varmdo_at1981
Aktiv medlem
Hesajn
Hej Rolf!
Har du bildexempel på närbilder som du tagit så att jag och säkerligen andra också kan tänkas va intresserade av att se på?
Men fota insekter med stativ är ju inte det enklaste då dem ev. kan befinna sig på marknivå.
Funderar på att köpa "Nikon Nikkor Af-S Vr Micro 105/2.8 IF-ED makro" som jag fick tips om i tidigare inlägg i denna tråd. Men det är ju inte billigt direkt, men det är förhoppningvis ett väldigt bra objektiv och jag hoppas det inte blir omodernt så snabbt då det ständigt kommer ut nya prylar på marknaden som gör befintliga saker gamla inom kort.
Med vänliga hälsningar at1981 !!
Hej Alexander
Optikems brännvidd spelar ingen roll på din bild, det är enbart förstoringsgraden som avgör hur stort motivet blir på bild. Däremot är brännvidden avgörande för hur nära motivet du måste vara för att fylla bildrutan med t.ex. sländan eller en fjäril. Allra enklast och billigast är Nikons 60mm f.2.8 och som kan avbilda i 1:1 men närgränsen ligger mycket nära frontlinsen vilket gör att du skrämmer levade insekter plus att du själv skuggar ner motivet. Detta är kanske Nikons allra vassaste. Nästa sedan, som jag själv har, är ett 105mm f.2,8 även det med skala 1:1 således ett äkta macro även det. Lite svårare på fri hand och mycket dyrare. Du kommer då lite längre från motivet vid 1:1 men fortfarande mycket nära. Jag har ett sådant jag är supernöjd med det. Jag har dessutom en relativt billig pirat, Sigma 150mm f.2,8. Som du ser även det mycket ljusstarkt vilket är värdefullt. Detta objektiv har även det mycket hög optisk kvalité men tyvärr beroende på brännvidden omöjlig att använda på fri han. Alla tre objektiven utmärkta även utanför macto och närbildsområdet. Om du väljer närbilds- och macrofotografering med ovan beskrivna objekrtiv behöver du ingen annan utrustning. Under många omständigheter måste man dock använda stativ eller något liknande, Frihandsfoto ner mot macro är i det närmaste omöjligt på fri hand men det har inte med vald utrustning att göra,
Hälsningar
Rolf Wiking
Hej Rolf!
Har du bildexempel på närbilder som du tagit så att jag och säkerligen andra också kan tänkas va intresserade av att se på?
Men fota insekter med stativ är ju inte det enklaste då dem ev. kan befinna sig på marknivå.
Funderar på att köpa "Nikon Nikkor Af-S Vr Micro 105/2.8 IF-ED makro" som jag fick tips om i tidigare inlägg i denna tråd. Men det är ju inte billigt direkt, men det är förhoppningvis ett väldigt bra objektiv och jag hoppas det inte blir omodernt så snabbt då det ständigt kommer ut nya prylar på marknaden som gör befintliga saker gamla inom kort.
Med vänliga hälsningar at1981 !!