Flash Gordon
Aktiv medlem
Och ingendera gäller sannolikt för oss på det här sociala umgängesmediet.
[ USD30000 ≈ SEK 271000 idag dvs 22,5 kkr/månad brutto? ]
Det där fattade jag inget av.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Och ingendera gäller sannolikt för oss på det här sociala umgängesmediet.
[ USD30000 ≈ SEK 271000 idag dvs 22,5 kkr/månad brutto? ]
Exif innehåller ju väldigt mycket info. Så fort en bild (med exif) blir uppladdad någonstans borde man kunna läsa ut data om just den enskilda kameran. Dess sort, dess ålder, antal tagna bilder totalt. Med lite beräkningar och sådär så borde någon stor datahall lätt kunna rita de kurvor jag efterfrågar.
1999 skaffade jag mig min första dslr (Nikon D1) med en sensor som ståtade med hela 2,7 mp (!). Kamerahuset kostade c:a 60.000:- inkl moms och för att kunna använda den måste man köpa till ett batteri och laddare för ytterligare 5.500:-. Batteriet var en klump flera hekto och blev snabbt "trött". Specarna uppgav att det skulle tåla c:a 500 laddningscykler. Ett minneskort på 64 Mb ( där får knappt 1½ rawfil från en Fuji X-H1 plats) gick till 2.400:-.
Kameran användes yrkesmässigt och var en sensation på sin tid och tjänade faktiskt snabbt in investeringen.
Men jag behöll min mellanformatare av analog typ och planerade länge att skaffa ett digitalt bakstycke. Så skedde inte utan några år senare (2003) sålde jag faktiskt D1:an och bytte system till en FF dslr (Canon 1Ds med 11 mp). Filerna jag fick ut från den matchade mer än väl min gamla H-blad. Så mellanformatstankarna lades på hyllan.
Året därpå kompletterades 1Ds med en 1DMkII som hade APS-H sensor på 8,2 mp och 1,3x i cropfaktor p g a bättre lågljusegenskaper och snabbar framrate och AF för pressbildernas skull.
Ganska hemska priser på dessa kameror också sett i relation till inflationen och vad man får betala idag för högpresterande kameror.
Men till skott: En digital mellanformatare skulle bara anskaffas med tiden var min tanke. Sedan provade jag och sköt upp tanken ytterligare. Jag har dock sparat en del filer som jag tog under provtiden olika MF-kameror och bakstycken.
De dyraste imponerade förvisso men mitt bankkonto underpresterade i motsvarande grad. Och åren gick.
Efter att min yrkesverksamma tid som fotograf tog ett frivilligt slut och firman lades ned avyttrades all utrustning.
Efter diverse fnattande mellan olika märken upptäckte jag att mitt nuvarande behov sannolikt skulle täckas in av 2 st Fujikameror och ett gäng objektiv. Så blev det slutligen 1 st X-H1 och 1 st X-Pro 2 samt 6 bra objektiv.
Likväl förbaskat dök i somras tanken på en MF-kamera upp igen när Fuji aviserade sina ny GFX-kameror.
Det blev inget med det. Jag sitter enl mina egna ögon "färdig" med min nuvarande utrustning.
MEN jag vet att pryldjävulen kommer att elda på MF-tankarna igen. Någon som har den minsta susning om hur marknaden/framtiden/prognoserna ser ut för det digitala mellanformatssegmentet?
//Lennart
Det tycks vara ganska vanligt att EXIF tas bort från bilder som publiceras.Exif innehåller ju väldigt mycket info. Så fort en bild (med exif) blir uppladdad någonstans borde man kunna läsa ut data om just den enskilda kameran. Dess sort, dess ålder, antal tagna bilder totalt. Med lite beräkningar och sådär så borde någon stor datahall lätt kunna rita de kurvor jag efterfrågar.
Odd tror att ingen som skriver och läser i Fotosidans forum tjänar mindre än 22500 kr per månad (brutto).Det där fattade jag inget av.
Odd tror att ingen som skriver och läser i Fotosidans forum tjänar mindre än 22500 kr per månad (brutto).
"ingendera gäller" skrev Odd. Det tolkade jag som att han postulerade att varken inkomstnivån eller mobiltelefonfotograferandet gäller.
Vi får väl vänta och se om Odd vill kommentera och förtydliga.
Odd tror att ingen som skriver och läser i Fotosidans forum tjänar mindre än 22500 kr per månad (brutto).
Goddag!Yxskaft?
Det tycks vara ganska vanligt att EXIF tas bort från bilder som publiceras.
Som du vet kan man strypa vilken data som laddas upp. De flesta bilder har inte fullkomlig EXIF -data. [...].
OK, Canon kommer nog att gå i konkurs snart.
Det är onekligen en utmaning för de som tillverkar kameror. Jag har med uppgifter från CIPA gjort en sammanställning över försäljningen av digitala kameror från åren 2012 till 2018. Tidigare än så var inte statistiken uppdelad på samma sätt.
Men informationen visas tydligt att det år främst kameror med inbyggda objektiv som har rasat mest.
Spegelreflex har tappat hälften av sin volym sedan 2013 och spegellösa med utbytbart objektivthar ökat på senare tid, största ökningen mellan år 2016-2017.
Totalt har det under perioden 2012 - 2018 sålts 210 miljoner kameror med inbyggt objektiv, 72,9 miljoner spegelreflexkameror och 25,3 miljoner spegellösa med utbytbart objektiv.
............MEN jag vet att pryldjävulen kommer att elda på MF-tankarna igen. Någon som har den minsta susning om hur marknaden/framtiden/prognoserna ser ut för det digitala mellanformatssegmentet?
//Lennart
Som du vet kan man strypa vilken data som laddas upp. De flesta bilder har inte fullkomlig EXIF -data. Vet inte om det spelar så stor roll.
Vi vet redan attack de flesta bilder som läggs upp på nätet är mobilbilder.
Därför är kanske exakta siffror mindre viktiga.
Egentligen är det enkelt. Titta bara vilka kameror som används om du är på ett turistmål. Besök Wien, Venedig eller Split och du ser vad folk fotar med.
Det är högst en procent som fotar med en systemkamera. Jag var under våren, sommaren och en del av hösten på dessa ställen ett antal gånger. Framförallt Dalmatiska kusten och Wien.
Det har gått så långt att man nästan hajar till när man ser någon annan som också fotar med en systemkamera. Oftast någon nyinköpt instegskamera från Canon eller Nikon. Inte sällan fotar de med med raka armar och kikar på skärmen.
Det är ganska sällan men ser någon med en mer avancerad kamera som vet vad hen pysslar med.
Detta är min bild av hur fotografering ser ut i dag. Ingen vetenskaplig analys av läget utan mer en observation.
PMD sa:Odd tror att ingen som skriver och läser i Fotosidans forum
tjänar mindre än 22500 kr per månad (brutto).
Nu var jag ju i mitt första inlägg lika generaliserande som ursprungs-konstaterandet som jag kommenterade. Det var mest avsett att peka på skillnaden mellan oss genuint fototekniskt intresserade och den breda anonyma mobilkameraknäppande massan.I så fall har han fel. Finns rätt många pensionärer som skriver på FS olika forum. Deras utrustningar är i många fall exklusiva. Detta beror väl sannolikt på att de samlat ihop en hel del under sin yrkesverksamma tid.
Detta gäller mig i alla fall. 22.500:- brutto kommer jag inte upp till. Ej heller min fru. Men det finns ju en del sparkapital.
För övrigt känner jag ett antal arbetslösa, förtidspensionerade och heltids-pensionärer som är flitiga skribenter på FS. Ej heller de kommer upp till det beloppet.
Vill man vara drastisk skulle annars slutsatsen vara att ju mer man tjänar per månad desto fler inlägg skriver man.