Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur går era tankegångar?

Produkter
(logga in för att koppla)
28-300 VS: 18-105 och 18-200 + Ännu en fråga !!

Hejsan!


---
Nu har jag läst att 28-300mm inte göt sig så jättebra på en D800E. Men vilket av följande tre gör sig bäst på en D800E? 28-300, 18-105 eller 18-200.

När jag köpte min D90 en gång i tiden så fick jag med 18-105. När man köper en D800E kanske det finns kampanjer med bra paketlösningar där objektiv, väska och sådant ingår. Det objektivet som nu ev. kommer ingå i ett sådant paket till D800E borde ju va ett som utnyttjar kamerans kapacitet till fullo.

Om nu 28-300mm inte utnyttjas till fullo på en D800E, då gäller väl samma sak för D4 också antar jag.


---
En person som jag har vart i kontakt med berättade att ju fler megapixlar en kamera har, ju mindre ljusstark blir varje enskild pixel. D4 har 16,2 pixlar och D800/D800E har 36,3 pixlar, så då borde ju varje enskild pixel va mer ljusstark i D4.

Dessutom så borde bildfilerna (JPG) bli mindre i storlek på D4 än D800/D800E. Vad avgör filens storlek, upplösningen (antalet pixlar) eller andra faktorer också?


Med vänliga hälsningar Alexander T !!
 
Senast ändrad:
Krångla inte till det.

Om du köper en D800e så har du i pricip det bästa som går att få. Men vad gäller objektiv måste du fråga dig själv vad du vill fota och skaffa objektiv därefter. Vill du vara flexibel är 28-300 helt ok. Vill du har skarpare bilder är en fast 300 ett bättre val. Men med den kan du inte fota inomhus..

Men allt det där löser sig självt. Du har ju inte fått huset än. När du väl har det och kört alla varianter på ditt 28-300 och upptäcker "..här skulle jag vilja ha bättre resultat", så är det bara att kolla vilket (a) objektiv som kommer ifråga för den situationen.

lycka till
lma


men personligen skulle jag skippa "E"
 
Senast ändrad:
Med tanke på vad du at1981 skriver i dina inlägg så får jag en känsla av att du gör dig själv en björntjänst av att köpa D800e. Skulle jag skaffa en D800 skulle det bli just D800 och inte D800e, jag har ingen lust att sitta och kompensera för moire på mina bilder när man kan få de problemen ur världen genom att välja versionen med antialiasfilter, alltså D800, som dessutom är billigare. Dessutom har jag inget reellt behov av den i praktiken väldigt lilla skillnad i skärpa och detaljteckning som när- och frånvaro av AA-filtret ger. Det är knappt ens att jag behöver mer upplösning än jag har idag, bilderna som min 12 megapixels D700 ger mig är tillräckligt skarpa och högupplösta för mina behov som amatör, ingen tvekan om saken. (Men därmed inte sagt att det inte skulle vara kul att ha lite mer pixlar...) Ett studioproffs som levererar jättestora utskrifter för plakat och dylikt har kanske goda skäl att välja D800e framför D800. Men inte jag.

Små 100% utsnitt av en bild som i inlägg #7 ska man inte bedöma helhetskvaliteten av. Den här sista skillnaden i upplösning har bara en viss betydelse då man skriver ut sina bilder i riktigt stort format och granskar utskrifterna med förstoringsglas, typ. Så istället för att se på såna här väldigt små detaljförstoringar, gå istället in och kika på Nikons hemsidor på testbilderna som finns tagna med D800 och D800e och jämför dem, man kan ladda ner originalupplösta bilder att jämföra. Som du ser ger båda kamerorna helt enastående bra skärpa och detaljupplösning med rätt objektiv påskruvade. Ingen av bilderna är tagna med något annat än Nikons främsta proffsobjektiv som "the holy trinity" - 14-24/2,8, 27-70/2,8 och 70-200/2,8. Det finns säkert en orsak till det också. De är tillräckligt bra för att göra D800 och D800e rättvisa med avseende på skärpa och detaljteckning.

Skulle jag vara du skulle jag satsa på en begagnad D700 istället (det har jag som sagt redan gjort och är extremt nöjd med mitt val) och satsa på några riktigt bra objektiv istället. Dit hör inte 28-300, även om det säkert är ett praktiskt objektiv. Känns bara som bortkastade pengar att skaffa en D800e för dyra pengar och sen använda den med ett sånt objektiv.
 
Om du köper en D800e så har du i pricip det bästa som går att få. Men vad gäller objektiv måste du fråga dig själv vad du vill fota och skaffa objektiv därefter. Vill du vara flexibel är 28-300 helt ok. Vill du har skarpare bilder är en fast 300 ett bättre val. Men med den kan du inte fota inomhus..

Men allt det där löser sig självt. Du har ju inte fått huset än. När du väl har det och kört alla varianter på ditt 28-300 och upptäcker "..här skulle jag vilja ha bättre resultat", så är det bara att kolla vilket (a) objektiv som kommer ifråga för den situationen.

lycka till
lma


men personligen skulle jag skippa "E"

Det är ju problemet: efter att ha lagt ut 28.000:- på D800e så har man kanske inte råd med de objektiven man kommer på att man skulle haft.
 
Den intressanta jämförelsen om pengar är med i bilden är väl följande:

Om jag har 30,000 att lägga på kamerautrustning, vad kommer ge mig bäst resultat?

1) En D800 och en superzoom
2) En D700 begagnad och en 70-200 vr 2?

Jag lutar åt att det senare alternativet är ett avsevärt bättre köp. Inte bara ger det möjlighet till fantastiska bilder idag, objektivet kommer också vara användbart i många år framåt, långt efter att kamerahuset har passerat sitt bäst före datum.
 
Den intressanta jämförelsen om pengar är med i bilden är väl följande:

Om jag har 30,000 att lägga på kamerautrustning, vad kommer ge mig bäst resultat?

1) En D800 och en superzoom
2) En D700 begagnad och en 70-200 vr 2?

Jag lutar åt att det senare alternativet är ett avsevärt bättre köp. Inte bara ger det möjlighet till fantastiska bilder idag, objektivet kommer också vara användbart i många år framåt, långt efter att kamerahuset har passerat sitt bäst före datum.

Kan bara instämma. Efter några års fotande torde och TS veta vilket av 14-24,24-70 eller 70-200/2,8 VRII som har mest använbar brännvidd för just sin fotografering. Vill man prioritera telezoomen men har onte om pengar kvar efter D700+70-200/2,8VRII kan man ju tillfälligt täcka normalbrännvidden med en beg Tamron 28-75/2,8 för ett par tusen tills man har råd med Nikkor 24-70.
 
För att belysa Alexanders senaste fråga så är det så att per pixel med sensorer i samma generation och sorlek så blir bruset lägre i sensorn med färre och större pixlar. Tittar man istället per utskriven bild blir skillnaden dock mer försumbar. Om man tar 16mp D4 och 36mp D800 så är det ju så att med mindre utskrifter görs en downsampling av filerna från D800 och då minskar ju bruspixlarna. Gör man större utskrifter måste filerna från D4 interpoleras mer och då förstoras det brus som finns så i praktiken är det svårt att säga att skillnaden blir så stor. Däremot möjliggör ju det mindre pixelantalet i D4 högre bps och sannolikt mindre brusiga filmer då ca 2mp bara används i filmläget och pixlarna från D4 är större. Jag tror inte, men vet inte, att pixlar slås ihop (binning) för film utan att de väljs ut, men kan ha fel. Objektiven har redan diskuterats.

D4 och D800 är för helt olika målgrupper och det enda de funktionellt har gemensamt är FX format och samma AF modul och kanske att de är Nikons dyraste. Är man tveksam mellan dessa bör man nog fundera igenom vad man skall ha kameran till.
 
Varför alltid penetrera ner allt till förnuft?

Den intressanta jämförelsen om pengar är med i bilden är väl följande:

Om jag har 30,000 att lägga på kamerautrustning, vad kommer ge mig bäst resultat?

1) En D800 och en superzoom
2) En D700 begagnad och en 70-200 vr 2?

Jag lutar åt att det senare alternativet är ett avsevärt bättre köp. Inte bara ger det möjlighet till fantastiska bilder idag, objektivet kommer också vara användbart i många år framåt, långt efter att kamerahuset har passerat sitt bäst före datum.

För egen del satt jag nöjd med 2 hus o fullt kit vad gäller objektiv. Plötsligt i somras fick jag för mig att jag ville ha en Nikon d3s (annat system). Det räcker nog med ett objektiv tänkte jag, för jag har ju allt jag behöver..
Pyttsan..nu sitter jag på 2 nikonhus o 6 objektiv samtidigt som jag avyttrar mitt gamla system.
Till frågan. Tar jag bättre bilder? Förmodligen gör jag det dock inte så att det tillnärmelsevis motiverar kapitalinsatsen. Är jag mer nöjd? Ja, det är jag. Jag vet med mig att jag har en fantastisk utrustning och resultatet begränsas endast av min egna oförmåga. Har jag roligt när jag fotar? Ja, oerhört roligt!!

Vad jag vill ha sagt är att om trådskaparen vill ha en D800E, så låt honom skaffa det. Han kanske är lika töntig som jag så han vill ha det bästa kamerahuset bara för känslan att han har det.

lma
 
För egen del satt jag nöjd med 2 hus o fullt kit vad gäller objektiv. Plötsligt i somras fick jag för mig att jag ville ha en Nikon d3s (annat system). Det räcker nog med ett objektiv tänkte jag, för jag har ju allt jag behöver..
Pyttsan..nu sitter jag på 2 nikonhus o 6 objektiv samtidigt som jag avyttrar mitt gamla system.
Till frågan. Tar jag bättre bilder? Förmodligen gör jag det dock inte så att det tillnärmelsevis motiverar kapitalinsatsen. Är jag mer nöjd? Ja, det är jag. Jag vet med mig att jag har en fantastisk utrustning och resultatet begränsas endast av min egna oförmåga. Har jag roligt när jag fotar? Ja, oerhört roligt!!

Vad jag vill ha sagt är att om trådskaparen vill ha en D800E, så låt honom skaffa det. Han kanske är lika töntig som jag så han vill ha det bästa kamerahuset bara för känslan att han har det.

lma
Det är inget jag vill ta ifrån honom eftersom jag själv älskar nya leksaker. Tror bara att vi alla vill hjälpa honom till den bästa lösningen. Jag blev nog lite tveksam över TS grundkunskaper och tänkte mer på om han visste vad han gav sig in på. Just det faktum att han vill ha E-modellen för det där lilla extra i detaljåtergivning, men samtidigt är spekulant på en superzoom. Får mig betänksam.

Om någon absolut ville köpa en Nikon 200-400 och frågar på forumet vilket hus han skall välja, och valen står mellan en D70s och en D2H. Samma sak där. Jag skulle föreslå både andra hus och alternativt matchande optik inom ursprunglig budgetram, för en bättre balans mellan prylarna.
 
Senast ändrad:
Som Lothar säger är det fritt fram att köpa vad man vill för att det känns bra. Men då behöver man ju inte fråga på FS först. Har TS dessutom en hög budget och kan köpa vad som helst - varför inte? Är det däremot bättre bilder som önskas med bättre upplevelse av skärpa och d u en budget som ligger runt de 28.000:- som D800e kostar - ja då anser jag att det finns bättre sätt att lägga sina pengar.
 
Den intressanta jämförelsen om pengar är med i bilden är väl följande:

Om jag har 30,000 att lägga på kamerautrustning, vad kommer ge mig bäst resultat?

1) En D800 och en superzoom
2) En D700 begagnad och en 70-200 vr 2?

Jag lutar åt att det senare alternativet är ett avsevärt bättre köp. Inte bara ger det möjlighet till fantastiska bilder idag, objektivet kommer också vara användbart i många år framåt, långt efter att kamerahuset har passerat sitt bäst före datum.

Fast D 800 med en fast objektiv beroende på hur man fotograferar ex 85-D 1,8 Kommer ge väldigt bra bilder... Saknar bara en prisvärd 35 för ff (personligen kan jag använda min 35 2,8PC men ett utgånget manuellt objektiv kan knappast rekommenderas)
 
Som Lothar säger är det fritt fram att köpa vad man vill för att det känns bra. Men då behöver man ju inte fråga på FS först.

Varför inte? Det här är väl ett diskussionsforum vad jag vet... Jag har full förståelse för att TS vill kolla av andra användare på forumet oavsett vad han sedan väljer att göra.

Det luktar missunnsamhet om sådana här kommentarer.

/K
 
Varför inte? Det här är väl ett diskussionsforum vad jag vet... Jag har full förståelse för att TS vill kolla av andra användare på forumet oavsett vad han sedan väljer att göra.

Det luktar missunnsamhet om sådana här kommentarer.

/K

Detta var en respons till Lothars kommentar om att man skall köpa en D800e om man vill. Min mening var att om det bara är en känsla man skall gå på så är det ju ingen mening med logiska argument och hade TS syfte vara att bara köpa på känsla så hade han inte behövt dra upp det på FS för diskussion. Eftersom han gjorde det talar det för att TS faktiskt vill ha en diskussion och inte bara köpa på känn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.