Annons

framkallare för Ilford hp5 och Delta400

Produkter
(logga in för att koppla)

katriina

Aktiv medlem
Tänkte testa Ilford filmerna Hp 5 och Delta400, och tydligen liknar HP5 Tri-x medan Delta400 har lite modernare korn och undrar nu vilken är den bästa framkallaren för Ilford hp5 120-film ?

Gjorde en sökning bland äldre diskussioner och hittade en tråd där man rekommenderade Ilfosol S för Delta400, funkar den kanske med Hp5 också?

Är inte så så förtjust i korn men orkar inte släpa stativet med mig heller, därför ISO400...

jag har framkallat min hp5 120 med kodaks d76 och jag tycker det funkar fint. har i och för sig inte testat andra så jag kan inte jämföra...

Jag tänkte också prova HP5, och lite senare Delta 400. Så jag är glad att Katriina tog upp tråden.
Men Ilford har ju egna framkallare, någon som heter ID-11. Borde inte den vara bra anpassad till Ilfords filmer, eller vice versa.

id 11

ID 11 och D 76 är identiska som framkallare
och skillnaden mellan deras resultat vid
framkallning av HP 5 är icke synbar.
Detta och mycket annat kan man läsa i
The film developing cookbook - stephen.g Anchell - BillTroop Focal Press ISBN 0-240-80277-2
Även om man inte tänker blanda sin framkallare
med alla recept som finns i den boken så är den oerhört givande och förklarande om filmframkallning.
mvh
Lasse

katriina skrev:
Är inte så så förtjust i korn men orkar inte släpa stativet med mig heller, därför ISO400...

Perceptol, det blir fina korn. Det är inga problem att med PanF+ & Perceptol 1+3 skapa 50*60 kopior.

Annars kan du titta på digitaltruth, Massive Dev. Chart för att se olika framkallare´s tider till filmen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar