Vi hade ju glaciärer som var två kilometer tjocka för bara några 10 000-tals år sedan, eller hur?
Ja ibland förstår jag mig inte på min egen tidning DN. Av något skäl så tycker jag att den miljöaktivism exv. DN:s kulturchef Björn Wiman (f.d. kaninägare som han själv tydligen benämt sig på Twitter) bedriver i DN blir lite märklig. Jag undrar varför en tidning som DN inte vågar lita på sina läsare i större utsträckning än man vågar. Vuxna nyhetskonsumenter och då särskilt de som söker sig till exv. DN förväntar sig nog i allmänhet en mer väl fullödig "unbiased" rapportering och välinformerade analyser istället för ren plakataktivism.
Jag tycker det är konstigt att man inte ens försöker ge oss en bredare och mindre historielös bild än den vi oftast får. Läs gärna denna länk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Neolithic_Subpluvial
Jag kommer fortfarande ihåg att jag läste om den s.k. "pluvialtiden" mellan ca 7000 före Kristus till ca 3000 före Kristus när jag själv pluggade Natur Geografi då jag skulle bi lärare. Då var stora delar av Sahara sjöar och där det var öken fanns både skog och artrika savanner.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sahara_pump_theory
En gång kunde man t.o.m. gå torrskodd mellan både Afrika och Levanten och mellan den europeiska kontinenten och Skandinaviska halvön. Så det är ju inte bara så att jorden tidvis varit varmare än nu utan nederbörden kom även på ställen som Sahara som vi nu ser med fasa på hur den breder ut sig söderut i Sahel. Det har även varit väldigt mycket kallare. Ibland i långa perioder och vi har haft tre-fyra istider enligt de uppgifter jag läste när jag studerade. Ovanpå det har vi haft tillfälliga droppar i temperatur och solinstrålning till följd av exv. vulkanutbrott. Det är väl inte alltid det handlat ens om en halv eller en grad upp eller ned.
Även om jag tycker Per har en poäng i att det inte är Jorden som kommer gå under om det blir några grader varmare och inte heller om mänskligheten skulle dö ut men jag tror nog att de flesta som har barn idag vill att deras barn och barnbarn inte ska drabbas. Vi ska ju inte glömma att torkan i somras faktiskt halverade många skördar. För 100 år sedan skulle det betytt svält i stora delar av landet. Vi ska inte heller glömma att det var svältkatastrofer 1972-73 som utlöste de uppror och kommunistiska revolutioner som exv. drabbade Etiopien 1974 och i Afghanistan 1972-73 som sedan resulterade i att kungen av Afghanistan avsattes. 1978 fick även Afghanistan en kommunistisk regering efter en revolution. I båda länderna dog sedan 100 000-tals människor av terror, militärt våld och svält.
Vi själva har idag så dålig beredskap att vi inte ens klarar av en sen höststorm som Alfrida. Är det inte dags att vi öppnar ögonen för att klimatet alltid har ändrat sig och att det kommer fortsätta att göra detta. (Jag tror många har svårt att ta till sig att "världen kommer gå under om medeltemperaturen ökar en halv eller en grad)
På 60-talet pratades mycket om befolkningsökning men det blev fult och icke politiskt korrekt någon gång på 70-talet - jag tror det var under Viet-Nam-kriget som dränkte all annan info. Men nu börjar till sist en del fatta att det spelar viss roll om man som i delar av Afrika och Mellan-Östern haft en befolkningsökning på 4% per år eller mer t.o.m.. Då fördubblas befolkningen på 18 år. Smaka på det. Med den takten hjälper inga elcykelpremier i världen särskilt långt. Redan med 3% sker fördubblingen på några och 20 år. Många av de länder jag besökte på 70-talet har befolkningar som är mer än dubbelt så stora idag. Är det någon som tror att det inte betyder?? Några av dessa är Syrien och Iran och mängder av de länder i Afrika från vilka folk nu flyr från över Sahara till Europa. Flera länder med över 100 miljoner invånare som Nigeria och Etiopien kommer fördubbla sina befolkningar på drygt 20 år om inget radikalt händer.
Greta och Björn Wiman i all ära men jag längtar efter en mer sansad och vuxen syn och rapportering kring både klimatfrågor och annat - inklusive kameror
.