Photocon
Aktiv medlem
Nu var jag ju i mitt första inlägg lika generaliserande som ursprungs-konstaterandet som jag kommenterade. Det var mest avsett att peka på skillnaden mellan oss genuint fototekniskt intresserade och den breda anonyma mobilkameraknäppande massan.
Dessutom så är det generellt som du säger att våra fotoutrustningar har vi byggt upp över en tid - en kortare eller längre sådan. Likadant med våra uppenbarligen rätt ingående fotokunskaper, ihopsamlade under ett mer eller mindre långt liv av fotointresse... Även vi som aldrig varit utövande yrkes-fotografer men som tydligen kallas prosumers numera.
Få här, och ute irl, går nog in till en lämplig butik - lägger jäktad sitt kort på disken och säger till den förbluffade expediten; "Plocka ihop en vettig och komplett prosumer systemkamerautrustning tack. Jag tänkte börja fota lite..." ;-)
Som pensionärer får vi tid istället för pengar. Bruttovärdet är nog likartat om bägge vägs ihop. Själv tänker jag kasta väckarklockan långt ut i kylkanalen i Forsmark när frihetens klocka äntligen klämtar. Någon annan förändring ser jag inte behov av. Lär hända inom några månader till några år.
Jobbar redan på 'övertid' --- med rätt att gå med full pension från 63 och med fonderade dra-åt-helvete-pengar på banken --- då vill det till att arbets-uppgifterna fortsätter att vara riktigt kul...
Klarläggade svar för min del. Tack!
Faktorerna tid och penningmängd är ju intressant. Uttrycket "tid är pengar" kan ju därmed ges en högre sanningsfaktor än vad många kanske anser.
Själv får jag känslan av vi är många fototekniskt intresserade medelålders+ som skriver på forumen. Har annars svårt att förklara de mängd inlägg som kommer under ordinarie arbetstid.
Om den känslan stämmer betyder det att vi saknar X % inlägg från yngre personer som redovisar hur de tänker vad gäller sitt fotograferande och sin utrustning samt deras framtidsvisioner.
Eller också struntar de i att engagera sig i denna tråds ämne. Skulle vara intressant om någon i FS-ledningen kunde ge ett svar på vad FS-medlemmarnas snittålder är.
Eller ännu bättre X % under 25 år, X% mellan 25-35, X% 36-50 år o s v.
När jag är ute och plåtar ser jag (förutom i de fall yrkesfotografer finns på plats) kanske 2 av 10 med dyrare systemkameror, 1 med instegs dslr och resten med mobiler. Inte alltför sällan kan man se en och annan kompakt också.
De 2 med dyrare systemkameror ser oftast ut att vara män från uppskattningsvis 45-50 och uppåt. Mobilerna trakteras av alla åldersgrupper och kön.
Självklart är det inte alltid så, men det är en vanlig fördelning där jag mest uppehåller mig.
Ibland blir man lite överraskad och ser en yngre kvinna med analog kamera.
Nu gäller detta allmänfotografering. Tittar man på gruppen fågelfotografer är i princip alla utrustade med systemkameror, oavsett ålder.