Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från PC till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet dock inte hur väl det fungerar med färgkalibreringar mot TV, men det kan säkert någon annan besvara.

"Kalibrering" är, för att vara petig, inte möjligt.
Ren kalibrering går bara att göra på de skärmar som har stöd för "riktig" kalibrering (dvs hårdvarustöd).
Profilering är däremot möjligt, på alla skärmar, och även på en TV.
(Har själv gjort det åt en kompis).

Profilering innebär i korthet att du talar om för grafikkortet att det ska "anpassa" sina utsignaler till den skärm/TV som det är kopplat till.

Sedan är, dessvärre, det här med profiler, färghantering och skärmar en hel vetenskap för sig självt.
 
Jag bytte från PC till Mac - helt utan anledning egentligen - för ett par år sedan och stormtrivs i mitt nya system. Är emellertid ingen Mac-taliban och ogillar "kriget" mellan olika system. Men om du är nyfiken på Mac, skall du definitivt titta närmare på det. Jag tror inte att du blir besviken. Dessutom går det att köra Windows och Windows-program på en modern Mac om man av någon anledning vill eller behöver göra det. (Skicka ett meddelande till mig så kan jag berätta mer om du vill...)

Ok, tack! Jag bryr mig inte om kriget mellan systemen heller, men vill gärna bli övertygad om att Mac är bättre. Datorerna verkar ju sannerligen vara något, förutom dyra. ;)

Här är mina svar på dina frågor:

iWork är Apples motsvarighet till Microsofts Office-svit. iWork innehåller en ordbehandlare/layout, ett kalkylprogram och ett presentationsprogram. Det är alltså mindre än Office, men i min subjektiva mening mer lättarbetat och bra mycket snyggare än Office. Programmen i iWork har egna filformat, men du kan spara till och öppna Offices filformat. Office finns f.ö. även till Mac.

Det enda jag anser viktigt är ordbhehandlingen, är den bra? Lika bra eller bättre? För OpenOffice suger på den punkten (enstaka ord kan den rätta men inte grammatik och meningsbyggnader såsom Word). Finns Word även för Mac? :O

MacBook finns bara i 13.3" - 15 & 17" finns bara som MacBook Pro. Skillnaden mellan MacBook 13.3" och MacBook Pro 13.3" är bl.a. ett bakgrundsbelyst tangentbord på Pro:n, ett chassi i metall (MacBookens är i plats) och 4Gb internminne istf 2 Gb.

I ditt läge skulle jag köpa en MacBook Pro för 11 995:- (För interminnets och chassits skull) och ev. komplettera senare med en extern skärm om du upptäcker att du tycker att 13.3" är för lite för bildbehandling m.m. Att köpa 15" eller 17" för att någon här på forumet tycker att 13.3" är litet känns dumt. Vad som fungerar kan bara du avgöra själv.

MacBook Air skulle jag hålla fingarna borta från. Dess enda poäng - enligt mig - är att den är tunn. Den är i princip en MacBook till kostanden av en större MacBook Pro.

Vill ha 13 tums för den är smidigare också. Ok, det blir en MacBook Pro då. MacBook Air är helt utesluten eftersom den saknar DVD (därför den kan vara så tunn). Tänkte mer om det var så stor skillnad på MacBook och MacBook Pro men Pro lät bättre. Skiljer knappt något från MacBooks billigaste och MacBook Pros billigaste.

När det gäller att lära sig det nya systemet finns det flera forum att ta hjälp av. Här på fotosidan får du säkert hjälp om du behöver. Annars finns http://www.99.se eller http://forum.macworld.se

Lycka till!

Tack, ska kika på de länkarna.

Vilka tillval tycker ni att jag behöver göra? De tillval som erbjuds när man beställer via Apple Shop? iWork var en, sen fanns det en massa annat också. Kunde även öka från 250 GB hårddisk till 500 GB liksom från 4 GB minne till 8 GB minne (om man inte skulle välja till det nu, går det att välja till senare så att säga?).
 
Visst finns det ett fåtal trojaner till Mac/OS X, dock ett mycket begränsat antal, och med en högst begränsad spridning.
Vad det gäller rena virus så finns det ett fåtal "proof of concept" virus, men faktiskt inte ett endaste som spirididts i "det vilda".
Så det är sant (med viss "modifitkation") att det inte finns virus till Mac/OS X.

:O Behöver man inte virusskydd då? Är det inte farligare att surfa med en Mac då? OBS! Jag är en riktigt surfnörd!

Faktum är att det bara är ett mindre antal program som behöver avinstalleras via en "avinstallerare". Den stora majoriteten program avinstalleras till fullo genom att dra programikonen till papperskorgen (sedan händer det en massa "under huven" som du som användare inte ser vad det gäller filer och mappar som har med programmet att göra, men även dessa raderas korrekt, i de flesta fall, genom att "slänga" programmet i papperskorgen).

Jaha, på PC måste jag in i kontrollpanelen > program och funktioner, för kunna avinstaller/radera ett program.

Visst finns det vissa saker som behöver "läras om", men på det hela taget upplever jag personligen OS X som betydligt mer intuitivt än Windows.
Har för övrigt varit användare av Windows i 17 år, de senaste tre åren dock i minimal omfattning då jag "bytte" till Mac och OS X för lite drygt tre år sedan.

Det "besvärligaste" för mig vid "bytet" var att lära mig att att använda [CMD] istället för [CTRL] för kortkommandon, och att vissa specialtecken är annorlunda "placerade" (dock betydligt mer logiskt) som ex "|" och "\" som båda är "varianter" av /, och "sitter" på samma knapp.

:O

I övrigt så har OS X en något bättre färg och profilhantering än Windows.
Som exempel så läser förhandsvisningen in inbäddade profiler, men tillåter faktiskt även "softprofing".

Vad det gäller storlek så kör jag själv med en 13# MacBook, mest för att jag bär på datorn ofta, och ute i "fält" ser jag den mindre storleken som en fördel.
Hemma på "kontoret" så har jag en extern 22# skärm som är lång bättre än den inbyggda på vilken bärbar dator som helst.

Vad kostar dessa externa skärmar?

Kan väl avsluta med att jag trivdes rätt bra med Windows, men bättre med OS X.
Så pass mycket bättre att jag inte ens tänker tanken på att byta tillbaks (det fåtal saker som inte går att göra i OS X, kör jag på samma dator, men med hjälp av en "virtuell" installation av Windows).

Ok! :)
 
Du vill bli övertygad om att Mac är bättre, skriver du.
Jag hade själv PC i drygt 15 år innan jag bytte, använder PC fortfarande på jobbet och min fru kör PC, så vi har båda systemen hemma. Jag har m.a.o. ganska goda möjligheter att jämföra systemen. För mig fungerar Mac bättre, passar mitt sätt att tänka, arbeta och organisera arbetet bättre. Jag avstår gärna från att gå in på detaljer; det slutar bara med att ett gäng "PC-talibaner" rycker ut och bankar både dig och mig i skallen med sina argument. Istället rekommenderar jag dig att gå in på en av Apples återförsäljare i Halmstad och diskutera med dem och känna på och testköra en Mac. De kommer givetvis att göra vad de kan för att övertyga dig och jag tror du ganska snart kommer att känna om Mac är något för dig.
I grunden tror jag inget av systemen är väsentligt bättre än det andra. Det handlar om en känsla, om vad som fungerar bra för en…

En återförsäljare till Mac i Halmstad finns här: http://www.machuset.se/halmstad.php
Om du köper en Mac skulle jag i ditt fall överväga att köpa den hos en lokal handlare. Apple Store påstås vara extra dyra - jag har inte jämfört priserna - och tillgången till en lokal support är viktig för mig.

När det gäller ordbehandlare skulle jag inledningsvis inte köpa iWork. Det följer med en testversion av paketet när du köper datorn, så du kan prova själv. Om jag inte minns fel fick jag även med en testversion av Microsoft Office också, som du kan köra med tills du har bestämt dig. I Mac OS X finns även en liten "ordbehandlare" inbyggd. Den heter Textredigerare och fungerar ungefär som WordPad i Windows - ungefär som en cykel: jag tar mig fram på den, men det är ingenting som jag skulle vilja tillryggalägga några längre sträckor på.

Och så din fråga om tillval. Jag har kollat i listan och här är mina kommentarer till de val man kan göra:

Minne
Jag skulle INTE uppgradera minnet från 4Gb till 8Gb. Jag anser att priset är för högt. Jag har två Macar - en MacBook med 4Gb och en iMac med 2Gb. iMacen är min huvuddator. Jag kör Photoshop Elements 8, testversionen av senaste Lightroom, Firefox och lyssnar på musik samtidigt obehindrat. Min upplevelse är att Apple hanterar minnet på annat sätt; det känns som om 2Gb "räcker längre" på en Mac än på en PC. Om du inte vet att du skall arbeta med tunga grafiska CAD-program eller något annat som suger musten ur datorn är jag ganska övertygad om att 4Gb räcker. Minne kan uppdateras i efterhand om du mot all förmodan skulle stranda på 4Gb. Fråga din återförsäljare vad det skulle kosta i så fall.

Hårddisk
Ja, jag skulle ta en större hårddisk. Jag har en olycksalig förmåga att spara ditt och datt på disken. Men det är en smaksak. Rekommenderar f.ö. även backup på extern disk, men det är en annan historia.

Apple Display
Nope! För dyr och inte tillräckligt bra enligt ett test MacWorld gjorde för ett tag sedan. På mitt andra jobb (Jag har två! :) har ja en extern skärm till min MacBook som kostade runt 1400:-. Den är kanon. (Gissar att dyrare skärmar, däribland Apples egna, har lyxigare färgprofiler m.m., men det är tyvärr inte min arena. På jobbet layoutar jag text och klarar mig med den externa jag fått…)

Keyboard och dokumentation
Något av dem följer ju med, så välj. Just dokumentation är inte riktigt Apples grej, Jag rekommenderar att du köper tredjepartsdokumentation från Bokus eller liknande. Det finns en serie som heter "The mässing manual" som tar upp det mesta - inte bara Apples produkter. EN av delarna heter "The PC-to-Mac-switchers guide" (eller något liknande) en annan "Mac OS X".

iWork
Ja, _jag_ skulle köpa det, för jag vet att jag gillar det. Men som jag skrev ovan rekommenderar jag dig att testköra först.

Aperture 3
Apples motsvarighet till Lightroom. Säkert ett bra program, men jag kör LR och är nöjd med det.

Final Cut Express 4

För filmredigering. Ingenting jag sysslar med. Programmet är "stort" i Mac-världen. Lite "Adobe Premiere" på macintoshiska.

Logic Express 9
För musikproduktion. Jag är nästintill tondöv - vet ingenting om programmet. Skulle inte köpa.

FileMaker

Databasprogram. Mycket bra. JAg använder den nedbantade Bento istöäller - har inte råd med Filemaker.

Mini DisplayPort till DVI-adapter
Mini DisplayPort till Dual-Link DVI-adapter
Mini DisplayPort till VGA-adapter

Alla tre används för att ansluta MacBooken till externa skärmar. Skall du göra det behöver du en av dem. Vilken beror på skärmen du skall använda. Min Apple-butik avrekommenderade VGA-anslutning; DVI eller HDMI ger bättre bild.

Airline-nätadapter

Tror inte det är något jag någonsin skulle använda. Och om jag skulle komma på det kan jag köpa en senare. Skippa den.

Apple-fjärrkontroll
Fick jag med på köpet. Har aldrig använts. I systemet finns ett program som heter "Front Row". Det är en spelare för de multimediafiler du har på hårddisken. Typ, sitt i soffan med PC:n på bordet och kolla på en film. Smaksak.

MobileMe-abonnemang
Apples ganska smarta sätt att dela filer och synka saker mellan olika datorer. Finns testversion som är gratis i 60 dagar. Testa först!

HP Photosmart Plus allt-i-ett-skrivare
Smaksak.


AppleCare Protection Plan
Förlängd och utökad service och garanti. Smaksak. Jag har det inte på någon av mina Macar. De har fungerat ändå!

Så, ursäkta föreläsningen. Åter kom gärna med fler frågor!
 
Senast ändrad:
:O Behöver man inte virusskydd då? Är det inte farligare att surfa med en Mac då? OBS! Jag är en riktigt surfnörd!
Jag skulle inte vilja kalla det för farligt.
Ännu så länge så klarar du dig utan antivirus på OS X.

Men det skadar ju inte att ha det, framför allt så kan det ju vara ett sätt att inte sprida virus vidare till andra som anväder Windows.
(Virus skrivna till Windows fungerar inte på OS X, men om du skickar vidare en infekterad fil till någon annan så kan det ju bli problem för den personen).

Jaha, på PC måste jag in i kontrollpanelen > program och funktioner, för kunna avinstaller/radera ett program.

Som jag redan nämt, i de flesta fall räcker det att dra "programmet" till papperskorgen.
Vissa program har en egen "avinstallerare", och då bör den användas vid ev avinstallation för att du ska vara säker på att allt som har med det programmet att göra verkligen försviner.

Vad kostar dessa externa skärmar?
Det finns ett antal prisklasser, själv använder jag en "semiproffs"skärm.
Kostade 5.000 när jag köpte den.
Men vilken prisklass du ska satsa på beror framför allt på hur pass viktigt det är med korrekt färgåtergivning (vilket förutsätter kalibrering eller profilering).

Finns ju billigare skärmar som fungerar utmärkt för "hobby"-fotografer.

Det går att hitta skärmar från 2.000-40.000.
 
När det gäller ordbehandlare skulle jag inledningsvis inte köpa iWork. Det följer med en testversion av paketet när du köper datorn, så du kan prova själv. Om jag inte minns fel fick jag även med en testversion av Microsoft Office också...
Open Office är billigare än Iworks och MS Office (nämligen gratis) och utmärkt bra. Om än inte lika snyggt som Iworks. När det gäller annan programvara medföljer ju den väldigt trevliga Ilife-sviten med Iphoto, Imovie osv. Den klarar man sig ganska långt på.

Ja, jag skulle ta en större hårddisk.
Det skulle inte jag -- eftersom Apple tar hutlöst mycket betalt för denna enkla uppgradering. Att få 500 GB istf 250 GB kostar 1620 kr. För den summan kan man få två små externa usb-hårddiskar på vardera 500 GB. Förslagsvis använder man en till lagring av raw-filer och annat utrymmeskrävande, den andra till Timemachine (Apples utmärkta backupprogram).

Slutligen, angående virus: Jag har använt Mac sedan början av 1990-talet och besöker ofta både kända och okända webbplatser. Trots att jag inte använt virusskydd eller brandvägg har jag aldrig haft några som helst problem.
 
Open Office är billigare än Iworks och MS Office (nämligen gratis) och utmärkt bra. Om än inte lika snyggt som Iworks. När det gäller annan programvara medföljer ju den väldigt trevliga Ilife-sviten med Iphoto, Imovie osv. Den klarar man sig ganska långt på.

OpenOffice har, eller hade åtminstone för 1,5 år sedan, fortfarande allvarliga brister om man ska göra mer avancerade saker och få filer från folk som kör Office. Jag tröttnade och bytte till Office eftersom t ex docx-filer med fotnötter och mycket annat kruppade gravt. Fotnötterna kunde bl a fylla upp halva sidan i OO, trots att de bara var några stycken. Jag misstänker att liknande problem finns även i de andra delarna av sviten. Sedan är språkkontrollen allt annat än bra, fast det är inte något som påverkade just mig då jag inte är i så värst stort behov av det. Byter man inte avancerade filer med andra och inte är i stort behov av språkkontroll på svenska (den engelska är bättre) så är det absolut ett vettigt alternativ. Jag körde det i flera år efter att jag skrotat Office 97, men bytte som sagt till Office 2007 sedan.

Nu kör jag PC som synes på Officeversionen, men jag tänker inte lägga mig i själva vs-diskussionen.
 
Senast ändrad:
Open Office är billigare än Iworks och MS Office (nämligen gratis) och utmärkt bra. Om än inte lika snyggt som Iworks. När det gäller annan programvara medföljer ju den väldigt trevliga Ilife-sviten med Iphoto, Imovie osv. Den klarar man sig ganska långt på.
Rebecca skrev tidigare i tråden att hon inte gillade OpenOffice. Mitt svar utgick från det. Men det finns ju andra freeware-alternativ som t.ex. AbiWord eller Bean. Och OpenOffice finns ju i en speciell Mac-variant, NeoOffice. Vad gäller iLife tycker jag personligen att den sviten i sig egentligen är skäl nog för att byta system (*Duckar för alla vinande stridsyxor som susar runt öronen* :)) Men så mycket till ordbehandlare erbjuder de ju inte....

Jag är övertygad om att Rebecca hittar en ordbehandlare som passar henne.


Det skulle inte jag -- eftersom Apple...

Du har helt klart en poäng där, Erland.
Men som jag skrev i mitt inlägg svarade jag utifrån de val jag skulle göra. Rebecca frågade om råd inför de tillval Apple erbjuder och ett svar på en sådan fråga kan ju inte bli annat än subjektivt. Det är ju alltid svårt att avgöra vad som fungerar för någon annan...

Jag är väl medveten om att Apple tar bra betalt, men det finns en rad skäl till att jag ändå väljer att ha en stor intern hårddisk. Även om jag har en hel liten uppsättning externa diskar också...
 
Slutligen, angående virus: Jag har använt Mac sedan början av 1990-talet och besöker ofta både kända och okända webbplatser. Trots att jag inte använt virusskydd eller brandvägg har jag aldrig haft några som helst problem.

Skulle vara trevligt om någon ville förklara det där närmare. Varför behöver man varken brandvägg eller virusskydd när man arbetar i Mac? Vad är grundorsaken till att Mac till skillnad från PC är skyddat från virus, trojaner m.m.?
 
Skulle vara trevligt om någon ville förklara det där närmare. Varför behöver man varken brandvägg eller virusskydd när man arbetar i Mac? Vad är grundorsaken till att Mac till skillnad från PC är skyddat från virus, trojaner m.m.?

Den förklaring jag har fått är att arkitekturen i Mac OS X är mycket mer restriktiv när det gäller att tillåta att ett program startar av sig själv - vilket ett virus egentligen är.
Sedan spelar det säkert roll att PC är så mycket större. De som snickrar ihop virusen vill säker se att deras alster sprider sig. Då är det kanske mer intressant att arbeta för en större plattform...?
Fast HELT fria från skräp är vi ju inte längre...

Kanske någon har ett mer fullödigt svar.
 
Jag har aldrig funderat så mycket på varför, utan är nöjd med att det inte finns några virus som drabbar OSX. För att citera Jack Campbell, som för några år sedan utlyste ett ganska stort penningpris för den som lyckades skriva ett sådant virus:

...more than a year has passed and ... there is still not one self-replicating virus in the wild that attacks the Mac OS X operating system. That's right, folks... not one. Not the first. Ever. Never. Zero.
 
Skulle vara trevligt om någon ville förklara det där närmare. Varför behöver man varken brandvägg eller virusskydd när man arbetar i Mac? Vad är grundorsaken till att Mac till skillnad från PC är skyddat från virus, trojaner m.m.?

Du kanske är lyckligt ovetande om att din Mac har en brandvägg? "Mac OS X ships with a secure configuration, with all services turned off and all ports closed."
 
Du vill bli övertygad om att Mac är bättre, skriver du.
Jag hade själv PC i drygt 15 år innan jag bytte, använder PC fortfarande på jobbet och min fru kör PC, så vi har båda systemen hemma. Jag har m.a.o. ganska goda möjligheter att jämföra systemen. För mig fungerar Mac bättre, passar mitt sätt att tänka, arbeta och organisera arbetet bättre. Jag avstår gärna från att gå in på detaljer; det slutar bara med att ett gäng "PC-talibaner" rycker ut och bankar både dig och mig i skallen med sina argument. Istället rekommenderar jag dig att gå in på en av Apples återförsäljare i Halmstad och diskutera med dem och känna på och testköra en Mac. De kommer givetvis att göra vad de kan för att övertyga dig och jag tror du ganska snart kommer att känna om Mac är något för dig.
I grunden tror jag inget av systemen är väsentligt bättre än det andra. Det handlar om en känsla, om vad som fungerar bra för en…

En återförsäljare till Mac i Halmstad finns här: http://www.machuset.se/halmstad.php
Om du köper en Mac skulle jag i ditt fall överväga att köpa den hos en lokal handlare. Apple Store påstås vara extra dyra - jag har inte jämfört priserna - och tillgången till en lokal support är viktig för mig.

Tack, ska absolut åka dit! :D

Var jag slutligen köper min Mac beror på priset. Tyvärr är de så pass dyra att de som säljer billigast blir de jag köper av.

Har köpt alla mina senaste elektronikprylar via Internet och ser inget problem med det. Huvudsaken är att återförsäljaren är svensk och befinner sig i Sverige - extra plus om de har en eller flera butiker i landet utöver ett kontor.

Hittills har jag och kommer jag troligen bara att handla från de nätbutiker som är kända för mig. Min PC laptop köpte jag från Tellyourfriends.se, det är den mest okända svenska nätbutik jag har handlat ifrån (i så hög prisklass). Har inte behövt någon service dock så jag kan inte uttala mig om den. Däremot tog det ett tag innan jag fick min dator hemlevererad (de höjde även priset för datorn under tiden men jag fick den för det priset den hade när jag beställde den).

Annars har jag handlat på Netonnet och den butiken är jag inte det minsta rädd för, butiken ligger dessutom inte så långt borta om jag envetet vill dit. Kom precis på att jag även handlat på en mindre känd som jag inte ens kommer på namnet på nu, alldeles nyligen faktiskt. Saken jag beställde gick på under 100 kr så var inte rädd för bli blåst där - plus blev inte blåst heller. ;) Handlade ett headset i rosa till min mobil.

När det gäller ordbehandlare skulle jag inledningsvis inte köpa iWork. Det följer med en testversion av paketet när du köper datorn, så du kan prova själv. Om jag inte minns fel fick jag även med en testversion av Microsoft Office också, som du kan köra med tills du har bestämt dig. I Mac OS X finns även en liten "ordbehandlare" inbyggd. Den heter Textredigerare och fungerar ungefär som WordPad i Windows - ungefär som en cykel: jag tar mig fram på den, men det är ingenting som jag skulle vilja tillryggalägga några längre sträckor på.

Jaha, men självklart ska jag testa den först då!

Och så din fråga om tillval. Jag har kollat i listan och här är mina kommentarer till de val man kan göra:

Minne
Jag skulle INTE uppgradera minnet från 4Gb till 8Gb. Jag anser att priset är för högt. Jag har två Macar - en MacBook med 4Gb och en iMac med 2Gb. iMacen är min huvuddator. Jag kör Photoshop Elements 8, testversionen av senaste Lightroom, Firefox och lyssnar på musik samtidigt obehindrat. Min upplevelse är att Apple hanterar minnet på annat sätt; det känns som om 2Gb "räcker längre" på en Mac än på en PC. Om du inte vet att du skall arbeta med tunga grafiska CAD-program eller något annat som suger musten ur datorn är jag ganska övertygad om att 4Gb räcker. Minne kan uppdateras i efterhand om du mot all förmodan skulle stranda på 4Gb. Fråga din återförsäljare vad det skulle kosta i så fall.

Jag ska förutom det självklara som surfa även redigera film och foto. Då duger 4GB länge alltså? :)

Hårddisk
Ja, jag skulle ta en större hårddisk. Jag har en olycksalig förmåga att spara ditt och datt på disken. Men det är en smaksak. Rekommenderar f.ö. även backup på extern disk, men det är en annan historia.

Extern hårddisk som backup planerar jag redan att köpa.

Om man inte väljer att utöka den interna hårddisken nu vid köpet, går det då att uppgradera sig senare annars? :) Tänkte då jag inte kommer syssla så mycket med film och foto förrän tidigast i september, och då HD-film som kanske ta en del utrymme.

Just nu gör jag inget direkt utöver surfa. Eller nja, jag har två serier visserligen men de funderar jag på att bränna eller något.

Föresten, finns det ingen intern hårddisk på 1TB att välja?

Apple Display
Nope! För dyr och inte tillräckligt bra enligt ett test MacWorld gjorde för ett tag sedan. På mitt andra jobb (Jag har två! :) har ja en extern skärm till min MacBook som kostade runt 1400:-. Den är kanon. (Gissar att dyrare skärmar, däribland Apples egna, har lyxigare färgprofiler m.m., men det är tyvärr inte min arena. På jobbet layoutar jag text och klarar mig med den externa jag fått…)

Jaha, Apple Display är alltså en extern skärm? Det är jag inte i behov av nu i varje fall.

Keyboard och dokumentation
Något av dem följer ju med, så välj. Just dokumentation är inte riktigt Apples grej, Jag rekommenderar att du köper tredjepartsdokumentation från Bokus eller liknande. Det finns en serie som heter "The mässing manual" som tar upp det mesta - inte bara Apples produkter. EN av delarna heter "The PC-to-Mac-switchers guide" (eller något liknande) en annan "Mac OS X".

Ska kika på Apple Store igen, begriper knappt vad det här är nu. Så jag ska inte välja något här eller vad menar du?

iWork
Ja, _jag_ skulle köpa det, för jag vet att jag gillar det. Men som jag skrev ovan rekommenderar jag dig att testköra först.

Självklart vill jag testa den först! :)

Aperture 3
Apples motsvarighet till Lightroom. Säkert ett bra program, men jag kör LR och är nöjd med det.

Vad är Lightroom för något? Får gå in till Apple Store här igen och se vad det är för program med. :p

Final Cut Express 4
För filmredigering. Ingenting jag sysslar med. Programmet är "stort" i Mac-världen. Lite "Adobe Premiere" på macintoshiska.

Åh, låter visserligen som något för mig! Får man testa det först eller måste man köpa det på bums? Kan jag köpa till det smidigt senare? Som jag skrev lite längre upp, det är inte superaktuellt för tillfället.

Logic Express 9
För musikproduktion. Jag är nästintill tondöv - vet ingenting om programmet. Skulle inte köpa.

Nej, inte jag heller. Det enda musikprogram jav använder är Spotify. ;) Inte intresserad av göra egen musik heller.

FileMaker
Databasprogram. Mycket bra. JAg använder den nedbantade Bento istöäller - har inte råd med Filemaker.

Vad är ett databasprogram ens? Vad använder man det till?

Mini DisplayPort till DVI-adapter
Mini DisplayPort till Dual-Link DVI-adapter
Mini DisplayPort till VGA-adapter

Alla tre används för att ansluta MacBooken till externa skärmar. Skall du göra det behöver du en av dem. Vilken beror på skärmen du skall använda. Min Apple-butik avrekommenderade VGA-anslutning; DVI eller HDMI ger bättre bild.

Eftersom jag har HDTV är det väl HDMI jag ska köpa till va? Vilken är HDMI-varianten?

Airline-nätadapter
Tror inte det är något jag någonsin skulle använda. Och om jag skulle komma på det kan jag köpa en senare. Skippa den.

Ok, vet inte ens vad det är? xD

Apple-fjärrkontroll
Fick jag med på köpet. Har aldrig använts. I systemet finns ett program som heter "Front Row". Det är en spelare för de multimediafiler du har på hårddisken. Typ, sitt i soffan med PC:n på bordet och kolla på en film. Smaksak.

Åh, coolt! Är den prisvärd? Eller hur vet man om en sån inte följer med eller inte? :/

MobileMe-abonnemang
Apples ganska smarta sätt att dela filer och synka saker mellan olika datorer. Finns testversion som är gratis i 60 dagar. Testa först!

Fast jag har bara en dator, så vilken dator ska jag synka med? Testa är alltid kul! :)

HP Photosmart Plus allt-i-ett-skrivare
Smaksak.

Vad är det för något?

AppleCare Protection Plan
Förlängd och utökad service och garanti. Smaksak. Jag har det inte på någon av mina Macar. De har fungerat ändå!

Nä, inte aktuellt tror jag. Finns alltid massa utökade service och garanti erbjudande på alla prylar man köper. Känns inte nödvändigt eller prisvärt alltid.

Så, ursäkta föreläsningen. Åter kom gärna med fler frågor!

Nej, jag gillar föreläsningar. Tackar så mycket! :)
 
Jag skulle inte vilja kalla det för farligt.
Ännu så länge så klarar du dig utan antivirus på OS X.

Men det skadar ju inte att ha det, framför allt så kan det ju vara ett sätt att inte sprida virus vidare till andra som anväder Windows.
(Virus skrivna till Windows fungerar inte på OS X, men om du skickar vidare en infekterad fil till någon annan så kan det ju bli problem för den personen).

Hm... Ja, det vore ju inte så snällt. ;) Har en bekant som fick köpa en helt ny dator pga. virus. :( Ej Mac!

Låter lite knas att man surfar säkert med en Mac utan viruskydd.
Tänk om det vore samma med människor. De av släktet X behöver inte använda kondom för att skydda sig mot könssjukdomar, men de av släkt Y behöver däremot använda kondom för att skydda sig mot könssjukdomar. xD

Vilket virusskyddprogram ska jag ha på min Mac för att inte sprida "könssjukdomarna" vidare? ;) OBS! Jag är inte villig att betala för att skydda andra. ;)

Som jag redan nämt, i de flesta fall räcker det att dra "programmet" till papperskorgen.
Vissa program har en egen "avinstallerare", och då bör den användas vid ev avinstallation för att du ska vara säker på att allt som har med det programmet att göra verkligen försviner.

Ok! :)

Det finns ett antal prisklasser, själv använder jag en "semiproffs"skärm.
Kostade 5.000 när jag köpte den.
Men vilken prisklass du ska satsa på beror framför allt på hur pass viktigt det är med korrekt färgåtergivning (vilket förutsätter kalibrering eller profilering).

Finns ju billigare skärmar som fungerar utmärkt för "hobby"-fotografer.

Det går att hitta skärmar från 2.000-40.000.

Ok, får se vad jag behöver och vill ha senare. Inte aktuellt för stunden. :)
 
Open Office är billigare än Iworks och MS Office (nämligen gratis) och utmärkt bra. Om än inte lika snyggt som Iworks. När det gäller annan programvara medföljer ju den väldigt trevliga Ilife-sviten med Iphoto, Imovie osv. Den klarar man sig ganska långt på.

Tyvärr, men nej! Jag har provat OO två gånger men ogillar programmet. Nu har jag tagit studenten, men innan det så var den rent av värdelös i skolarbete. Jag kunde nämligen inte skicka filerna till skolan eftersom de inte kunde öppna dessa dokument. Det slutade helt enkelt med att jag skrev i WordPad för sen spara och plocka fram det i skolans datorer och redigera för sen skicka in.

Nu har jag sökt in på högskolor, kommer troligen inte in och även om jag gör, så är jag inte säker på om jag vill plugga vidare. I varje fall inte just nu. Men om jag gör det så måste jag verkligen ha ett BRA skrivprogram. Jag vägrar använda WordPad. Det duger nu men när jag skriver uppsatser osv. så fullkomligt älskar jag att Word inte bara rättar ORD utan även GRAMMATIK. Det här gör inte OO - rätta grammatik. Sen har ju Word mycket fler funktioner och allmänt proffsigare!

Det skulle inte jag -- eftersom Apple tar hutlöst mycket betalt för denna enkla uppgradering. Att få 500 GB istf 250 GB kostar 1620 kr. För den summan kan man få två små externa usb-hårddiskar på vardera 500 GB. Förslagsvis använder man en till lagring av raw-filer och annat utrymmeskrävande, den andra till Timemachine (Apples utmärkta backupprogram).

Som backup SKA jag ha en extern hårddisk. Men den vanliga hårddisken föredrar jag ha internt. Så jag liksom verkligen ha en bärbar dator. Kanske dyrt men... om jag får välja så föredrar jag att ha en intern före en extern. Om det går, utan att påverka datorns kapacitet i övrigt.

Slutligen, angående virus: Jag har använt Mac sedan början av 1990-talet och besöker ofta både kända och okända webbplatser. Trots att jag inte använt virusskydd eller brandvägg har jag aldrig haft några som helst problem.

Låter fantastiskt! :O Nu använder jag ett gratis virusskyddprogram, men de finns ju de som kostar. Tänk, vi PC-användare betalar för skydda oss medan Mac inte ens behöver. Bara det är en motivering nog till att byta till Mac!

Nu tror jag dock det här mer Macs få angrepp baseras på att de finns fler PC-användare. De som skapar sina virus osv. riktar sig alltså på att fördärva för majoriteten. Hoppas nästan Mac inte får fler användare än PC eller att Mac på något sätt har ett så bra system att ingen jävel knäcker det.
 
OpenOffice har, eller hade åtminstone för 1,5 år sedan, fortfarande allvarliga brister om man ska göra mer avancerade saker och få filer från folk som kör Office. Jag tröttnade och bytte till Office eftersom t ex docx-filer med fotnötter och mycket annat kruppade gravt. Fotnötterna kunde bl a fylla upp halva sidan i OO, trots att de bara var några stycken. Jag misstänker att liknande problem finns även i de andra delarna av sviten. Sedan är språkkontrollen allt annat än bra, fast det är inte något som påverkade just mig då jag inte är i så värst stort behov av det. Byter man inte avancerade filer med andra och inte är i stort behov av språkkontroll på svenska (den engelska är bättre) så är det absolut ett vettigt alternativ. Jag körde det i flera år efter att jag skrotat Office 97, men bytte som sagt till Office 2007 sedan.

Nu kör jag PC som synes på Officeversionen, men jag tänker inte lägga mig i själva vs-diskussionen.

Håller helt med dig angående OO! Det här, tyvärr, inget alternativ för mig. Jag önskar att det fanns ett fullt dugligt skrivprogram som var gratis, men just nu vet jag inget. :(

Bra, för jag har nästan redan beslutat mig för att övergå till Mac. Får väl erkänna att jag av andra orsaker har lite agg mot Mirosoft för tillfället. ;) Men är man nöjd med sin PC så ska man inte byta heller. Jag är bara en datornörd - jag vill ha det absolut bästa! ;P Plus, Apple gör så sjukt snygga datorer! :O Ok, jag är INGEN designnörd men hallå, de har fan klass på sina Ipods också. Så sjukt stilrent!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.