skyrk
Medlem
Ser ut att vara ett något slitet exemplar av arten dödskallesvärmare (Acherontia atropos). //Staffan
Hade lite bråttom där, Acherontia styx stämmer nog bättre. En annan art i samma släkte som dödskallesvärmaren. //Staffan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ser ut att vara ett något slitet exemplar av arten dödskallesvärmare (Acherontia atropos). //Staffan
Jag lyckas bara hitta liknande, ingen som "exakt" ser ut som den här i min insektsbok. Någon som vet vad det är? Någonstans i häradet gul/grönbandad?
Tycker det ser ut som en Höstmosaikslända, Aeshna mixta. En hona som ej är utfärgad än
Mvh Staffan
Lägg den i fågeltråden i stället!
Nu hoppas jag att denna tråden inte bara täcker insekter för så pass bevandrad i faunan är jag att jag vet att detta inte är en insekt. Jag tror det är en hermelin kan det stämma. Den var vit på magen men jag var ute för att fotografera fåglar och hade därför inte kameran riktad neråt när jag först fick syn på den.
/Karl
Jag skulle tippa på hermelin, med den svarta svanstippen. Kroppsform, öronform och så vidare stämmer ju klart på ett mårddjur. Vesslan är ju snarlik, men mindre och saknar det svarta på svansen.
I vårt hus finns i vår gillestuga i källarvåningen en märklig liten larv.
Larven är max 2 mm. Jag har även sett någon mindre, men 2 mm synes vara det största måttet av de jag hittills sett. Min första tanke när jag beskådade larven närmare, var att det kunde vara en pälsängerlarv. Vart jag än läser eller tittar på bilder däremot, får jag inte "mina larver" att överensstämma ordentligt. Först och främst storleken där pälsängerlarven rapporteras vara 10-12 mm. Sedan är det själva stjärtdelen. En pälsängerlarv ser ut att ha långa borst, medan min typ av larv ser ut att ha ett ljust rör(!). Dessutom ser pälsängerlarverna ut att vara lite tjockare i omkrets från huvudet och en bit bakåt, medan den avsmalnas mot stjärten. Mina larver ser ut att vara lika tjocka hela vägen från huvud till stjärt.
Vad kan det vara? Fler bilder finns.
Någon som vet vad det här kan vara för slags kuse?
Kan ingenting om insekter och skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få för att klura ut vad det är för några ovälkomna gäster vi har fått i vårt skafferi. Ca. 3-4 mm stora.
Vet någon hur man enklast blir av med dem? Locka dem med vad då?
Stort tack.
Ser ut att vara en Sågtandad plattbagge.
Oryzaephilus surinamensis
Lever bland mjöl, bröd och flingor bl.a.
http://www.skadedjursfri.se/skadedjur-i-livsmedel-1