Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?
- Trådstartare Jeppe
- Start datum
norrmarken
Aktiv medlem
Kanske Blåhjon ???
Men tillhörande långhorningar är det nog alla fall.
Det är svårt att ge svar när det inte finns någon info om den. Du bör fota den från olika vinklar och sen ange storleken av den och var den hittades, då kan du få mycket mer hjälp.
Du ska inte ta det som säkert att det är ett Blåhjon, inte ens som troligt, bara som kanske.
Tack för svaret! Jag har fått ytterligare ett tips om blåhjon, men även blåbock. Efter att ha slagit i diverse böcker på bibblan är jag nu ganska säker på att det är ett blåhjon. Mellankroppen skiljer de båda kusarna åt.
skyrk
Medlem
Hittade den här "lusen" i Uknadalen i södra Östergötland på midsommardagen. Har inte lyckats identifiera den.
En rovskinnbagge, Rhynocoris annulatus. //Staffan
sm5gfy
Medlem
En rovskinnbagge, Rhynocoris annulatus. //Staffan
Tack för hjälpen! /Stellan
skyrk
Medlem
Tack för svaret! Jag har fått ytterligare ett tips om blåhjon, men även blåbock. Efter att ha slagit i diverse böcker på bibblan är jag nu ganska säker på att det är ett blåhjon. Mellankroppen skiljer de båda kusarna åt.
Blåhjon stämmer bra, hos blåbocken är ju både halsskölden och huvudet svart. De andra Callidium-arterna är inte blå. //Staffan
Mordon
Aktiv medlem
skogsbaronen
Aktiv medlem
Hej jag undrar om det här spåret kan vara från vildsvin. Främre klöven är ca 5-6 cm.
Vi har inte vildsvin här i vanliga fall. Men tyckte jag hörde ett grymtande från skogen sent i går kväll och vi hittade det här idag.
MVH
Krister Berggren
Jag vill som regel se fler spår än bara ett när jag ska uttala mig, men det där är förmodligen vildsvin. Se om du hittar spår i mjukare mark (jord/lera). Där brukar spåren bli mer "exemplariska".
Stannade grymtandet länge (tiotals minuter) eller passerade det bara? Om det stannade längre kan du följa spåren och se om du hittar bök.
Mordon
Aktiv medlem
Jag vill som regel se fler spår än bara ett när jag ska uttala mig, men det där är förmodligen vildsvin. Se om du hittar spår i mjukare mark (jord/lera). Där brukar spåren bli mer "exemplariska".
Stannade grymtandet länge (tiotals minuter) eller passerade det bara? Om det stannade längre kan du följa spåren och se om du hittar bök.
Hej, de spåren kommer från en väg som djuret gått på ca 100m, men detta var det som var det tydligaste. Jag gick in i skogen idag, där jag hörde grymtandet, vilket jag bara hörde en gång men jag var inte så kartig att jag stannade eftersom det lät som ca 10-20 m in i skogen, och det finns inga tydliga klövspår men det finns ettt litet uppbökat områd ca 2*2m.
Mordon
Aktiv medlem
Jag gick runt lite i området och hittade bland annat det här. Första bilden är från ett område som såg helt uppbökat ut ca 20*20m
MVH
Krister Berggren
Bilagor
skogsbaronen
Aktiv medlem
Då är det nog vildsvin.
Mordon
Aktiv medlem
Då är det nog vildsvin.
Började misstänka det när jag såg hur det såg ut i skogen.
Tackar för hjälpen.
MVH
Krister Berggren
aasaboe
Aktiv medlem
Någon som vet vad detta är för fjäril?
När åskan drog igång satte jag mig med Ulf Westerbergs "Sköra vingar" och vad slogs upp framför ögonen om inte Allmän purpurmätare Lythria cruentaria... ;-)
Neslin
Ny medlem
Stuffert
Aktiv medlem
Någon slags pärlemor-fjäril ?
Larven satt på en husvägg.
Pärlemorfjärilen är en Silverstreckad pärlemorfjäril, en hane.
Larven och puppan skulle jag gissa på är en sorgmantel.
/Staffan
Graylingman
Aktiv medlem
aasaboe
Aktiv medlem
Vad är detta? Fotad på Gotland häromveckan.
Ser ut som karminspinnare.
Graylingman
Aktiv medlem
Ser ut som karminspinnare.
Tack! Stämmer väldigt bra både med text och bild när jag kollar i Nationalnyckeln Lite synd att jag bara såg larver
Kicki60
Medlem
Vilka fjärilar?
Hej!
Har fotat lite fjärilar i sommar men kan inte artbestämma alla. Är det någon som vet vad dessa är?
Mvh Christina
Hej!
Har fotat lite fjärilar i sommar men kan inte artbestämma alla. Är det någon som vet vad dessa är?
Mvh Christina
Bilagor