handlar om själva tekniken utan även om ett paradigmskifte i ergonomi. Jag vet inte om det här bara handlar om att du faktiskt haft en MFT -kamera som huvudkamera länge så att det gjort dig blind för vad som faktiskt skett på APS-C och FF-segmenten. Vi som har dessa nya grejor ser ju vad vi nu faktiskt kan göra med med dessa nya grejor, saker som vi faktiskt inte kunde göra förut. Det är faktiskt empiri Per till skillnad från ditt rätt ogrundade tyckande. Någon gång kan du väl stanna upp och fråga dig om det inte kan ligga något i vad någon annan faktiskt säger.

Jag håller helt med Ola här och tycker faktiskt du trollar nu Per. Det är synd för normalt tycker jag ofta du bidrar mer än de flesta , men nu har du faktiskt åkt av ordentligt. Kan vi inte göra ett omtag nu innan hela tråden flippar ur?

Döm själva!

Bilagor

• Capture.jpg
    Capture.jpg
    53.2 KB · Visningar: 14
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar