Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D800, en bra kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Många som kommer med råd om andra utrustningar, men inte mycket om Nikons svar ovan. Skall vi därav dra slutsatsen att en bedövande majoritet här anser det helt naturligt att gå inomhus varje gång man skall byta objektiv på en Nikon, och att Nikon Sveriges råd om detta inte är någonting att höja på ögonbrynen för?

Det var då en himla tur att jag valde ett annat märke! Och skönt att det ordnade sig för er!

Du anser alltså att Nikon som märke är att identifiera med en person som lämnar ett dumt/dåligt svar? Det är väl bara att hoppas att du har turen att inte träffa på en dylik individ, för då tvingas du ju byta märke...
 
Nej jag tycker faktiskt inte det. Är en kamera dålig bara för man inte kan montera en viss typ av sökare på ett sätt som kanske funkar på en annan äldre kamera? O varför ska man ha den BÄSTA kameran som finns för att fota orkideer? Hon skulle klara sig alldeles perfekt utmärkt med en gammal D90. Folk jobbar för mycket för att tjäna ihop pengar för att köpa grejer dom inte behöver. Gör om gör rätt.

Va ett 70000:- teleobjektiv bara för att fotografera lite fåglar hur tänkte du nu? Fota större fåglar eller lär dig smyga bättre.
Otroligt korkat att lägga en värdering på någons intresse.

Att fånga alla vilda svenska orkidéer på bild tycker jag låter som ett storslaget projekt. Väl värt en kamera för 38000:- om man har råd med det.

[Edit] Ärthjärnan på Nikon verkar behöva gå en kurs i praktisk fotografering.
 
va ett 70000:- teleobjektiv bara för att fotografera lite fåglar hur tänkte du nu? Fota större fåglar eller lär dig smyga bättre.
Otroligt korkat att lägga en värdering på någons intresse.

Att fånga alla vilda svenska orkidéer på bild tycker jag låter som ett storslaget projekt. Väl värt en kamera för 38000:- om man har råd med det.

[edit] ärthjärnan på nikon verkar behöva gå en kurs i praktisk fotografering.

+1 ..................
 
Du anser alltså att Nikon som märke är att identifiera med en person som lämnar ett dumt/dåligt svar? Det är väl bara att hoppas att du har turen att inte träffa på en dylik individ, för då tvingas du ju byta märke...

Det hjälpte inte med rubrik och ikon nä...

Men ändå, ingen tycker att svaret är märkligt med tanke på varifrån det kommer? Givetvis inget skäl att byta märke, men i alla fall hos mig väcker det undringar om kompetensen på märkeskontoret. Och det gäller naturligtvis även om det skulle ha kommit från "mitt märke". Det verkar finnas en stor oförmåga att erkänna fel i säljledet, allt är användarens fel. Och ofta försvaras det intensivt här på FS, det är till exempel helt galet att köpa just den kameran för att använda till ett stort bildprojekt. Enklare grejor rekommenderas. Kan det möjligen bero på att den utsatta är kvinna, till och med litet äldre än de flesta fotoexperterna här? Eller? ;-)
 
D800 är en mycket speciell kamera, används den inte rätt så är den inte bättre än någon annan kamera. Används den rätt med fin optik och har man en stadig hand så är filerna mycket svårslagna. Med all välmening så blir man ju lite mer skakig och darrhänt med åldern. Om man inte använder stativ så är den kameran inte att rekommendera om man är lite skakig. Jag tycker att ni gjorde rätt i att köpa D600 som ger lika fantastiska filer men är lite mer förlåtande. Grattis!
 
Det fåniga tjafset om vinklingsbar skärm fungerar ju bara i teorin, inte ute i fält. Närbilder på blommor och annat ställer högre krav. Den som inte sett sådana tagna med diafilm förstår nog inte. Fullformat ger lägre förstoringsgrad och det ökar skärpeintrycket. Man måste ju förstås blända ner också. Så nu disponerar hustrun min D600 till blommor och samtidigt lånar jag hennes nya Nikon NN. Gemensamma objektiv (FX förstås).
Så nu har min D90 stoppats undan ( mitt 16-85mm har vår äldsta son som långtidslån) och jag övar med den nya. Lite ovant men samtidigt precis som förr. Så hustrun kommer nog att gilla den, nu gäller det ju att hon övar lite. Fin kommentar, ectober. Den värmde.//Karl R

Bra att hustrun blev nöjd och ni gjorde säkert ett bra val. Gratulerar! Däremot måste jag nog ifrågasätta
"Det fåniga tjafset om vinklingsbar skärm fungerar ju bara i teorin, inte ute i fält...etc".
Under min yrkesutövning har jag tagit fler närbilder med finkornig diafilm än jag glömt så jag förstår...INTE riktigt vad du menar faktiskt.

Vinklingsbara skärmar med förstoringsbar "sökarbild" ger fantastiska möjligheter till exakt fokusering såväl manuellt som med kontrastsökande fokus. En del kameror med vinklingsbara displayer har även fasdetekterande AF.

Har du/ni någonsin prövat?

Nåja, det spelar ju egentligen ingen roll så länge köpet är till full belåtenhet.

//Lennart
 
Det fåniga tjafset om vinklingsbar skärm fungerar ju bara i teorin, inte ute i fält. Närbilder på blommor och annat ställer högre krav.
Det vore intressant att höra mer om varför, utan att jag tvivlar på det du säger. Är det för att du/ni måste fokusera manuellt och att skärmen då ger för låg upplösning? Vinklingsbar skärm är helt fantastiskt för närbilder när man inte vill åla på marken.

Den som inte sett sådana tagna med diafilm förstår nog inte. Fullformat ger lägre förstoringsgrad och det ökar skärpeintrycket.
Grejen är att jämförelser med film alltid kommer att halta. Jag är en ivrig förespråkare av så stora upptagningsformat som möligt, men diafilm på småbildsformatet ger inte bättre bildkvalitet än APS-C eller MFT digitalt idag.
 
Jag är lite nyfiken på varför så många här säger att makro- och blomfotografering skulle bli bättre med vinklingsbar skärm (vilket i och för sig är användbart) och en sensor som ger stort skärpedjup. Det måste väl ändå ha att göra med vilken typ av bilder man vill göra, och ibland är extremt kort skärpedjup väldigt användbart för macro ...

Det verkar över huvud taget som om många bestämt sig för att vissa typer av fotografering bara får göras med vissa typer av objektiv, vilket jag tycker är lite trist ...

Den här tog jag med en Canon 5D och Nikkor 300/2,8 :)

_2006-05-20.jpg
 
Nej jag tycker faktiskt inte det. Är en kamera dålig bara för man inte kan montera en viss typ av sökare på ett sätt som kanske funkar på en annan äldre kamera?
Ja, det är klart att den är. Om man ska ta närbilder av blommor på marken och ta "vanliga" bilder under samma fotosession.

O varför ska man ha den BÄSTA kameran som finns för att fota orkideer?
Varför inte? Om man inte köper den bästa kameran får man ju något som har sämre funktion på något område. Det är inte så kul.

Hon skulle klara sig alldeles perfekt utmärkt med en gammal D90. Folk jobbar för mycket för att tjäna ihop pengar för att köpa grejer dom inte behöver. Gör om gör rätt.

Behöver och behöver. Det handlar inte om behov. Det handlar om att ha roligt.
 
Det fåniga tjafset om vinklingsbar skärm fungerar ju bara i teorin, inte ute i fält.
Jag har inte sett att någon har tjafsat fånigt om vinklingsbar skärm i den här tråden. Vad menar du?

Närbilder på blommor och annat ställer högre krav.
Skulle det vara svårare att komponera bilden på en skärm än i en sökare? Svårare att ställa in skärpan manuellt på en skärm än i en sökare? Något annat?
 
Jag har inte sett att någon har tjafsat fånigt om vinklingsbar skärm i den här tråden. Vad menar du?


Skulle det vara svårare att komponera bilden på en skärm än i en sökare? Svårare att ställa in skärpan manuellt på en skärm än i en sökare? Något annat?

Trådskaparen var direkt i tråden utsatt för ett aggressivt angrepp och jag kan ioch med det ha stor förståelse för att tonen efter det blir lite onyanserad!

Sen när man har ett arbetssätt som ger bra kvalitet och smidigt arbetssätt byter man ogärna, Trådskaparen och hans hustru är vana att arbeta med vinkelsökare och skulle med all sannolikhet inte få bättre bilder med något annat verktyg. Är säkert dessutom lämpligt att hålla så liknande utrustning genom hela projektet!


Klart att man byter objektiv på kameran i fält när det regnar osv! Korkad kommentar av Nikon och inte ett dugg konstigt att vilja ha både detaljer (med vinkelsökaren) och översikter utan tagna från samma plats!
Hoppas vi får se bilder från detta fantastiska projekt!


/Micke Som äger en D800 och får väll investera i vinkelsökaren den lättpåsatta och lättappade varianten!
 
Det vore intressant att höra mer om varför, utan att jag tvivlar på det du säger. Är det för att du/ni måste fokusera manuellt och att skärmen då ger för låg upplösning? Vinklingsbar skärm är helt fantastiskt för närbilder när man inte vill åla på marken.

Grejen är att jämförelser med film alltid kommer att halta. Jag är en ivrig förespråkare av så stora upptagningsformat som möligt, men diafilm på småbildsformatet ger inte bättre bildkvalitet än APS-C eller MFT digitalt idag.

Vinklingsbara skärmars förträfflighet i kombination med snabb fasdetakt AF är vi överens om.

Just nu håller jag emellertid på att digitalisera en del gamla dia och är det något jag kan konstatera så är det att min NEX 7 åker cirklar kring det mesta jag tagit tidigare rent tekniskt.

Vän av ordning kanske invänder då att man inte kan göra sådana ovetenskapliga jämförelser och det finns en poäng i det men jag kan faktiskt jämföra hyfsat eftersom jag kan ansluta exakt de objektiv jag använt när jag tagit mina dia även på min NEX. Jag har mina gamla manuella Pentax-objektiv kvar. En sak som slagit mig är att trots den fina sökaren i min analoga kamera och kombinationen ljus sökare, snittbild och microprismor, så har det inte en chans mot focus peakingen i NEX 7:an. Jag ser ju att jag inte alls lyckas sätta skärpan på samma sätt som när jag kör manuell fokusering med NEX:en. Det är bara så. Det tråkiga med det är att jag har en massa unika bilder från unika moment och jag skulle gärna önskat att en del skulle varit bättre rent tekniskt och då har jag bara berört skärpan i stort. Gamla färgdian har ju dessutom de tråkiga egenskaperna att de tappar över tid i färgerna.

Man kan ju tycka att det var synd att man inte kunde tagit med NEX:en på alla mina backpackerresor på 70- och 80-talen. Det hade varit fantastiskt. Men å andra sidan hade jag säkert tappat bort allt i någon av alla de otaliga hårddiskkraschar jag varit med om.
 
Sann historia ur den fotografiska vardagen:
Min fru, närmare 60, är sedan 70-talet rutinerad fotograf. Specialintresse växter. Behärskar ”handflateknepet” till fulländning. Speciellt mål att fotografera alla vilda orkidéarter i Sverige. Mindre än halvdussinet arter återstår, främst de alpina. Och, hon använder kameran i läge M.
I våras var vi på några dagars resa till Skåne och Österlen. Utöver min nikonutrustning hade vi också min Sony R1 för hustrun ville öva med digitalkamera. Hon övade förstås också med min Nikon med 105:an (Micro Nikkor) och vinkelsökare på det som blommade på strandängarna. Vädret var fint och hon tyckte det var roligt, precis som förr när vi var ute på botaniska expeditioner. ”Du kanske skulle ha egna grejor”, sade jag och den berömda polletten ramlade ner. Efter lite diskuterande konstaterade hustrun att hon ville ha det bästa. Eftersom jag hade nikonprylar var det ju vettigt att satsa på Nikon. Valet blev då en Nikon D800, vinkelsökare, batterigrepp och Micro Nikkor 60 mm. Summa drygt 38000 kr. Senare skulle ett ”normalobjektiv” skaffas ( den nya 24 – 85 mm ).
Efter drygt 2 ! månader kom paketet. Vi började packa upp och hustrun öppnade vinkelsökarkartongen och läste på databladet som låg i. D800-modellen var inte med i listan över passande kamerahus. Neej, sade hustrun jag vill inte ha kameran. Skickar tillbaka grejorna. Hon blev oerhört ledsen, tyckte att det var som ett slag i ansiktet. (Vinkelsökaren har en central roll i detta projekt ) Vinkelsökaren skulle ju passa men i manualen hittade jag inte instruktion om hur man monterar den. Hittade dock information på nätet ( där stod också att Nikon inte beskriver hur man gör ). Men, det är krångligt att montera vinkelsökaren. En liten metallring skruvas av och på. Inte rimligt att hålla på med detta i ett orkidéträsk. Tappar man ringen så går sökaren inte att använda. En dam på närmare 60 vill inte hålla på med sådant. En Nikon skall gå att använda under fältmässiga förhållanden. En Nikon skall man kunna lita på.
Nästa dag ringde jag svenska Nikon och berättade om detta. Snillet jag talade med ansåg det vara olämpligt att montera/demontera vinkelsökaren utomhus, ”den monterar man inne så det inte kommer in smuts i kameran”. Således behöver man två kamerahus, sedan ett för varje objektiv för snillet tyckte även att det var olämpligt att skifta objektiv utomhus.
Den fråga man då måste ställa är: Är Nikons ”finkamera” verkligen en bra kamera?
Nu handlar det inte om pixlar och andra tekniska märkvärdigheter, utan om fotografering ute i fält. Vi, hustrun och jag, är vana vid att våra kameror fungerar på ett vettigt sätt. Vi har krupit omkring i diken, under buskar och legat platt på mage i orkidéträsk (det var inte så djupt men blött). Detta skall även en ny Nikon D800 med originaltillbehör klara ( vi doppar naturligtvis inte kameran i vatten ). Eller är det meningen att man skall nöja sig med att ta konstnärliga bilder av lyktstolpar?
Denna historia fick ett bra slut men det berättar jag inte om. Cyberphoto skötte sin del av detta på ett utmärkt bra sätt.


På min D90 m fl modeller är det mycket enkelt att hänga på vinkelsökaren och den
används ganska flitigt i flera olika sammanhang. Det borde snarare vara enklare på ”finmodellerna”.!

Detta var alltså ett tag innan modellen D600 presenterades

Kart R

Köp en ny Fuji S5 Pro via engelska eBay! Får ett perfekt kamerahus för ca 5000:- . Jag fotograferar själv vilda svenska orkidéer med detta hus + Nikon 105/2.8 VR och ett gammalt Micro-Nikkor 55/3.5. Har aldrig känt behov av en vinkelsökare... Ni kan se mina bilder här http://www.flickr.com/photos/34568098@N04/sets/72157618196067273/
 
Nja, inte nödvändigtvis. Solen kan ju göra en aldrig så bra skärm oanvändbar.

Det har jag aldrig råkar ut för.
I Sverige, kanske bör påpekas. Här skiner ju solen nästan aldrig. :)

Skämt åsido så har du nog rätt, men man kan ofta improvisera till ett solskydd för att skugga skärmen. Räcker ofta bra.

Men visst kan det finnas tillfällen då man måste ta till en sökare.
 
Det har jag aldrig råkar ut för.
I Sverige, kanske bör påpekas. Här skiner ju solen nästan aldrig. :)

Skämt åsido så har du nog rätt, men man kan ofta improvisera till ett solskydd för att skugga skärmen. Räcker ofta bra.

Men visst kan det finnas tillfällen då man måste ta till en sökare.

Samtidigt så är ju vinklingsbar skärm kanon att ha så klart :)
Saknar den av och till på D800, fast jag inte haft någon sedan Canon G5
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.