ANNONS
Annons

canon Två månader med 5d

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Bra tips med QP-card

Johan Lindroos skrev:
Menar du att man bör ta bilder så att man får in en jämn fördelning av spektrat så att man får nivå i varje RGB-kanal, för senare möjligheter till bra färgkorrektion?

Jag menar att man kan ha en fast inställning i sitt RAW-program som känns som ett bra grundläge. Motsvarar att ha en diafilm som grundreferens. Det ger en bättre känsla av vad det var för färg på ljuset vid fotograferingstillfället.

Inställningar i kameran utöver bländare/slutare påverkar ju inte raw-bilden.

Använder själv Camera Raw, där jag har klickat bort bockarna i alla auto-rutor och ställt in en fast vitbalans (jag tror det är värdena jag skrev ovan). Tycker det ger ett mycket bra utgångsläge. Fotograferar mycket i skog och försöker fånga speciella ljus. Då hjälper en fast referens som inte ändras med ljuset.

Ok, det är förstås inte riktigt samma sak som vi diskuterar ovan (att få bort det rödaktiga färgsticket). Jag kan förstå att du vill fånga ett visst sorts ljus, men samtidigt har vi ju vår syn som anpassar sig och vi tycker att det är vitt inomhus fast det är glödlampsbelysning på kanske mindre än 3000 K. Att då fota i 5100 K blir väl inte så jätteskoj att se på resultatet kan jag tänka mig(?). Eller du kanske justerar en aning i efterhand "så att det ser bra ut"(?).

Det är alltid bäst att göra en manuell gråbalansering /vitbalansering i kameran och i det ljus som bilden skall tas i ,detta kan göras med qp-card grå kort.Fotograferar man I JPG ,AWB så är färgkortet med sin programvara utmärkt hjälpmedel till att få bättre färgriktighet.
Jag använder båda korten med stor framgång när det gäller att få så stor färgriktighet som möjligt.
Mikael

Senast ändrad:
dumbo skrev:
Hur använder man ett QP-card för att få en "korrekt" blå timme?

Njaa, blå timmen fotar man bäst utan QP-card om man vill behålla stämningen och "det blåa".

QP-card använder man när man vill fotografera utan färgstick, så färgneutralt som möjligt, t ex vid produkt och klädfotografering.

Precis, men det har lagts fram här i tråden som att det är det allenarådande sättet att göra rätt, medan man kanske VILL ha kvar ljusets egen färg.

Dessutom skulle jag vilja påstå att ett vitt papper blir myket vitare än man upplever det i glödlampsljus, om man ställer vitbalansen efter pappret.
Hur gör man för att använda ett QP-card för att få de färger som man faktiskt upplever? Det måste ju vara det som är korrekt?

Hej

om du använder kortet och gör justeringar i ps i levels, dubbleklicka på pippeten så kan du välja vilken färg du vill.

Jag brukar köra med det svartvita kortet o sätter då vitt till ca 245,245,245. Upplever annars det bränner bilden.

Roine

Men hallå hallå, nu blir det rörigt. Först så diskuterar vi sätt att få bort Canons rödaktiga signalbehandling. Den får man inte bort helt m.h.a. vitbalansering i kameran. Det är Canons algoritm som ändå drar mot det rödaktiga. Svårt att få bort annat än att fåta råformat och fibbla med mjukvara.

Om man inte vill ha det neutralt så borde det höra hemma i en allmän diskussion om färg el.dyl. Jag kan förstå det konstnärliga i det såklart. Men det är en helt annan grej "liksom".

Jo, men hur kan man använda QP-card om man samtidigt vill behålla färgen i ljuset?

Säg att ett vitt papper upplevs som gulaktigt i glödlampsljus, det är så man vill avbilda det i sin bild. 5D ger ett rödstick, vilket gör att pappret drar lite mer åt det oranga. Om jag då väljer korrigera efter ett QP-card kommer pappret att bli VITT, vilket inte var min mening, eftersom det inte är så pappret ser ut när jag tittar på det med mina ögon, i glödlampsljus.
Missar jag något?

Blå timmen eller soluppgång, det är inte där qp-kortet skall användas. Kortet är ett hjälpmedel vid de tillfällen man vill eftersträva färgriktighet, exv vid industri, mode, interiör, osv.

Mikael

roinek skrev:
Hej

om du använder kortet och gör justeringar i ps i levels, dubbleklicka på pippeten så kan du välja vilken färg du vill.

Jag brukar köra med det svartvita kortet o sätter då vitt till ca 245,245,245. Upplever annars det bränner bilden.

Roine

Det är bättre att du använder den vita ytan till att styra högdagrarna, sätt en pipettmarkering på det vita och färgbalansera med högdager markerad i färgbalans. Nu kan vithetsvärdet vara olika beroende på hur mycket det vita är belyst och reflekterar. Huvudsaken rgb värdena är lika. Gör sedan likadant med grå och svart.
Vitt och svart på kortet är därmed inget absolut svartpunkt eller vitpunktsvärde dvs 0 eller 255.
Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar