sarnor
Avslutat medlemskap
Personligen skulle jag inte vilja betala extra för att få en förbättrad jpeg-uppräkning i kameran som jag ändå inte kommer att använda (i mitt arbetsflöde går det i princip lika fort att arbeta med rå-bilder som jpeg). Jag gissar att Canon utgår från att flertalet av dem som köper 5D genomgående jobbar i rå-format, för actionfotografer som vill ha jpeg-bilder direkt är 1D mark II N säkert ett bättre alternativ.macrobild skrev:
När vi ändå är inne på en bilds uppbyggnad och tonkurva.
Få kameror, om ens någon (har inte testat Nikon 200 tillräckligt) har så förfinad jpg uppräkning som d2x.
I går jämförde jag två bilder från 5d med en bild från d2x.
5d jpg bild är onyanserad, rödaktigt tråkig, färgnyanser speciellt röda återges med ett magenta skimmer, jämfört med det fina resultat jag får från 5d och raw.
Efter att korrigerat rawbilden jämförde jag den mot d2x jpg bildfil ut från kameran. Dessa var enormt lika vad det gäller färgåtergivning, nyanser,tonkurva.
Nikon har lagt ner mycket arbete och tid på att få så bra resultat som möjligt ut från kameran med en jpg bild.
Detta beskrivs väl av bla Anders Uschold när han testade d2x och 1dsmk2.
Exempel: Min Canonkollega blev i det närmaste bländad av 5d färger efter att jämfört med sin 20D och jpg ut från kamerorna. Efter att vi sedan tittade på resultatet från samma motiv och raw föll hakan nästan ända ner till golvet, så mycket bättre och renare och färgriktigare resultat får man från 5d och raw. Nu hör det till saken att körde vi samma motiv och 20D och raw så blir återgivningen densamma från de båda. Alltså: den interna färghanteringen jämfört med en rawfil är enligt min mening ganska dålig hos Canon.
Jag har flera vänner som är aktiva på dpreview, bla Jonathan som är en erfaren Engelsk yrkesfotograf. Vi har diskuterat d2x många gånger. Enligt Jonathan som har haft d2x lika länge som jag , och fotograferar sedan någon månad med Nikon 200, så är Nikon 200 ännu bättre vad det gäller jpg, färgåtergivning rakt ut från kameran. Nikon 200 uppvisar jämnare exponeringar, bättre inlagda tonkurvor vilket ses vid stora utskrifter.
Jag tycker 5D är en hygglig kompromiss, men visst finns det egenskaper som kan förbättras. Ett område Nikon klarar påtagligt bättre är automatisk vitbalans i konstljus (men fotograferar vi i rå-format gäller detta bara om vi använder Nikon Capture), här är min digitalkompakt till och med bättre än 5D. Sedan skulle jag gärna se en större och bättre joystick för val av fokuspunkt, också här är Nikon bättre.macrobild skrev:
Jag tycker 5d är en fantastisk kamera, men det finns flera saker som Canon bör ta till sig, som att lägga mer tid och ta fram bättre evaluerad mätning , bättre färgåtergivning vad det gäller jpg ut från kameran. Nikon bör lära sig att hantera brusfrågan på höga isotal, dvs ta fram en liknande sensorlösning som Canon har.
Men det som stör mig mest är faktiskt strömbrytaren till kameran, som allt som oftast stänger av sig själv när man går med kameran på axeln. Intressant nog är detta nog den enda punkt där 5D inte har åtgärdat bristerna som fanns i 10D.
/Daniel