Jag vet exakt vilka KM-gluggar jag hade velat ha... men det är som att doppa fötterna i ett pirayastim när man letar begagnat tycker jag.... i alla fall de mest eftertraktade gluggarna. Ang Canon vet jag ännu för lite för att uttala mig. Och ang Nikon har jag bara testat div. Tamron och Nikon 50mm... och jämföra D90 med KM7D med ett hederligt KM-objektiv är jättetor skillnad och jag menar då känslan.... men det har säkert med vana att göra också.... jag gillar regälare saker och inte "plast" (men plast menar jag inte skräp, jag påtalade helt enkelt bara hur jag upplevde att hålla i grejorna) Min D90 fick flytta till min lillebror som vill börja fota med system
Smaken e som röven - klöven...
Jag har alltså väntat i ca 3 år på att Sony ska få lite fart i arslet
så nu byter jag...
Anledningen till att jag ställde frågan är att det raljeras en del på forumet om vad som är tillgängligt eller inte. Jag har inte upplevt ett piraystim efter optik, däremot så går vissa begagnade gluggar fortare än andra oavsett märke. En del är helt enkelt så bra och populära att flera vill ha dem. Det finns en massor med bra Minolta/Sony/Zeiss gluggar att tillgå och fler med namnet Sony och Zeiss kommer. Frågan är bara vilken prisklass man vill hamna på. Tittar man på standardutbudet i dagsläget (nya Sony) så finns det så det täcker från 11mm/3,5 till upp till 300mm/5,6 och det är i en prisklass för konsumenter, Canon och Nikon har motsvarande. Lägg därtill tillverkare som Sigma och Tamron som den normala konsumenten ofta föredrar/köper. Alltså det är inte alltid som originaltillverkaren är prio 1. Om man titta på vad som finns hos Sony som är lite dyrare men ack så bra gluggar så finns det så det täcker ljusstarkt upp till 300mm både zommar och fast optik. Det Canon har som Sony saknar i dagsläget är telen över 300mm. Det är telen i en prisklass som knappast är till för dem som gnäller över att kamerahuset kostar över 10 000. Det kommer nu en sjyst Sony AF 70-400/4-5,6 G SSM som jag tror kan bli högintressant och kommer att matcha Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM både i pris och prestanda. Så att det inte finns gluggar är helt beroende på vad man behöver.
En ryggsäck med följande innehåll kanske:
1 st A900
1 st A700
1 st Zeiss Vario Sonnar T* 16-35/2,8 ZA
1 st Zeiss Vario Sonnar T* 24-70/2,8 ZA
1 st Sony AF 35/1,4 G
1 st Sony AF 50/1,4
1 st Sony AF 100/ 2.8 makro
1 st Zeiss Planar T* 85/1,4
1 st Zeiss Sonnar T* 135/1,8
1 st Sony AF 135/2,8 Smooth transition focus
1 st Sony AF 70-200/2,8 G SSM
1 st Sony AF 70-400/4-5,6 G SSM
1 st Sony AF 300/2,8 G SSM
1 st Sigma EX 500/4,5 DG
Alternativt:
1 st A700
1 st D7D
1 st Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC
1 st Sigma AF 17-35/2,8-4,0 EX ASP HSM DG
1 st Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di
1 st Sigma EX 50/1,4 DG HSM
1 st Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1
1 st Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro
1 st Sigma EX 100-300/4,0 DG APO
1 st Tamron SP 200-500/5-6,3 Di LD IF
Jag är rätt övertygad om att man kan ta bra bilder med båda uppsättningarna sedan handlar det om vad man är villig att lägga i pengar för att få snäppet bättre bildkvalité.
Man kan givetvis hitta andra konfigurationer med långzoomar samt att det finns massor med begagnat också, så resonemanget haltar en del. Det finns en kombo som jag skulle kunna tänka mig och det är en Canon 1D MarkIIn och en Canon 400/5,6. Har man ett behov av viss objektiv som ingen annan tillverkare har så är det ett naturligt steg att byta. Och jag känner en Nikonist (D300) som har samma sug efter samma kombo som jag skulle kunna tänka mig.