Annons

canon Två månader med 5d

Produkter
(logga in för att koppla)
dumbo skrev:
I exempel ett har du dock bättre separation i högdagrarna.
I exempel två har du ett magentastick som färgar både himmeln och det vita huset svagt magenta, medan snön, åas har en lite gul ton i den första bilden.

Var jag tvungen att välja skulle det utan tvekan bli bild nr 1, trots sämre teckning i skuggorna. (Tycker faktiskt att skuggorna ser onaturligt ljusa ut i bild nr 2)

Edit: Vid närmare eftertanke är det nog ett rödstick och inte magenta.

Hej Robert
Sitter vid en av mina arbetsstationer, antingen har jag börjat få defekt seende men jag ser inte detta magentastick - alternativ 2 är att du inte har en profilerad ,uppmätt skärm som jag har.Alternativ 3 är att min kalibrerade skärm är felställd vilket jag inte tror eftersom den kontrollerades för en kort tid sedan.Alternativ 4 är att du tittar på en PC och browser som inte stödjer färghantering som mina maccar gör.
Bästa hälsning Mikael
 
Senast ändrad:
Jag valde att lägga en helt vit yta bredvid som referens. Då har man ju en neutral referens, oavsett om skärmen är kalibrerad eller inte.
Jag mätte dessutom upp RGB-värdena i photoshop, för att eliminera risk för dylika fel och även där väger rött tyngre i de områden som borde vara tämligen neutrala, som tex snön.

Inom den svarta rutan är bilden korrigerad så att snön är neutral (och himmeln blå iställer för magenta och soptunnan grön istället för gul).
 

Bilagor

  • rodstick.jpg
    rodstick.jpg
    36.3 KB · Visningar: 300
Vad jag kan se så har jag inte bättre separatiopn som du påstår i högdagrarna i bild 1. den är kontrastrikare.Snön skall ha ett vitvärde som är lika på bild som heter uppmätt


Mikael
 
Här har du värden för snö samt asfalt
Din asfalt är blå samt cyanöverskott i molnen
Mikael
 

Bilagor

  • uppmätt.jpg
    uppmätt.jpg
    32.9 KB · Visningar: 288
Senast ändrad:
Men nu har du inte använt/mätt på bild nummer två av de två första du postade utan den tredje, efter att jag kommenterat de båda första.
 
Här får du samma bild med tre referenspunkter.
Och du Robert, jag talade om kontrastkurvan i kameran , inte färgriktigheten i bilden- det var du som förde det på tal.


Mikael

Påminnelse vad du skrev Robert
//
I exempel ett har du dock bättre separation i högdagrarna.
I exempel två har du ett magentastick som färgar både himmeln och det vita huset svagt magenta, medan snön, åas har en lite gul ton i den första bilden.

Var jag tvungen att välja skulle det utan tvekan bli bild nr 1, trots sämre teckning i skuggorna. (Tycker faktiskt att skuggorna ser onaturligt ljusa ut i bild nr 2)

Edit: Vid närmare eftertanke är det nog ett rödstick och inte magenta.//
 

Bilagor

  • uppmätt.jpg
    uppmätt.jpg
    34 KB · Visningar: 583
dumbo skrev:
Du började prata om att det gula huset hade en röd ton osv.


Ja- det var kanske lite klumpigt utan att förklara att detta tillhör kamerans interna uppräkning, så oavsett om bilden var korrigerad eller inte så ligger det med rött i Canons bildfil och uppräkning. Dvs detta slår igenom på de flesta motiv från kamerans interna uppräkning.Även med d2x så påverkas exv gul färg av vald tonkurva i kameran, men till skillnad mot 5d så kan jag få en som är så neutral som möjligt och väldigt lik en korrekt behandlad raw fil

Vad jag menar ser du tydligt i de två översta bilderna på föregående sida.
Sedan kan jag säga att den bild du föredrog ser hemsk ut vad det gäller kontrast,separation i skugga färgåtergivning jämfört med den andra.Och då var den autokörd i camera raw.
Mikael
 
Senast ändrad:
Till sist. Här har två rawkonverterare räknat fram samma bild från 5d. Vid as shoot eller som fotograferat tolkar de båda kelvintalet olika vad det gäller vitbalans. Tonkurvorna/kontrasten är olika från de båda.Vad jag har gjort är att se till att vitpunkten är mätt på samma ställe och att alla tre rgb värdena är därmed lika. Ändå skiljer sig uppräkningen och färgernas nyanser något.
 
Senast ändrad:
http://www.visibledust.com/self_cleaning_self_charging.html
Important: if you own the Canon 1D Mark II, Canon 1Ds, 1Ds Mark II or the NEW 5D, read this first to PREVENT SMEARING your sensor!!!

Läs instruktionerna där de tar upp att 5d kan ha oljeliknande film inne i spegelhuset ,och om man har otur kan denna film följa med ner på sensorn om penseln har förorenats, nuddat väggarana. De beskriver även det jag har påtalat tidigare att luft på burk kan ge förorenad luftstråle och bör ej användas..
Mikael
 
Senast ändrad:
Välkommen till Mount Composti.Enklare, smartare och bekvämare än i Lund blir det inte. Med Dingiledong Alpin bor du mitt i backen, mitt i världens största skidområde. Här har knattar och vuxna skidåkning som tar ett helt liv att upptäcka.
(autofocusen hänger med bra)
Mikael
 

Bilagor

  • varning.jpg
    varning.jpg
    37.2 KB · Visningar: 419
Många inklusive mig själv har försökt att få Canons 5d jpg bildfiler från kameran mer neutrala. Olika inställningar , nerdragen färgmättnad mm mm. Det är en rödaktig värld från 5d, vilket också har diskuterats intensivt på dpreview.
På ett jobb testade jag med QP-card och lät QP-card analysera jpg bildfilen.
Skillnaden är stor , speciellt i röda färgers återgivning. (vilket jag påtalat många gånger)
Mikael
 

Bilagor

  • canonrött1.jpg
    canonrött1.jpg
    26.4 KB · Visningar: 314
Tillägg till ovan, qp-card är även ett bra hjälpmedel vid rawfotografering, man kan balansera bilden med hjälp av de gråa ytorna , rawprogrammen innerhåller oftast en gråpipett samt att man kan räta upp bilden i Photoshop genom färgbalansera, dvs stämma av mot skuggor,(svarta rutan) mellantoner )gråa rutan) och vitt. Dvs få RGB värdena lika. Detta medför att hela bilden blir bättre färgbalanserad än att bara använda gråpipett.
Mikael
 
macrobild skrev:
http://www.visibledust.com/self_cleaning_self_charging.html
Important: if you own the Canon 1D Mark II, Canon 1Ds, 1Ds Mark II or the NEW 5D, read this first to PREVENT SMEARING your sensor!!!

Läs instruktionerna där de tar upp att 5d kan ha oljeliknande film inne i spegelhuset ,och om man har otur kan denna film följa med ner på sensorn om penseln har förorenats, nuddat väggarana. De beskriver även det jag har påtalat tidigare att luft på burk kan ge förorenad luftstråle och bör ej användas..
Mikael

Tyvärr står detta inte i de instruktioner som följde med min Arctic Butterfly från A&T. Min 5D behöver nu ett besök hos en serviceverkstad för att bli helt ren (jag lyckades i alla fall inte få den ren med sensor swabs) :(
 
Blåsa rent censorn

Kan man tänka sig att öppna en 5 liters plast-
påse och placera kameran i denna ihop med
Hamas gummiblås. När man sedan blåser rent
censorn tillförs ju ingen "dammig" luft utifrån.
Eller suger rent i censorn.
Bara en tankeställare !
 
macrobild skrev:
Tillägg till ovan, qp-card är även ett bra hjälpmedel vid rawfotografering, man kan balansera bilden med hjälp av de gråa ytorna , rawprogrammen innerhåller oftast en gråpipett samt att man kan räta upp bilden i Photoshop genom färgbalansera, dvs stämma av mot skuggor,(svarta rutan) mellantoner )gråa rutan) och vitt. Dvs få RGB värdena lika. Detta medför att hela bilden blir bättre färgbalanserad än att bara använda gråpipett.
Mikael

Colorchecker (24) och WhiBal fungerar ju också bra, men jag antar att QP Card är billigare.

/Benny
 
Bra tips med QP-card

Mikael, dina exempel med QP-card visar på bra sätt att lösa färgsticket hos 5D. Jag tog därför tillfället i akt alldeles nyss och beställde QP-card (de med "färgprickarna"). Men jag beställde även gråkorten. Har du provat dem? Jag kan föreställa mig att korten med färgprickarna ger större möjligheter för precis färgkorrektion. Men något måste ju gråkorten vara bra på också, kanske bra att kunna klicka på gråa fälten och ställa manuellt gråskalan. Vet du mer?

Tack för tipset igen alltså!
 
Re: Bra tips med QP-card

Johan Lindroos skrev:
Mikael, dina exempel med QP-card visar på bra sätt att lösa färgsticket hos 5D. Jag tog därför tillfället i akt alldeles nyss och beställde QP-card (de med "färgprickarna"). Men jag beställde även gråkorten. Har du provat dem? Jag kan föreställa mig att korten med färgprickarna ger större möjligheter för precis färgkorrektion. Men något måste ju gråkorten vara bra på också, kanske bra att kunna klicka på gråa fälten och ställa manuellt gråskalan. Vet du mer?

Tack för tipset igen alltså!

Man går miste om ljusets färg om man använder kort för vitbalans. Pröva en ständig färgbalans på 5100 och 5 exempelvis om du använder Camera Raw och jämför ;-)
 
Re: Re: Bra tips med QP-card

jhk skrev:
Man går miste om ljusets färg om man använder kort för vitbalans. Pröva en ständig färgbalans på 5100 och 5 exempelvis om du använder Camera Raw och jämför ;-)

Menar du att man bör ta bilder så att man får in en jämn fördelning av spektrat så att man får nivå i varje RGB-kanal, för senare möjligheter till bra färgkorrektion?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.