ANNONS
Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

"Tack för din beställning!

Fjärilar: Dagfjärilar.
Mångfotingar.
Skalbaggar: Långhorningar.
Tvåvingar: Blomflugor. Del 1.
Tvåvingar: Blomflugor. Del 2.
Steklar: Myror - getingar"

Många kilo böcker blev det, en grundplåt i biblioteket. :D

Det är nästan samma som jag har. Har några till.

Jag beställde också en hel hög på en gång när det begav sig, det var ett misstag dock. Paketet blir så tungt att de som transporterar paketet slänger omkring det och några av böckerna blir lite förstörda där låda fått sig rejäla smällar.

Hoppsan. Vi får väl se om jag har bättre tur på den punkten (eller om de lärt sig emballera bättre).

Hoppsan. Vi får väl se om jag har bättre tur på den punkten (eller om de lärt sig emballera bättre).

Hoppas också att du anmälde dig som prenumerant, då får man 100 kr rabatt per bok.
Jag är lite osäker om det gäller även när man beställer tidigare böcker, men det är värt att kolla upp!
/Magnus

"Tack för din beställning!

Fjärilar: Dagfjärilar.
Mångfotingar.
Skalbaggar: Långhorningar.
Tvåvingar: Blomflugor. Del 1.
Tvåvingar: Blomflugor. Del 2.
Steklar: Myror - getingar"

Många kilo böcker blev det, en grundplåt i biblioteket. :D

Håller med Mats. Superböcker för någon som är minsta intresserad. Skulle lagt till Fjärilar: Ädelspinnare - tofsspinnare i din beställning med :) Finns väldigt många fina spinnare.

Staffan

Gillar jag dem (vilket verkar troligt) så lär det bli alla på sikt, närmast till hands ligger nog Stövsländor.

Hoppas det kommer en med spindlar nästa höst eller så.

Gillar jag dem (vilket verkar troligt) så lär det bli alla på sikt, närmast till hands ligger nog Stövsländor.

Hoppas det kommer en med spindlar nästa höst eller så.

En om spindlar är nog många som väntat länge på, bl.a. har jag det.

Spindlar är en av mina största intressen när det gäller mitt makrofotande. Det är dessutom det enda djur som jag har någon fobi alls emot :) men den minskar ständigt och jag älskar dom ändå ;)

Jag tror det är svårt med en bok om spindlar. Det är svårt med identifieringen av dem, alla fall i Sverige och framför allt mattvävarspindlar vilket verkar vara en mardröm att identifiera.

Här är min enda djurfobi: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2656962.htm

(sen har jag respekt för en hel del potentiellt farliga arter, men det är något annat)

Precis, det har jag med, respekt för mängder med djur och vördnad för alla. Man får skylla sig själv om man är dumdristig (okunnig) och ger sig in för nära inpå arter som är potentiellt dödliga för dig i fel situation.

Din fobi har jag bild på också :) :
http://www.flickr.com/photos/wayuu/4886567802

Den här landade på mig på Skansen förra veckan, undrar vad det är för något. Kroppen var väl ungefär 1 cm lång.

Bilagor

• IMG_4258.jpg
    IMG_4258.jpg
    77.3 KB · Visningar: 355
Blåvingar

Är detta två olika arter av blåvingar eller är det bara så att hona och hane skiljer sig så markant i storlek, och vem är vad i så fall?

/Hans

Bilagor

• Blåvingar-id.jpg
    Blåvingar-id.jpg
    80.6 KB · Visningar: 319
Är detta två olika arter av blåvingar eller är det bara så att hona och hane skiljer sig så markant i storlek, och vem är vad i så fall?

/Hans

Båda är puktörneblåvingar, den man bara ser undersidan på kan vara en hona. Honorna har en mer brunaktig undersidan, men det är lite svårt att se här eftersom de är ganska slitna och då blir färgerna ljusare. Storlek kan variera en hel del mellan olika individer, det är inte så att honor alltid är mindre.

/Magnus

Vad är detta för spindel som vaktar mitt fönster?

/Karl

Det behövs någon med rejäl kunskap om spindlar, det är en väldigt svår ordning av djur att art-bestämma.

Jag kan se att det är en hjulspindel men närmare än så vill jag inte ta det.

För oss mindre kunnig skulle det behövas bättre bilder. Större bilder och skarpa ovanifrån, sidan och även viktigt med underifrån.

De bästa och flesta experterna hittar du i ett norskt forum för spindeldjur. Tyvärr finns det inget alls vad jag vet i sverige.
Lägg upp bilden på Edderkoppkroken (norska siten) så får du nog ett svar ganska snabbt, det är många mycket duktiga där. Kan alltid hälsa att du fått siten av en annan svensk forum medlem, dom blir alltid glada åt att fler o fler svenskar joinar dem :)

Båda är puktörneblåvingar, den man bara ser undersidan på kan vara en hona. Honorna har en mer brunaktig undersidan, men det är lite svårt att se här eftersom de är ganska slitna och då blir färgerna ljusare. Storlek kan variera en hel del mellan olika individer, det är inte så att honor alltid är mindre.

/Magnus

Tack för ett utförligt och givande svar.

/Hans

Vad är detta för spindel som vaktar mitt fönster?

/Karl

Även om spindeln på bilden är lite överexponerad tycker jag att det ser ut att vara en Nuctenea umbratica. I samma släkte finns N. silvicultrix som är mer grå/svart än brun och brukar föredra att spinna sitt nät bland tallarna på någon mosse. //Staffan

Nationalnyckeln

Jag beställde också en hel hög på en gång när det begav sig, det var ett misstag dock. Paketet blir så tungt att de som transporterar paketet slänger omkring det och några av böckerna blir lite förstörda där låda fått sig rejäla smällar.

I torsdags fick jag mitt tunga paket, det var ytterst lite tilltryckt i ena hörnet men ingen som helst skada på böckerna. Allt låg i en ovanligt stöddig wellpappkartong med plastkuddar.

Bara bläddrat lite än så länge men ser ut som väldigt fina böcker!

I torsdags fick jag mitt tunga paket, det var ytterst lite tilltryckt i ena hörnet men ingen som helst skada på böckerna. Allt låg i en ovanligt stöddig wellpappkartong med plastkuddar.

Bara bläddrat lite än så länge men ser ut som väldigt fina böcker!

Gratulerar - jag kan rekommendera fältguiderna oxå. Finns för dagfjärilar och mångfotingar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar