Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?
- Trådstartare Jeppe
- Start datum
Kicki60
Medlem
Detta är säkerligen en mycket vanlig fjäril men jag är total novis på dessa varelser. Vet någon vad den heter?
Hej!
Jag är inte helt säker men tror det är en Rapsfjäril! Kan någon annan bekräfta eller dementera?
Mvh Christina
atotowi
Aktiv medlem
Hej!
Jag är inte helt säker men tror det är en Rapsfjäril! Kan någon annan bekräfta eller dementera?
Mvh Christina
Bekräftar Rapsfjäril.
gunau
Aktiv medlem
Hej!
Mvh Christina
Tack så hemskt mycket! Man får nog skaffa sig en fjärilsbok om man skall fortsätta med att pålåta dem.
Graylingman
Aktiv medlem
Baggar och en spindel
Fotade dessa bilder på Åland häromveckan.
Att den stora gröna är en grön blombock känner jag mig ganska säker på. Går det att se vad hans "små kompisar" är för något? Tegelbock? Svartkantad blombock?
Humlebaggen är inget problem, och hans "kompis" är väl en krabbspindel, men går det att säga något om vilken art?
Att den stora gröna är en grön blombock känner jag mig ganska säker på. Går det att se vad hans "små kompisar" är för något? Tegelbock? Svartkantad blombock?
Humlebaggen är inget problem, och hans "kompis" är väl en krabbspindel, men går det att säga något om vilken art?
Bilagor
Graylingman
Aktiv medlem
*knuff*
Ingen som har något att säga om dessa kryp?
Graylingman
Aktiv medlem
Vår Rönnspirea invaderades av dessa flugor/bremsar, vet nån vad det är för insekt?
Fönsterblomfluga skulle jag tro
lasse2005
Aktiv medlem
jepson
Medlem
Kompisarna
Det är ängsblombockar, den vanligaste arten av långhorningar åtminstone där jag bor.
Mvh
Peter
Det är ängsblombockar, den vanligaste arten av långhorningar åtminstone där jag bor.
Mvh
Peter
Graylingman
Aktiv medlem
Ängsblombock, alltså. Tack!
Nån som vet nåt om krabbspindlar?
staika
Aktiv medlem
Hej,Hej!
Har fotat lite fjärilar i sommar men kan inte artbestämma alla. Är det någon som vet vad dessa är?
Mvh Christina
1, 3, 5 är Allmän ängsmätare, hane.
2 är Allmän ängsmätare, hona.
4 är Rutig buskmätare.
Christer
jepson
Medlem
Hej!
Denna fluga hade slagit sig ner på biltaket så jag tog några bilder
därav skuggan under den.
Någon som vet vad den heter.
/Jerry
En broms är det i alla fall, många av arterna har fantastiska ögon med olika färgmönster.
/Peter
Shompis
Avslutat medlemskap
kan någon hjälpa mig identifiera denna stora insekt som liknar en fjäril men ändå inte? Kanske 6 till 7cm stor med väldigt stora ögon. Fotad under kvällen (mörkt) och den var väldigt trött men vilade någon halvtimma och flög sen iväg. Inte fotad i Sverige.
Tack på förhand!
https://picasaweb.google.com/109110472654152828636/Insects#5778849243640731506
Tack på förhand!
skyrk
Medlem
kan någon hjälpa mig identifiera denna stora insekt som liknar en fjäril men ändå inte? Kanske 6 till 7cm stor med väldigt stora ögon. Fotad under kvällen (mörkt) och den var väldigt trött men vilade någon halvtimma och flög sen iväg. Inte fotad i Sverige.
Tack på förhand!
Ser ut att vara ett något slitet exemplar av arten dödskallesvärmare (Acherontia atropos). //Staffan