uncool skrev:
Sådär resonerar jag också. Ett rum på 20x20 är ju dubbelt så stor i två ledder än ett rum på 10x10. Dubbel i två ledder är ju 2x2 som då är 4.
Vad gäller moiré i 5D har jag hört något om att man skruvat ner antialiasingen lite som gör att moirén, så att säga, inte maskeras lika mycket. Jag kommer dock inte ihåg vart jag sett/hört/läst om det. Däremot är jag helt övertygad om att det är en bra kamera - en KLAR uppgradering från en gammal och trött 300D..
Varför inte ta reda på vad moire är och hur den uppstår. "Skruvar" man ner AA-filtret vilket betyder att man har ett filter som suddar bort detaljer vid en viss återgivning/frekvens/linjemönster så blir därmed bilden oskarpare.
Eftersom de flesta digitalkamerorna bygger på interpolering, dvs att ca 30% av en bild är återgiven av faktiska data och resterande är estimerad/uppräknad så inträder vida fina linjestrukturer uppräkningsfel. Programvaran kan inte estimera hur mönstret ser ut och samtidigt får man färgsfelsuppräkning.Därav åtekommande mönster sk färgmoire
Antingen får man då bryta återgivandet av dessa linjer , mönster genom filter eller så får programvaran vara smart och fylla i med grått. Då ses inte färgmoiren lika tydligt.
Till sist : Moire uppträder på alla bayersktinterpolerade kameror vid något tillfälle.
Hur tydligt det ses beror på var tillverkaren lägger sin filtrering samt hur bra uppräkningen sker.
Exempel:Nikon d70 kan uppvisa färgmoire tydligare än exv 20D, detta pga av en hög detaljåtergivning i fina linjestrukturer men samtidigt har också d70 en del fula uppräkningsfel, dvs kamerans inbyggda programvara fyller i fina detaljer, exv en svart text med rött, blått och grönt. Här skulle en smart uppräkning fyllt i med grått, vilket den görs om samma bild tas i raw och extern programvara används. Då blir inte färgmoiren lika tydlig som med kamerans interna uppräkning.
Så oavsett om jag fotograferar med en 1dsMk2 , 5d , D2x så inträder moire någon gång beroende på hur motivet ser ut. Hur tydligt detta ses eller maskas bort bygger på aa-filtrets utformning samt uppräkning/interpoleringen av programvaran och hur stilla jag kan hålla kameran.
Mikael