Du vill bli övertygad om att Mac är bättre, skriver du.
Jag hade själv PC i drygt 15 år innan jag bytte, använder PC fortfarande på jobbet och min fru kör PC, så vi har båda systemen hemma. Jag har m.a.o. ganska goda möjligheter att jämföra systemen. För mig fungerar Mac bättre, passar mitt sätt att tänka, arbeta och organisera arbetet bättre. Jag avstår gärna från att gå in på detaljer; det slutar bara med att ett gäng "PC-talibaner" rycker ut och bankar både dig och mig i skallen med sina argument. Istället rekommenderar jag dig att gå in på en av Apples återförsäljare i Halmstad och diskutera med dem och känna på och testköra en Mac. De kommer givetvis att göra vad de kan för att övertyga dig och jag tror du ganska snart kommer att känna om Mac är något för dig.
I grunden tror jag inget av systemen är väsentligt bättre än det andra. Det handlar om en känsla, om vad som fungerar bra för en…
En återförsäljare till Mac i Halmstad finns här:
http://www.machuset.se/halmstad.php
Om du köper en Mac skulle jag i ditt fall överväga att köpa den hos en lokal handlare. Apple Store påstås vara extra dyra - jag har inte jämfört priserna - och tillgången till en lokal support är viktig för mig.
När det gäller ordbehandlare skulle jag inledningsvis inte köpa iWork. Det följer med en testversion av paketet när du köper datorn, så du kan prova själv. Om jag inte minns fel fick jag även med en testversion av Microsoft Office också, som du kan köra med tills du har bestämt dig. I Mac OS X finns även en liten "ordbehandlare" inbyggd. Den heter Textredigerare och fungerar ungefär som WordPad i Windows - ungefär som en cykel: jag tar mig fram på den, men det är ingenting som jag skulle vilja tillryggalägga några längre sträckor på.
Och så din fråga om tillval. Jag har kollat i listan och här är mina kommentarer till de val man kan göra:
Minne
Jag skulle INTE uppgradera minnet från 4Gb till 8Gb. Jag anser att priset är för högt. Jag har två Macar - en MacBook med 4Gb och en iMac med 2Gb. iMacen är min huvuddator. Jag kör Photoshop Elements 8, testversionen av senaste Lightroom, Firefox och lyssnar på musik samtidigt obehindrat. Min upplevelse är att Apple hanterar minnet på annat sätt; det känns som om 2Gb "räcker längre" på en Mac än på en PC. Om du inte vet att du skall arbeta med tunga grafiska CAD-program eller något annat som suger musten ur datorn är jag ganska övertygad om att 4Gb räcker. Minne kan uppdateras i efterhand om du mot all förmodan skulle stranda på 4Gb. Fråga din återförsäljare vad det skulle kosta i så fall.
Hårddisk
Ja, jag skulle ta en större hårddisk. Jag har en olycksalig förmåga att spara ditt och datt på disken. Men det är en smaksak. Rekommenderar f.ö. även backup på extern disk, men det är en annan historia.
Apple Display
Nope! För dyr och inte tillräckligt bra enligt ett test MacWorld gjorde för ett tag sedan. På mitt andra jobb (Jag har två!
har ja en extern skärm till min MacBook som kostade runt 1400:-. Den är kanon. (Gissar att dyrare skärmar, däribland Apples egna, har lyxigare färgprofiler m.m., men det är tyvärr inte min arena. På jobbet layoutar jag text och klarar mig med den externa jag fått…)
Keyboard och dokumentation
Något av dem följer ju med, så välj. Just dokumentation är inte riktigt Apples grej, Jag rekommenderar att du köper tredjepartsdokumentation från Bokus eller liknande. Det finns en serie som heter "The mässing manual" som tar upp det mesta - inte bara Apples produkter. EN av delarna heter "The PC-to-Mac-switchers guide" (eller något liknande) en annan "Mac OS X".
iWork
Ja, _jag_ skulle köpa det, för jag vet att jag gillar det. Men som jag skrev ovan rekommenderar jag dig att testköra först.
Aperture 3
Apples motsvarighet till Lightroom. Säkert ett bra program, men jag kör LR och är nöjd med det.
Final Cut Express 4
För filmredigering. Ingenting jag sysslar med. Programmet är "stort" i Mac-världen. Lite "Adobe Premiere" på macintoshiska.
Logic Express 9
För musikproduktion. Jag är nästintill tondöv - vet ingenting om programmet. Skulle inte köpa.
FileMaker
Databasprogram. Mycket bra. JAg använder den nedbantade Bento istöäller - har inte råd med Filemaker.
Mini DisplayPort till DVI-adapter
Mini DisplayPort till Dual-Link DVI-adapter
Mini DisplayPort till VGA-adapter
Alla tre används för att ansluta MacBooken till externa skärmar. Skall du göra det behöver du en av dem. Vilken beror på skärmen du skall använda. Min Apple-butik avrekommenderade VGA-anslutning; DVI eller HDMI ger bättre bild.
Airline-nätadapter
Tror inte det är något jag någonsin skulle använda. Och om jag skulle komma på det kan jag köpa en senare. Skippa den.
Apple-fjärrkontroll
Fick jag med på köpet. Har aldrig använts. I systemet finns ett program som heter "Front Row". Det är en spelare för de multimediafiler du har på hårddisken. Typ, sitt i soffan med PC:n på bordet och kolla på en film. Smaksak.
MobileMe-abonnemang
Apples ganska smarta sätt att dela filer och synka saker mellan olika datorer. Finns testversion som är gratis i 60 dagar. Testa först!
HP Photosmart Plus allt-i-ett-skrivare
Smaksak.
AppleCare Protection Plan
Förlängd och utökad service och garanti. Smaksak. Jag har det inte på någon av mina Macar. De har fungerat ändå!
Så, ursäkta föreläsningen. Åter kom gärna med fler frågor!