ANNONS
Annons

Frågor om objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessican92

Aktiv medlem
Hej på er!
Jag hade tänkt försöka återuppta min gamla hobby, att fotografera.

Har en Canon EOS 1000D som jag haft i 12-13 år. Ett standardobjektiv och ett 300mm teleobjektiv med macrofunktion.


Men jag undrar, är min kamera ”bra nog” fortfarande? Eller handlar det mest om vilket objektiv man använder och fototeknik?

Jag har kikat på ett 50 mm objektiv. Vad jag förstått är det ett väldigt användbart objektiv som kan användas i många olika miljöer. Stämmer det?

Det jag främst vill fota är djur, natur, landskap, macro och porträtt.

Har jag vad jag behöver? Något jag behöver tänka på? Funkar min kamera än eller borde jag uppgradera till nyare? Vore ett 50 mm objektiv något att satsa på?

Känner mig som en nybörjare igen, därav alla frågor :)

Tack på förhand.
Mvh Jessica
 
50 mm brukar vara billiga. Köp ett och prova. 50 mm är lite bespottat men det är min favoritbrännvidd. Jag använder den till det mesta som jag fotar.
 
Vilket är ditt standardobjektiv? En 50 mm på din kamera blir ett kort tele på din kamera – motsvarande 80 mm på en småbilds/fullformat-kamera.

Om ditt ”standardobjektiv” är en kit-zoom på 18-55 mm så kan du ju prova att ställa in det på 50mm för att se om du trivs med vad du ser i sökaren.
 
Vilket är ditt standardobjektiv? En 50 mm på din kamera blir ett kort tele på din kamera – motsvarande 80 mm på en småbilds/fullformat-kamera.

Om ditt ”standardobjektiv” är en kit-zoom på 18-55 mm så kan du ju prova att ställa in det på 50mm för att se om du trivs med vad du ser i sökaren.
Ja, mitt standardobjektiv är 18-55 mm. Trivs med den. Men den gör inte så att bakgrunden blir oskarp vilket jag önskar vid tex porträttfotografering.
 
Ja, mitt standardobjektiv är 18-55 mm. Trivs med den. Men den gör inte så att bakgrunden blir oskarp vilket jag önskar vid tex porträttfotografering.
En 35 mm f/1,8-f2 skulle fungera bra också för porträtt. Och det är i min mening mer flexibelt än 50 mm på din kamera. Följande bild tog jag med en 35 mm på en sensor i ungefär samma storlek som din. Förvisso på f/1,4 (lägre f-tal ger mer bakgrundsoskärpa): https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3742435.htm?set=fsmgallery
 
Ja, men den funkar inte på din kamera, tror inte det finns några sådana adaptrar (men jag kan ha fel). Den är för R-kameror från de senaste åren.
Som Fredrik skrev blir 50 mm motsvarande ungefär 85 mm på fullformat, alltså ett kort tele. Det är bra när man ska ta porträtt men i andra sammanhang, t ex landskap så är det sådär. En bra normalzoom är det bästa, t ex EF-S 17-55 2.8. Den är ganska dyr men finns säkert begagnad. Med den kan du ett hyfsat kort skärpedjup som du vill ha,

Canon RF 50mm f/1.8 STM objektiv - Elgiganten

Såg att den här fanns också, en aningen dyrare. Fast kanske bättre? Enda skillnaden jag kan se var att den hade bildstabilisator. Kan ju vara bra.
 
Ja, men den funkar inte på din kamera, tror inte det finns några sådana adaptrar (men jag kan ha fel). Den är för R-kameror från de senaste åren.
Som Fredrik skrev blir 50 mm motsvarande ungefär 85 mm på fullformat, alltså ett kort tele. Det är bra när man ska ta porträtt men i andra sammanhang, t ex landskap så är det sådär. En bra normalzoom är det bästa, t ex EF-S 17-55 2.8. Den är ganska dyr men finns säkert begagnad. Med den kan du ett hyfsat kort skärpedjup som du vill ha,
Bra att du sa det. Min kamera är kanske lite för gammal då egentligen och behöver uppgraderas...? Hur utläser man vilka som passar och inte?
 
Kanske skulle den här vara en bra uppgradering :)

CANON EOS R10 RF-S Systemkamera + 18-45 mm STM-objektiv DSLR - Köp på MediaMarkt.se

Kamerorna verkar ju ha uppgraderats ganska rejält sedan min kom.

Ingen tvekan om att det blir stor skillnad mot det du har idag. R10 presterar inom vissa områden bättre än proffskameror från några år bak i tiden. Komplettera med RF 35 1.8 så får du även kort skärpedjup till överkomligt pris. 35 1.8 är lite dyrare än 50.1.8 men är också bättre optiskt och har inbyggd bildstabilisering. Det har också fuskmakro så du kan få små saker stora i bild. RF35 upplevs ungefär som ett normalobjektiv på ett hus som R10 (56mm) medan RF50 upplevs som (80mm) som nämnts tidigare. Jag köpte ett fint exemplar av RF35 1.8 begagnat för 3500kr så vågar du handla begagnat går det att få ner kostnaderna.
 
Ja visst har det hänt en del men den kamera du har fungerar nog utmärkt. Om inte annat för att komma igång igen och se var det leder..

För att få mycket för pengarna när man köper nya grejer tycker jag att man ska veta vad det är man söker eller vill förbättra, inte bara köpa för att få något nytt eller för att andra säger att det är stor skillnad. De gånger jag uppgraderat kamera har jag tyckt att skillnaden i "bildkvalitet" varit mindre än jag förväntat mig, det som varit skillnaden är handhavandet och andra finesser såsom fler knappar att direkt koppla till funktioner eller elektronisk sökare för spegellöst.

Det är objektiv med sk EF-fattning som passar på din nuvarande kamera. På t ex cyberphoto kan man filtrera efter objektivfattning när man söker. Jag tycker ett 50mm f1.8 är utmärkt för porträtt-liknande foto på den kameran du har.

För landskap kommer du nog rätt långt med 18-55mm tills du vet vad du behöver. Men jag föredrar ofta lite mer tele för landskap, om ditt 300mm är fast brännvidd kanske det är lite långt, eller är det en zoom? Macrofunktionen antyder det.

Ett roligt och billigt alternativ för makro är en närbildslins som passar utmärkt att sätta på ett 50mm objektiv, t ex:
 
Canon RF 50mm f/1.8 STM objektiv - Elgiganten

Såg att den här fanns också, en aningen dyrare. Fast kanske bättre? Enda skillnaden jag kan se var att den hade bildstabilisator. Kan ju vara bra.

RF-objektiv passar inte på din kamera.
Just det där objektivet har inte bildstabilisering, men det är nog inte den mest viktiga egenskapen heller.
EF-objektiv passar din kamera, och det borde inte vara något problem att hitta ett begagnat. Borde ligga kring 500-700 i pris.

Ett fast 50mm med stor bländare (f/1.8) är mest användbar för porträtt och annat lite mer kreativt fotograferande. För dom andra motiven du nämner så ser jag inte någon jättestor fördel jämfört med ditt befintliga objektiv.

Din kamera är äldre, men funkar alldeles utmärkt. Självklart har det kommit andra, nyare, kameror som är bättre, men endast du kan veta om begränsningen just nu ligger i verktyget eller fotografen. 😉
 
Det blev en Canon EOS R10. Vilken stor skillnad!! :) Snabb, hittar fokus lätt och tystlåten. Gillar displayen också, att man kan vika ut den som man vill. Precis en sådan jag länge velat ha.

Jag fick en adapter också, "Mount Adapter EF EOS R Kit". Går det att använda mina gamla objektiv med den adaptern? Det vore ju rolig.
 
Det blev en Canon EOS R10. Vilken stor skillnad!! :) Snabb, hittar fokus lätt och tystlåten. Gillar displayen också, att man kan vika ut den som man vill. Precis en sådan jag länge velat ha.

Jag fick en adapter också, "Mount Adapter EF EOS R Kit". Går det att använda mina gamla objektiv med den adaptern? Det vore ju rolig.

Grattis till nyköpet😃. Ja dina gamla objektiv ska fungera till och med bättre än tidigare. Nu kan du använda EF-s, EF, RF-s och RF linser så det blir definitivt mer att välja på. Du kan även testa massa manuella linser från de flesta tillverkare med billiga adaptrar emellan. Lycka till
 
Det blev en Canon EOS R10. Vilken stor skillnad!! :) Snabb, hittar fokus lätt och tystlåten. Gillar displayen också, att man kan vika ut den som man vill. Precis en sådan jag länge velat ha.

Jag fick en adapter också, "Mount Adapter EF EOS R Kit". Går det att använda mina gamla objektiv med den adaptern? Det vore ju rolig.

Japp, alla "EF" objektiv passar med hjälp av adaptern, bara att sätta fast så funkar de utan några speciella inställningar. Grattis!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.