Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från Sony, byte till Canon 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Weather Boy

Medlem
Hejsan!

Eftersom jag inte fick någon hjälp idet andra forumet tänkte jag fråga här stället!

Jag har en Sony DSLR A200 och vill gärna uppgradera mig! Jag funderar på att uppgradera till en Canon 30D, eftersom det ligger innom min prisklass vad jag jag har råd med! Är det ett bra val?

Jag behöver höra era åsikter och kommentarer! Är 30D bra och osv...!

/MVH Patrik
 
Jag måste fråga om du verkligen vill köpa en äldre kamera än den du har? Vet inte om det är en uppgradering direkt. Du går ju ner i megapixlar tillexempel, om du nu tycker det är viktigt. Och jag känner inte till hur A200 är men Sony gör ju ypperliga kameror nuförtiden. Varför inte uppgradera inom samma märke? Men om du är inne på att byta till Canon kanske 40D som nu ersatts av 50D och därför finns att få lite billigare vore ett lämpligare köp. Jag har själv en 30D och en 40D. Bägge är jättebra kameror och jag använder 30:an ofta. Men skulle jag handla nytt idag skule jag nog kolla på en senare modell.
 
Med tanke på din "lilla" objektivpark så ser jag ingen anledning till varför du inte skulle kunna byta system. Men min fråga till dig är - varför? Du säger att du vill ha Canon eller Nikon, är det av någon speciell anledning. Och så säger jag som Jerry, varför satsa på en 30D? Canon och Nikon är två olika kameror i sitt gränssnitt och användarvänlighet. Om du ska gå från Sony så skulle jag nog i så fall välja Nikon som ligger närmast i gränssnitt. I mångt och mycket är det same, same och eftersom du inte verkar veta vad du vill ha för system och ställer frågan här så kommer du få många olika svar som kanske inte kommer att hjälpa dig nämnvärt. Det du ska fråga dig själv är vad din nuvarande utrustning inte kan ge dig (eller har för begränsningar) som du ser en annan kamera/system kan ge dig en/flera lösning(ar) på. Om du vet vad du vill ha så lär ju valet inte vara svårt. Om du vill ha en ny kamera för att utvecklas som fotograf, då är din intention helt fel tycker jag.

Hur som helst, lycka till i vilket val du än gör.

mvh/Ove
 
Just att du "vill ha en Canon" är nog det enda skälet för ett sådant byte... Jag började i somras med en A300, har nu även en 30D, och däremellan skaffade jag också en K100D...

Det går inte att komma ifrån att 30D är en rejäl kamera, den känns väldigt mycket "på riktigt" (ja jag kommer inte på något bättre uttryck): Den är större, tyngre, har bättre sökare - och ingen jäkla idiotaktivering av autofokusen via multikontrollen på baksidan (undrar om de inte lägger droger direkt i maten i personalmatsalen för Sonykonstruktörerna..?)

Sonyn däremot känns lite rappare i allt. Jag säger inte att den t.ex. har snabbare autofokus, men den känns pigg och alert på ett sätt som 30D inte gör. Den känns också lite plastigare, och är nätt och jämt stor nog att hålla i bekvämt. Å så är det den där otroligt irriterande autofokusaktiveringen... Märks det att jag har hakat upp mig lite på den? Det är faktiskt så att jag inte gillar den funktionen något vidare...

Bildkvaliten är inte revolutionerande olika, men jag håller Sonyn för lite bättre. Men då fotar jag jpeg och efterbehandlar inte om jag kan slippa, kanske blir det annorlunda om man fotar raw. Handhavandemässigt ligger nog Sony lite före igen, det är förstås en vanesak, men jag knappar mig runt bland finesserna på Sonyn betydligt snabbare än på 30D.

Jag kan annars precis förstå tanken på att "nu kan det vara dags" att byta till Canon eller Nikon, men annat än just för att byta märke av princip ser jag inte att det är värt besväret med de modeller du funderar på. Men om du nu bestämmer dig tycker jag nog ändå att du valt en bra modell: 30D har några finesser som gör den trevligare än 20D (som t.ex. större display och spotmätning) medan den fortfarande ligger mycket bättre till i pris än 40D.

Men vart tog min Pentax vägen då? Jo, tackar som frågar, den imponerar stort! Slöare autofokus än de andra, färre direktknappar på utsidan, färre megapixlar, sämre bildhastighet. Allt är sämre. Men: Den är roligast att fotografera med. Jag vet inte riktigt varför, men den är bara mycket roligare att använda. Det är inte alltid man fullt ut förstår varför ett visst verktyg fungerar så bra för en, men man skall inte kämpa emot i onödan... Därför har slantarna i min spargris nu fått i uppgift att bli så många att de räcker till en K20D med tiden... :)
 
Senast ändrad:
om jag skulle fundera på byta från en A200 till någon canon kamera så skulle jag titta på 40D istället den ligger väldigt bra i pris i förhållande till vad den presterar många tycker att den har nog så bra bildkvalitet i förhållande till 50D
 
Den går att stänga av i A700:an, gör den inte det på din?

Ögonaktiveringen av AF går att stänga av, men inte det att AF aktiveras när man så bara kommer åt multifunktionsknappen.

Det är faktiskt det enda som jag tycker är ännu underligare än att funktionen öht. finns - varför kan man inte stänga av den när man kan det med ögonaktiveringen?
 
Ögonaktiveringen av AF går att stänga av, men inte det att AF aktiveras när man så bara kommer åt multifunktionsknappen.

Det är faktiskt det enda som jag tycker är ännu underligare än att funktionen öht. finns - varför kan man inte stänga av den när man kan det med ögonaktiveringen?
Aha,,,, missförstod dig där, testade precis minA700:a och DEN funktionen har inte jag som tur är!
 
Aha,,,, missförstod dig där, testade precis minA700:a och DEN funktionen har inte jag som tur är!

I så fall kan jag bara gratulera hjärtligt till att du valt modell klokare än vad jag gjorde, om inget annat så är bara det värt hela prisskillnaden mellan modellerna...

Usch vad jag gnäller, men detta sabbar faktiskt hela min upplevelse av Sonyn - jag blir arg varje gång jag använder den för att jag måste lägga energi på att hålla mig undan från knappen - för den är känslig också...

Wheather Boy, har en A200 också denna aktivering av AF med multiknappen på baksidan som "finess", eller har du sluppit det?
 
Hejsan!

Eftersom jag inte fick någon hjälp idet andra forumet tänkte jag fråga här stället!

Jag har en Sony DSLR A200 och vill gärna uppgradera mig! Jag funderar på att uppgradera till en Canon 30D, eftersom det ligger innom min prisklass vad jag jag har råd med! Är det ett bra val?

Jag behöver höra era åsikter och kommentarer! Är 30D bra och osv...!

/MVH Patrik

Sony A700 kostar ca 10 på Scandinavianphoto. Jag förstår dock att du vill byta, man får ju magsår med Sony för att hitta roliga gluggar får man ju spendera halva livet vid datorn och leta begagnade minolta. Jag provade byta från Konica Minolta 7D till Nikon D90... måste säga att jag blev besviken, kamerahuset plastigt och jag saknade direkt bildstabiliseringen... vet inte hur A200 är men min gamla 7D är väldigt regäl och så är ju inbyggd stabilisator toppen att ha... om jag hade lite pengar hade jag stannat kvar i Sony... för där tycker jag man får mest för pengarna (om man orkar leta och fajtas om de begagnade guldkornen). Ett plus för KM/Sony, när jag fick slut på slutaren så bytte dom den gratis :)

Jag ska dock byta till Canon jag med, men det är för att jag orkar inte leta och slåss om KM-objektiv... Sony säljer ju inte direkt många gluggar själv.
 
Sony A700 kostar ca 10 på Scandinavianphoto. Jag förstår dock att du vill byta, man får ju magsår med Sony för att hitta roliga gluggar får man ju spendera halva livet vid datorn och leta begagnade minolta. Jag provade byta från Konica Minolta 7D till Nikon D90... måste säga att jag blev besviken, kamerahuset plastigt och jag saknade direkt bildstabiliseringen... vet inte hur A200 är men min gamla 7D är väldigt regäl och så är ju inbyggd stabilisator toppen att ha... om jag hade lite pengar hade jag stannat kvar i Sony... för där tycker jag man får mest för pengarna (om man orkar leta och fajtas om de begagnade guldkornen). Ett plus för KM/Sony, när jag fick slut på slutaren så bytte dom den gratis :)

Jag ska dock byta till Canon jag med, men det är för att jag orkar inte leta och slåss om KM-objektiv... Sony säljer ju inte direkt många gluggar själv.
Bara för kul Johanna, kan du beskriva ditt behov av optik. Det låter som om du vet exakt vad du vill ha och inte kan erbjudas dig.
 
Bara för kul Johanna, kan du beskriva ditt behov av optik. Det låter som om du vet exakt vad du vill ha och inte kan erbjudas dig.

Jag vet exakt vilka KM-gluggar jag hade velat ha... men det är som att doppa fötterna i ett pirayastim när man letar begagnat tycker jag.... i alla fall de mest eftertraktade gluggarna. Ang Canon vet jag ännu för lite för att uttala mig. Och ang Nikon har jag bara testat div. Tamron och Nikon 50mm... och jämföra D90 med KM7D med ett hederligt KM-objektiv är jättetor skillnad och jag menar då känslan.... men det har säkert med vana att göra också.... jag gillar regälare saker och inte "plast" (men plast menar jag inte skräp, jag påtalade helt enkelt bara hur jag upplevde att hålla i grejorna) Min D90 fick flytta till min lillebror som vill börja fota med system :)

Smaken e som röven - klöven... :)
Jag har alltså väntat i ca 3 år på att Sony ska få lite fart i arslet :) så nu byter jag...
 
varför byta system till canon? vill du uppgradera äan du ju köpa en a350. den har mycket hög upplösning, bildstabilisering i huset och är dessutom prissatt så att man inte behöver sälja vitala organ för att ha råd. en annan sony att överväga är a700. den är dyrare än a350, men fortfarande mycket prisvärd. framförallt spöar den den canons 30d. optik är bara att köpa begagnad eller titta på sigma eller tamron.
 
En enda anledning att välja Canon eller Nikon är det enorma utbud av både nya och begagnade tillbehör som står till buds inom dessa system.
Jag minns hur ensam jag var på den tiden då jag valde att satsa på Minolta, som hade första autofokussystemkameran.
Jag var nöjd med min Minolta, men ack så svartis jag var på gemenskapen i de stora märkena.
Idag rekommenderar jag vem som helst att välja stort (Nikon eller Canon); enbart av ovanstående anledning.
 
Jag vet exakt vilka KM-gluggar jag hade velat ha... men det är som att doppa fötterna i ett pirayastim när man letar begagnat tycker jag.... i alla fall de mest eftertraktade gluggarna. Ang Canon vet jag ännu för lite för att uttala mig. Och ang Nikon har jag bara testat div. Tamron och Nikon 50mm... och jämföra D90 med KM7D med ett hederligt KM-objektiv är jättetor skillnad och jag menar då känslan.... men det har säkert med vana att göra också.... jag gillar regälare saker och inte "plast" (men plast menar jag inte skräp, jag påtalade helt enkelt bara hur jag upplevde att hålla i grejorna) Min D90 fick flytta till min lillebror som vill börja fota med system :)

Smaken e som röven - klöven... :)
Jag har alltså väntat i ca 3 år på att Sony ska få lite fart i arslet :) så nu byter jag...
Anledningen till att jag ställde frågan är att det raljeras en del på forumet om vad som är tillgängligt eller inte. Jag har inte upplevt ett piraystim efter optik, däremot så går vissa begagnade gluggar fortare än andra oavsett märke. En del är helt enkelt så bra och populära att flera vill ha dem. Det finns en massor med bra Minolta/Sony/Zeiss gluggar att tillgå och fler med namnet Sony och Zeiss kommer. Frågan är bara vilken prisklass man vill hamna på. Tittar man på standardutbudet i dagsläget (nya Sony) så finns det så det täcker från 11mm/3,5 till upp till 300mm/5,6 och det är i en prisklass för konsumenter, Canon och Nikon har motsvarande. Lägg därtill tillverkare som Sigma och Tamron som den normala konsumenten ofta föredrar/köper. Alltså det är inte alltid som originaltillverkaren är prio 1. Om man titta på vad som finns hos Sony som är lite dyrare men ack så bra gluggar så finns det så det täcker ljusstarkt upp till 300mm både zommar och fast optik. Det Canon har som Sony saknar i dagsläget är telen över 300mm. Det är telen i en prisklass som knappast är till för dem som gnäller över att kamerahuset kostar över 10 000. Det kommer nu en sjyst Sony AF 70-400/4-5,6 G SSM som jag tror kan bli högintressant och kommer att matcha Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM både i pris och prestanda. Så att det inte finns gluggar är helt beroende på vad man behöver.
En ryggsäck med följande innehåll kanske:
1 st A900
1 st A700
1 st Zeiss Vario Sonnar T* 16-35/2,8 ZA
1 st Zeiss Vario Sonnar T* 24-70/2,8 ZA
1 st Sony AF 35/1,4 G
1 st Sony AF 50/1,4
1 st Sony AF 100/ 2.8 makro
1 st Zeiss Planar T* 85/1,4
1 st Zeiss Sonnar T* 135/1,8
1 st Sony AF 135/2,8 Smooth transition focus
1 st Sony AF 70-200/2,8 G SSM
1 st Sony AF 70-400/4-5,6 G SSM
1 st Sony AF 300/2,8 G SSM
1 st Sigma EX 500/4,5 DG

Alternativt:
1 st A700
1 st D7D
1 st Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC
1 st Sigma AF 17-35/2,8-4,0 EX ASP HSM DG
1 st Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di
1 st Sigma EX 50/1,4 DG HSM
1 st Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1
1 st Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro
1 st Sigma EX 100-300/4,0 DG APO
1 st Tamron SP 200-500/5-6,3 Di LD IF

Jag är rätt övertygad om att man kan ta bra bilder med båda uppsättningarna sedan handlar det om vad man är villig att lägga i pengar för att få snäppet bättre bildkvalité.


Man kan givetvis hitta andra konfigurationer med långzoomar samt att det finns massor med begagnat också, så resonemanget haltar en del. Det finns en kombo som jag skulle kunna tänka mig och det är en Canon 1D MarkIIn och en Canon 400/5,6. Har man ett behov av viss objektiv som ingen annan tillverkare har så är det ett naturligt steg att byta. Och jag känner en Nikonist (D300) som har samma sug efter samma kombo som jag skulle kunna tänka mig.
 
Senast ändrad:
Låt grabben byta ..

Vill han ha en gamal eller ny Canon för han inte ens läst instruktionsboken till Sonyn så han vet hur den sköts så låt han göra det..

Sedan börjar detta objektivtjafs igen fast numera omvänt. Pga Sony blivit populära och fler vill ha fin äldre optik..

Vikken tramstråd...Hehehe..
 
Senast ändrad:
Anledningen till att jag ställde frågan är att det raljeras en del på forumet om vad som är tillgängligt eller inte. Jag har inte upplevt ett piraystim efter optik, däremot så går vissa begagnade gluggar fortare än andra oavsett märke. En del är helt enkelt så bra och populära att flera vill ha dem. Det finns en massor med bra Minolta/Sony/Zeiss gluggar att tillgå och fler med namnet Sony och Zeiss kommer. Frågan är bara vilken prisklass man vill hamna på. Tittar man på standardutbudet i dagsläget (nya Sony) så finns det så det täcker från 11mm/3,5 till upp till 300mm/5,6 och det är i en prisklass för konsumenter, Canon och Nikon har motsvarande. Lägg därtill tillverkare som Sigma och Tamron som den normala konsumenten ofta föredrar/köper. Alltså det är inte alltid som originaltillverkaren är prio 1. Om man titta på vad som finns hos Sony som är lite dyrare men ack så bra gluggar så finns det så det täcker ljusstarkt upp till 300mm både zommar och fast optik. Det Canon har som Sony saknar i dagsläget är telen över 300mm. Det är telen i en prisklass som knappast är till för dem som gnäller över att kamerahuset kostar över 10 000. Det kommer nu en sjyst Sony AF 70-400/4-5,6 G SSM som jag tror kan bli högintressant och kommer att matcha Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM både i pris och prestanda. Så att det inte finns gluggar är helt beroende på vad man behöver.
En ryggsäck med följande innehåll kanske:
1 st A900
1 st A700
1 st Zeiss Vario Sonnar T* 16-35/2,8 ZA
1 st Zeiss Vario Sonnar T* 24-70/2,8 ZA
1 st Sony AF 35/1,4 G
1 st Sony AF 50/1,4
1 st Sony AF 100/ 2.8 makro
1 st Zeiss Planar T* 85/1,4
1 st Zeiss Sonnar T* 135/1,8
1 st Sony AF 135/2,8 Smooth transition focus
1 st Sony AF 70-200/2,8 G SSM
1 st Sony AF 70-400/4-5,6 G SSM
1 st Sony AF 300/2,8 G SSM
1 st Sigma EX 500/4,5 DG

Alternativt:
1 st A700
1 st D7D
1 st Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC
1 st Sigma AF 17-35/2,8-4,0 EX ASP HSM DG
1 st Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di
1 st Sigma EX 50/1,4 DG HSM
1 st Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1
1 st Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro
1 st Sigma EX 100-300/4,0 DG APO
1 st Tamron SP 200-500/5-6,3 Di LD IF

Jag är rätt övertygad om att man kan ta bra bilder med båda uppsättningarna sedan handlar det om vad man är villig att lägga i pengar för att få snäppet bättre bildkvalité.


Man kan givetvis hitta andra konfigurationer med långzoomar samt att det finns massor med begagnat också, så resonemanget haltar en del. Det finns en kombo som jag skulle kunna tänka mig och det är en Canon 1D MarkIIn och en Canon 400/5,6. Har man ett behov av viss objektiv som ingen annan tillverkare har så är det ett naturligt steg att byta. Och jag känner en Nikonist (D300) som har samma sug efter samma kombo som jag skulle kunna tänka mig.

Minolta släppte för inte så många år sedan ett mycket fint 100-400 priset då Ca 9000kr fick fina betyg i fotos test, gav mycket bra skärpa även vid 400 läget vilket många inte klarar. Vänl.Bengt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.