Jag har som konsult jobbat en hel del med denna typen av R&D drev utveckling. De har ofta management problem för R&D har så stor makt att de ofta driver företaget i en viss riktning.
Vad jag tror kommer hända är att kameratillverkarna kommer tvingas tygla sin R&D avdelning.
Det betyder färre D&d projekt vilket sparar stora pengar. Företagsmålen mär mer i pengar än marknadsandelar.
Produktsortimenten kommer klassas i kassakor och sådant som inte är det.
För oss som vill använda mer avancerade kameror kommer nog höjda priser vara det vi märker mest.
Men problemet är väl ändå att tillverkarna nu verkar stå inför en minst fyrfaldig utmaning.
1. Dels så är det många och definitivt inte bara unga som tycker att mobilkameror räcker och blir över för deras behov.
2. Sedan handlar det om en demografisk grej i två ändar: De som är äldre fotografer som började fotografera med spegelreflex-system och dessa börjar nu dö undan. Det blir ett stort minus i den änden och sedan kommer de inte att ersättas därför att många som är unga (de du tidigare pratade om som de under 30 som vuxit upp med smartphones och sociala medier m.m.) idag inte ser en egen systemkamera som sin första "ägardröm" här i livet. Den är kanske istället en telefon.
3. Nu börjar dessutom telefonmarknaden plana ut och om t.o.m. Apple inte tror på 5G före 2020 så kommer man få några vettiga år först innan det möjligen vänder där.
4. På toppen av detta står vi snart inför en ordentlig lågkonjuktur som kanske t.o.m. blir värre än många vi sett tidigare. Den vi kommer se nu kommer i värsta fall bli ytterligare boostad av den "döda hand " marknadens efterfrågesida riskerar att drabbas av genom den nya tidsanda vi går in i, där det mesta av konsumtion kommer ses som ett klimatförnekande eller ett klimatattentat rent av. Låter inte särskilt sannolikt att en ny spegellös systemkamera står högst på listan då om man nu har en kamera sedan tidigare. Jag är rätt säker på att Greta inte har någon systemkamera.
Vad har de annat att satsa på än att ta fram nya kameror som är så pass mycket bättre än de gamla DSLR:er de haft redan ett antal år? Hur ska de annars få folk att ens köpa de kameror de fortfarande tror att marknaden ska köpa? För Canon och Nikon så återstår nog att putta in ordentligt med R&D i det spegellösa segmentet om de ska vara med och de kommer tvingas göra detta när marknaden inte låter dem "självfinansiera" detta via en expanderande marknad.
Sedan ler jag ofta när jag läser om de "unga" som Percy Barnevik (den gamla ASEA direktören) en gång kallade A.C. resp B.C (även många i vår generation vet att bandet inte hetta AC BC). Ja han menade ju inget musikerband med långhåriga killar i konstiga scenkläder utan de som var födda "before" eller "after computers. Redan då tyckte jag det var märkligt uttryckt.
Är det ingen (inklusive Percy) som undrat hur IT-samhället kommit till? Det var min föräldrageneration som var unga på 40-talet som tog fram TV-apparaterna och med dessa katodstrålerören som länge användes med första generationen datorer. Samma generation uppfann transistorerna 1946 om jag inte missminner mig och fick snabbt se desa ersätta den gamla rörtekniken. Min pappa byggde en TV själv i mitten av 50-talet innan Sveriges Radio ens hade några reguljära sändningar.
Min generation står på min fars och den såg till att datorer och dataprogram utvecklades. Jag själv var en av de som helt kom att leva med IT-utvecklingen och jag undervisade de som gick i skolan på 80-talet i IT. Jag har jobbat mellan 1989 och början på 90-talet med att utbilda landets återförsäljare i Windows och Windows-programvara för Nordens då största IT-distributör och jag hade många runt mig och även folket i tre-fyra andra stora distributörer såg till att Sverige blev datoriserat med hjälp av alla duktiga återförsäljare och deras service- och installationstekniker.
Det är sant att en hel del äldre har problem med tekniken men gör inte misstaget att tro att alla över 50-60 är helt tappade när det gäller IT och telefoni. Jag har jobbat 30 år i det här innan jag lade ner 2016 och de senaste 25 åren av dessa var jag IT-utvecklare precis som massor av andra människor i min ålder som byggtt upp detta IT-samhälle till vad det är idag.
När jag var 15 och trimmade moppar trodde jag och mina kompisar att vi ver de verkliga motorexperterna tills vi fick en ny portvakt. Det visade sig att han var gammal speedwayåkare och då fattade t.o.m. vi att det faktiskt fanns även vuxna som var bra mycket bättre än vad vi var på motorer.
De senaste åren har jag sysslat en hel del med mobiltelefoni och främst då mobilt bredband. Det kom sig av att massor med folk på vår skärgårdsö gick huvudstupa in i ett fiber-avtal med Bredbandsbolaget/Telenor. De har ännu efter 3 år inte fått några leveranser men förvägras häva avtalen och det helt i onödan. För grejen var att de rusade som en hetsad bisonhjord rakt in i dessa av tal i ren okunskap. Det gjorde inte jag och ett antal andra i min generation för vi gjorde som vi brukar: vi började testa och ta reda på hur våra mottagningsförhållanden för mobilt bredband såg ut..
Idag har jag uppmätt som mest 130 Mbit trådlöst inne i mitt hus med en billig Samsung telefon (A3) som stöder 4G cat 6, efter att ha skaffat en schysst MIMO-antenn till min router. Det visade sig nämligen att vi har en fantastisk 4G-antenn på grannön och det finns hyfsade 4G-antenner runt hela ön utom i en liten sektor i syd-öst.
Det är en hel del 30-40 -åringar nu som sitter där på ön med sina taskiga avtal efter 3 år och inte vet hur de ska bete sig och ingen fiber har de fått heller. Oss andra gubbar tog det en och en halv dag max att få till vårt mobila bredband. En dag för att skaffa ett familjeabonnemang med obegränsad surf och router och antenn och en halv dag att mickal igång det hela. Vi tjänade 20 000 på affären också.
Det var inte särskilt många då för några år sedan som lyssnade på mig och gubbarna i min ålder men en del har kommit senare, när de insett att de inte får några svar av entreprenören som ska göra jobbet och när de nu vet vad de inte visste då, att det faktiskt funnits ett hyfsat snabbt 4G-alternativ hela denna tid som de kunnat få på dagen istället och strängt taget behöver man ju inte mer än två telefoner och Google Chrome-cast för en knapp tusenlapp så är det ju bara att köra.