Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om Nikonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är en D90 enligt första inlägget i tråden så AF blir det ju, men i övrigt håller jag med Makten.
Hoppsan, jag insåg inte att det var trådskaparen själv som skrivit ett nytt inlägg. Ja, då får man ju AF, men det är fortfarande ett mycket dyrt och ganska begränsat objektiv. Man bör nog veta vad man pysslar med om det ska vara värt pengarna.
 
Hej Ola
Tredjepartstillverkare har jag nog hör någon gång och är ett betydligt riktigare namn än pirat som vi nog vara någon som agerar grumligt till havs. Men ack så långt och krångligt namn. Kan vi inte här på Fotosidan hitta något enklare och ändå väl beskrivande namn? Att kameratillverkarna först godkänner "piratobjemtiv" har jag inte hört tidigare, jag trodde nog att dessa tillverkare tar sig rätten att tillverka där dom tror det finns en marknad. Kan det vara Sony Alpha som stoppat Sigma vad gäller den 150mm f2,8 vi pratar om för det kameramärket? Jag vet flera Sonyfotografer som är irriterade över att hundrafetian inte tillverkas för Sony.

Hälsningar
Rolf

Nikon (läs, Canon, Sony...) gillar inte tredejepartstillverkare eftersom Nikons marknad minskar och Nikon hjälper inte dessa tillverkare med specar osv. Nikon har ingen möjlighet att förbjuda tillverkningen så den sker mot deras vilja. "Pirat", som utnyttjar andra[s platformar].

Att Sigma därför stoppats av Sony tror jag inte på, vad för hållhake skulle Sony ha på Sigma? Det är sannolikt något tekniskt problem eller att det helt enkelt inte anses lönsamt.
 
Nikon (läs, Canon, Sony...) gillar inte tredejepartstillverkare eftersom Nikons marknad minskar och Nikon hjälper inte dessa tillverkare med specar osv. Nikon har ingen möjlighet att förbjuda tillverkningen så den sker mot deras vilja. "Pirat", som utnyttjar andra[s platformar].

Att Sigma därför stoppats av Sony tror jag inte på, vad för hållhake skulle Sony ha på Sigma? Det är sannolikt något tekniskt problem eller att det helt enkelt inte anses lönsamt.

Fast nog borde de kunna stoppa tredjepartstillverkningen om de verkligen ville? Nog borde de kunna hävda att själva objektivfattningen är en del av deras varumärke/design/patent eller vad det nu kan vara, och därmed tvinga tredjepartarna att sluta tillverka objektiv med den fattningen?

Jag tror att kameratillverkarna inser att om det bara fanns originalobjektiv att tillgå, förutsatt att de skulle ha dagens prisnivå, så skulle marknaden för systemkameror minska. Jag skulle nog inte köpt Nikon om jag visste att jag var tvungen att köpa Nikon-objektiv med de priserna de tar ut idag...
 
Fast nog borde de kunna stoppa tredjepartstillverkningen om de verkligen ville? Nog borde de kunna hävda att själva objektivfattningen är en del av deras varumärke/design/patent eller vad det nu kan vara, och därmed tvinga tredjepartarna att sluta tillverka objektiv med den fattningen?
Patenten lär ha gått ut för länge sedan (gäller oftast i 20 år) eftersom de oftast härrör från 50-talet eller där omkring. EF-fattningen är bara lite äldre än 20 år, men vad jag vet har många tredjepartstillverkare använt den bajonetten länge, vilket indikerar att de antingen inte har patent eller att de inte bryr sig.

Frågan är om man över huvud taget kan ta patent på en bajonettfattning. Det är ju ingen "uppfinning", utan bara en specifik passning mellan kamera och objektiv. Själva bajonettfattningen som sådan kunde däremot säkert patenteras, men det lär väl vara hundra år sedan i så fall.
 
Vill de ha kunder är det nog inte så smart att stoppa tredjepartstillverkarna ... Klart de inte stöder dem officiellt, men om de aktivt försökte stoppa dem skulle det antagligen kosta dem en mängd kunder + enormt dålig PR.

När jag hör pirattillverkare tänker jag snarare på t.ex. bildelar där man går in och helt enkelt kopierar någon annans design rakt av. Så är ju inte fallet när det gäller objektiv.
 
Vill de ha kunder är det nog inte så smart att stoppa tredjepartstillverkarna ... Klart de inte stöder dem officiellt, men om de aktivt försökte stoppa dem skulle det antagligen kosta dem en mängd kunder + enormt dålig PR.

När jag hör pirattillverkare tänker jag snarare på t.ex. bildelar där man går in och helt enkelt kopierar någon annans design rakt av. Så är ju inte fallet när det gäller objektiv.

Orginal och (pirat) bildelar är oftast tillverkad i samma fabrik.
Bara olika namn på lådan.

Vissa objekiv finns med olika namn,så orginaloptiken
kan vara tillverkad av tredjepartstillverkarna.

Tredjepartstillverkarna gör bara sånt som blir stora serier och lönsamma att sälja.
 
Macroobjektiv

Hej!


Som jag har förstått så har det där med 60 mm, 105 mm osv. på hur långt avstånd ifrån objektet man kan vara för att få en bra inzoomning med makroobjektivet.

Om jag t.ex. vill ta en närbild på en blomma och befinner mig 5 cm ifrån med kameran. Blir det lika bra bild eller en bättre bild om man jämför objektiv med t.ex. 60 mm och 105 mm?

Vilket är mest lätthanterligt för handhållen fotografering, ett med nära zoomanvstånd eller med långt zoomavstånd?


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Fotoavstånd

Hej Alexander

Brännvidden spelar ingen större roll på kvalitén på ett givet bildutsnitt, det är i huvudsak optikens kvalité som avgör den saken. Möjlighet att handhålla kameran vid närbild är lättare ju mindre teleeffekt optiken har, optikens brännvidd. 60 mm är således betydligt enklare än med mitt 150 mm, i praktiken omöjligt. 200 mm är ändå svårere i närbildsområdet. Om du tänker göra det enkelt för dig genom att frihandsfotografera så rekommenderar jag Nikons 60 mm f.2,8. Alla tester visar att optiken har hög kvalité och möjlig att frihandfotografera med.

Hälsningar
Rolf
 
Macroobjektiv inköpt

Hej!


Jag besökte "Fotokungen" i Stockholm som låg väldigt nära min arbetsplats och där köpte jag äntligen mitt makroobjektiv.

Det blev "Sigma 70/2,8 EX DG MACRO till Nikon" för 4 995 SEK inkl. objektivväska.

Försäljaren sade att objektivet var jättebra och han satte på objektivet på en D90 de hade i butiken så att det liksom passade.


Finns det någonstans bildexempel på växter och insekter tagna med just detta objektivet? (Ett plus om bilderna i sin tur är tagna med en Nikon D90)


Med vänliga hälsningar at1981 !!

Ps. Tack för all hjälp jag fått av er läsare om makroobjektiv. Ds.
 
Senast ändrad:
Fast nog borde de kunna stoppa tredjepartstillverkningen om de verkligen ville? Nog borde de kunna hävda att själva objektivfattningen är en del av deras varumärke/design/patent eller vad det nu kan vara, och därmed tvinga tredjepartarna att sluta tillverka objektiv med den fattningen?

Jag tror att kameratillverkarna inser att om det bara fanns originalobjektiv att tillgå, förutsatt att de skulle ha dagens prisnivå, så skulle marknaden för systemkameror minska. Jag skulle nog inte köpt Nikon om jag visste att jag var tvungen att köpa Nikon-objektiv med de priserna de tar ut idag...

IBM lyckades ju inte stoppa Compaq, Digital, Asus, och alla de andra. Någon reverseengineerade moderkortet och började sedan bygga ett eget. "IBM-compatible" PC hette de visst :)

En bajonettfattning kan knappast ha samma komplexitet. Kan man patentera en fattning och lite signaler? Själva objektiven är ju inte kopierade. Eller så tänkte de helt enkelt inte på att patentera en gång i tiden. Nuförtiden kan man patentera algoritmer men det är rätt nytt.

Canon/Nikon gillade INTE tredjepartstillverkarna på 80-talet när jag började fota och piratbegreppet användes flitigt. Inte iofficiellt i alla fall.
 
Frågor om tele- & vidvinkelobjektiv

Hej!


Nu är det här med Makroobjektiv avklarat, nu skulle jag önska bra tips på telezoomobjektiv till ett maxpris av 10 000 - 15 000 SEK som är bra.

Det som jag t.ex. vill kunna göra är att zooma in bra om jag står på högt belägna platser.


Här hittade jag fem st.

* AF 150-500/5-6.3 DG OS APO HSM (Sigma)
* 70-300/4,5-5,6G AF-S ED VR (Nikon)
* AF 120-400/4.5-5.6 DG OS APO HSM (Sigma)
* AF 200-500/5-6,3 DI IF LD (Tamron)
* AF 80-400/4,5-5,6D ED AF VR (Nikon)



----
Med det här när det står ett fast värde (t.ex. AF-S Nikkor 300 mm f/4D IF-ED). Innebär det att man inte kan zooma medan man kan zooma med (t.ex. AF VR Zoom-Nikkor 80-400 mm f/4.5-5.6D ED)?


----
När det gäller vidvinkelzoom (t.ex. AF-S Zoom-Nikkor 14-24mm f/2.8G ED) så tänker jag på att t.ex. 14-24 mm inte ens är i närheten av 300 - 500 som på icke vidvinkelobjektiv. Förstår jag rätt att man inte alls kan zooma in så mycket med ett vidvinkelobjektiv?

Blir det panoramabilder av vidvinkelobjektiv eller böjer sig bilden eller hur jag ska säga ute i hörnen för att mer ska få plats i bilden?


----
Det som jag vill kunna göra med objektivet är följande:

* Zooma in djur som man ser långt bort och kunna fota dem. (Långt avstånd kanske kan vara 200m bort från en själv)

* Fota månen så att man kan se dess kratrar och så med hjälp av stativ och sikta kameran mot månen.

* Fota nattljus från en stad då jag är på en högt belägen plats. (T.ex. är på toppen av Hammarbybacken i Stockholm och vill fota ljuset från Stockholm)


---
Jag har gått in helt för det här med foto, och objektiv och så köper man ju inte så mycket av utan behåller det för lång tid vilket gör det prisvärt.

En helt annan sak jag funderar över när man har praktiskt behov av objektiv som kostar runt 250 000 SEK (t.ex. AF 200-500/F2,8 EX DG). Nu har jag inte sådana summor till förfogande tyvärr :(



Tack allesammans för er hjälp och tålamod att besvara mina frågor då jag inte är så hemma med allt i fotovärlden.


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Zoomobjektiv betyder att objektivet kan ändra brännvidd, till skillnad från ett fast objektiv -tex ditt Sigma 70

Brännvidd 0-50 brukar kallas vidvinkel, 50 kallas ibland normal och längre än 50 brukar det kallas tele.

Vidvinkel, stor bildvinkel, används oftast när man vill få med mycket men man har ett begränsat utrymme. Tex inomhus bilder, arkitektur och landskapsbilder.

Teleobjektiv, en liten bildvinkel, när man vill (eller tvingas) ha lite längre arbetsavstånd, tex naturfoto av skygga djur / fåglar.


Här finns lite bilder tagna med en Sigma 150-500 tele zoom (och länkar till bilder tagna med andra zoomar och fasta objektiv)
http://home.livingat.org/index.aspx?nav=Search&subNav=lens&navPath=/Sigma+150-500+f5-6.3
Har precis fått tillbaks 150-500'an från Sigma efter AF justering, får se på torsdag / fredag om det "känns" någon skillnad :)

// Magnus;
 
Fina bilder!

Hej!


Bilderna såg bra ut med objektivet tyckte jag :)
Sedan var det inte så överdyrt heller, under 10 000 SEK.


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Tamron AF SP 200-500/5,0-6,3 Di LD IF

Hej!


Någon som har det här objektivet? Enligt Cyberphoto var detta bättre än Sigma.


Allmän fråga som jag funderat på.
--- Vad är bäst, ett objektiv med fast mått t.ex. 500mm eller ett objektiv med rörligt mått t.ex. 200 - 500 mm?


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Jag har gått in helt för det här med foto,

Inte riktigt, verkar det som! Att börja med utrustningen kan gå väldigt galet, enligt min erfarenhet.

Gör dig själv den tjänsten att innan du köper något mer, köpa en bok om grundläggande fotografi. Dina frågor tyder på att du saknar elementär kunskap, och det gör att du kan lägga pengar på helt fel saker. En kväll i soffan med en bok kommer att svara på alla de frågor du ställt hittills av teknisk karaktär, jag lovar!

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.