Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om Nikonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Hesajn :)

Hej Alexander

Optikems brännvidd spelar ingen roll på din bild, det är enbart förstoringsgraden som avgör hur stort motivet blir på bild. Däremot är brännvidden avgörande för hur nära motivet du måste vara för att fylla bildrutan med t.ex. sländan eller en fjäril. Allra enklast och billigast är Nikons 60mm f.2.8 och som kan avbilda i 1:1 men närgränsen ligger mycket nära frontlinsen vilket gör att du skrämmer levade insekter plus att du själv skuggar ner motivet. Detta är kanske Nikons allra vassaste. Nästa sedan, som jag själv har, är ett 105mm f.2,8 även det med skala 1:1 således ett äkta macro även det. Lite svårare på fri hand och mycket dyrare. Du kommer då lite längre från motivet vid 1:1 men fortfarande mycket nära. Jag har ett sådant jag är supernöjd med det. Jag har dessutom en relativt billig pirat, Sigma 150mm f.2,8. Som du ser även det mycket ljusstarkt vilket är värdefullt. Detta objektiv har även det mycket hög optisk kvalité men tyvärr beroende på brännvidden omöjlig att använda på fri han. Alla tre objektiven utmärkta även utanför macto och närbildsområdet. Om du väljer närbilds- och macrofotografering med ovan beskrivna objekrtiv behöver du ingen annan utrustning. Under många omständigheter måste man dock använda stativ eller något liknande, Frihandsfoto ner mot macro är i det närmaste omöjligt på fri hand men det har inte med vald utrustning att göra,

Hälsningar
Rolf Wiking


Hej Rolf!


Har du bildexempel på närbilder som du tagit så att jag och säkerligen andra också kan tänkas va intresserade av att se på? :)

Men fota insekter med stativ är ju inte det enklaste då dem ev. kan befinna sig på marknivå.

Funderar på att köpa "Nikon Nikkor Af-S Vr Micro 105/2.8 IF-ED makro" som jag fick tips om i tidigare inlägg i denna tråd. Men det är ju inte billigt direkt, men det är förhoppningvis ett väldigt bra objektiv och jag hoppas det inte blir omodernt så snabbt då det ständigt kommer ut nya prylar på marknaden som gör befintliga saker gamla inom kort.


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Funderar på att köpa "Nikon Nikkor Af-S Vr Micro 105/2.8 IF-ED makro" som jag fick tips om i tidigare inlägg i denna tråd. Men det är ju inte billigt direkt, men det är förhoppningvis ett väldigt bra objektiv och jag hoppas det inte blir omodernt så snabbt då det ständigt kommer ut nya prylar på marknaden som gör befintliga saker gamla inom kort.
Du oroar dig helt i onödan.
När det gäller datorer / mobiltelefoner / datorprogram så blir de omoderna ganska fort.
Men det blir inte fotografisk optik. Är otiken bra idag så är den det i morgon.

Om du nu inte är helt tvärsäker på att macro är "din" grej så råder jag dig att leta upp ett begagnat macroobjektiv. Får du blodad tand så KANSKE du en vacker dag vill ha ett annat macro. Eller kanske försöka låna ett av ngn vän.

Använd sökfunktionen på fotosidan och du kommer att upptäcka en mängd trådar som handlar om just att inhandla ett macroobjektiv.
 
Macro

Hej Magnus

Det är bra att du är envis och nyfiken, det är på det du lär dig. I den här branchen blir det dyrt med impulsköp. Det objektiv jag har, Nikon 105, och som du nu har rekommenderats är så bra såväl optiskt som mekaniskt att du aldrig behöver oroa dig över dumt köp. Eftersom det har så hög kvalité så är det dyrt. Beroende på kvalité finns det väldigt många ute på marknaden och ofta några stycken beg. till salu. Den höga kvalitén och populariteten gör att även de beg. är dyra kanske 5-7 tusen. Som redan sagts så sjunker inte optik i pris som elektronik t.ex kameror gör. Nikon släppte hundrafemman redan 1984 men på den tiden fanns inget som hette AF och inte VR hos Nikon. I princip samma glugg tillverkas än i dag med AF och VR. I närområdet kommer du att koppla bort AF, kameran vet aldrig var du vill ha focus och har dessutom svårt att hitta focus, det är både enklare och snabbare att sköta det själv. Tester visar att Tamron 90 är av god kvalité precis som min Sigma 150. Då pratar vi om ca. halva nypriset.

Lycka till hälsar
Rolf Wiking
 
Hej!


Finns det bildexempel någonstans på växter och insekter med just de objektiven som ni föreslår?


Tack på förhand :)


Med vänliga hälsningar at1981 !!


Hej Alexander,
dessa bilder är tagna med 60/2.8D
http://home.livingat.org/index.aspx?nav=Search&subNav=lens&navPath=/Nikon+60+f2.8

Jag gillar att jobba med 60mm, och jag tycker att det är en fördel att det fungerar hyggligt som "normal" när man går mellan macro foto objekten...

// Magnus
 
Hej Alexander
Jag har dessutom en relativt billig pirat, Sigma 150mm f.2,8. Som du ser även det mycket ljusstarkt vilket är värdefullt. Detta objektiv har även det mycket hög optisk kvalité men tyvärr beroende på brännvidden omöjlig att använda på fri han.

Det var konstigt, jag har använt mitt Sigma 150/2.8 handhållet rätt mycket, mer än jag haft det på stativ faktiskt!

Sen heter det inte pirat, när något är pirattillverkat så innebär det att man rakt av kopierar en design och/eller ett varumärke.
 
Hejsan!
Jag hittade detta macro-objektivet på Nikons hemsida:
http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/647/overview.html Tror ni det är ett bra objektiv?
Var kan man köpa det om man är intresserad?
--- Jag har letat utan att finna någon försäljningssida
till just det objektivet.

Med vänliga hälsningar at1981 !!

200/4 är en riktigt skarp klenod, även som vanligt tele...

200/4 är det objektiv hos Nikon som har största prisspridningen. Var nyligen ute och ledtade motsv. zoom micro-nikkor 70-180 och då såg jag priser i spridningen från 11,8-18 Tkr.

Letade lite snabbt och här är ett exempel från England, på ca 14,4 Tkr inkl. VAT

http://www.cameraworld.co.uk/lenses...ryname=Macro+Lenses&Manufacturer=&MinP=&MaxP=

Här är ett från 13,5 Tkr, någon öring till för fraktfritt

http://www.adorama.com/catalog.tpl?...nses&feature1=Nikon&feature4=Nikon&Startat=41

Finns nog att hitta i Sverige också med varierande priser och det verkar finnas beg. lite här och där Grays i London (bra butik) har haft flera under en tid men tomt just nu.

Här kan du läsa lite om nikons macro

http://www.naturfotograf.com/lens_spec.html


Här kan du hitta lite länkar på butiker liknande

http://www.acecam.com/usedndex.html
 
Vad kan man använda makroobjektiv till? (200mm f/4D ED-IF AF Micro-Nikkor)

Hejsan!


Kan man enbart använda "200mm f/4D ED-IF AF Micro-Nikkor" till närbilder?

Kan man även zooma in bra med det t.ex. om man vill ta bild på ett djur som rör sig en bit bort om man ställer in kameran på landskapsmotiv (ser ut som fjäll/berg) eller om man vill ta bra landskapsbilder?


Det vore bra med ett allt i allo objektiv när man ändå ev. ska spendera (max) 20 000 SEK på ett objektiv.


Tack på förhand för svar.
Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Hejsan!


Kan man enbart använda "200mm f/4D ED-IF AF Micro-Nikkor" till närbilder?
Nä, det går utmärkt att använda även på längre avstånd.

Kan man även zooma in bra med det t.ex. om man vill ta bild på ett djur som rör sig en bit bort om man ställer in kameran på landskapsmotiv (ser ut som fjäll/berg) eller om man vill ta bra landskapsbilder?
Eftersom det har fast brännvidd så kan man inte zooma, nej. Att zooma innebär att man ändrar brännvidd utan att byta objektiv. Det har inget med förstoringsgraden på långt håll att göra.

Det vore bra med ett allt i allo objektiv när man ändå ev. ska spendera (max) 20 000 SEK på ett objektiv.
Med tanke på att din kunskap om hur objektiv fungerar verkar en aning begränsad så tror jag att det är väldigt dumt att bränna så mycket pengar på ett objektiv. Dessutom kan man anta att din kamera inte ger autofokus med objektivet ifråga eftersom du nämner motivprogram, men det är inte säkert, beroende på hur gammal kameran är.

För betydligt mindre pengar får du både ett bra och ljusstarkt telezoomobjektiv och ett bra makroobjektiv. Att använda så lång brännvidd som 200 mm på en DX-kamera (jag gissar att det är vad du har) är också ganska bökigt i min mening.

Jag kan bara råda dig att först av allt lära dig kameran åtminstone till den grad där du inte använder motivprogram, för annars får du nog ändå inte ut så mycket av att köpa jättedyra objektiv.
 
Det är en D90 enligt första inlägget i tråden så AF blir det ju, men i övrigt håller jag med Makten.
 
Pirat

Hej Marcus

Du kan givetvis ta varenda bild på fri hand, det är enbart en fråga om ditt krav på skärpa. Tillåter sedan ljuset slutartider kortare än en femhundradel så fryser nog kameran dina ev. handskakningar ned ett stort och ganska tungt tele. Jag använder min Sigma i första hand närbil-och macroområdet och där är man beroende av största möjliga skärpedjup och då blir det minsann inte korta slutatider.
I min fotovärld finns det två skilda typer av objektiv, dels sk. orginal, tillverkade av kameratillverkaren och sedan finns det objektiv tillverkade av annan och dessa kalls pirater. Definitionsmässigt kan namnet vara helt fel, stå för något helt annat än objektivtillverkare. Jag har dock aldrig hört något lämpligare namn på dessa externa objektiv.
 
Hej Marcus

Du kan givetvis ta varenda bild på fri hand, det är enbart en fråga om ditt krav på skärpa. Tillåter sedan ljuset slutartider kortare än en femhundradel så fryser nog kameran dina ev. handskakningar ned ett stort och ganska tungt tele. Jag använder min Sigma i första hand närbil-och macroområdet och där är man beroende av största möjliga skärpedjup och då blir det minsann inte korta slutatider.
I min fotovärld finns det två skilda typer av objektiv, dels sk. orginal, tillverkade av kameratillverkaren och sedan finns det objektiv tillverkade av annan och dessa kalls pirater. Definitionsmässigt kan namnet vara helt fel, stå för något helt annat än objektivtillverkare. Jag har dock aldrig hört något lämpligare namn på dessa externa objektiv.

Håller med, macro med 150mm på frihand är bara att glömma, man måste blända ner många steg och då blir det inte mkt ljus kvar.

"Pirat" är ju i fotosammanhang samma som 3:e-partstillverkare och uttrycket är väldigt gammalt.
 
Hej Marcus

Du kan givetvis ta varenda bild på fri hand, det är enbart en fråga om ditt krav på skärpa. Tillåter sedan ljuset slutartider kortare än en femhundradel så fryser nog kameran dina ev. handskakningar ned ett stort och ganska tungt tele. Jag använder min Sigma i första hand närbil-och macroområdet och där är man beroende av största möjliga skärpedjup och då blir det minsann inte korta slutatider.
I min fotovärld finns det två skilda typer av objektiv, dels sk. orginal, tillverkade av kameratillverkaren och sedan finns det objektiv tillverkade av annan och dessa kalls pirater. Definitionsmässigt kan namnet vara helt fel, stå för något helt annat än objektivtillverkare. Jag har dock aldrig hört något lämpligare namn på dessa externa objektiv.

Hej Rolf =)

Du har naturligtvis rätt, vill man använda en bländare som med det befintliga ljuset gör att man får för lång slutartid så blir det oskarpt om man inte kör med stativ, men det var ju inte det du sade. Och visst är det så att Sigma 150 är mer känsligt för det än t.ex. Nikon 60, men det innebär ju inte att det är omöjligt ;)

Nej jag vet att det kallas piratobjektiv av många, konstigt nog. Men jag kan inte heller ge något bättre namn så här rakt av...
 
Hej Rolf =)

Du har naturligtvis rätt, vill man använda en bländare som med det befintliga ljuset gör att man får för lång slutartid så blir det oskarpt om man inte kör med stativ, men det var ju inte det du sade. Och visst är det så att Sigma 150 är mer känsligt för det än t.ex. Nikon 60, men det innebär ju inte att det är omöjligt ;)

Nej jag vet att det kallas piratobjektiv av många, konstigt nog. Men jag kan inte heller ge något bättre namn så här rakt av...

Tredjepartstillverkare :)

Pirat kommer från att det är tillverkat utan tex Nikons medgivande.
 
Tredjepartstillverkare

Hej Ola
Tredjepartstillverkare har jag nog hör någon gång och är ett betydligt riktigare namn än pirat som vi nog vara någon som agerar grumligt till havs. Men ack så långt och krångligt namn. Kan vi inte här på Fotosidan hitta något enklare och ändå väl beskrivande namn? Att kameratillverkarna först godkänner "piratobjemtiv" har jag inte hört tidigare, jag trodde nog att dessa tillverkare tar sig rätten att tillverka där dom tror det finns en marknad. Kan det vara Sony Alpha som stoppat Sigma vad gäller den 150mm f2,8 vi pratar om för det kameramärket? Jag vet flera Sonyfotografer som är irriterade över att hundrafetian inte tillverkas för Sony.

Hälsningar
Rolf
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.