Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D800, en bra kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det är konstigt att folk klagar på Nikon D800-skärmen. Hur kan de ha slirat här. Det är ju jättekonstigt att man inte har ställbar skärm och det är ännu konstigare att man öppnar för denna typ av kritik för att spara några spänn på en skärm som inte ens håller måttet som skärm betraktat. Att det slirat med skärmen på ett kamerahus som tillhör det bästa man annars kan köpa idag och som är dubbelt och ofta mer än dubbelt så dyrt som andra billigare kamerahus som har både bra skärmar och ställbara sådana är ju bara obegripligt.
 
Jag tycker det är konstigt att folk klagar på Nikon D800-skärmen. Hur kan de ha slirat här. Det är ju jättekonstigt att man inte har ställbar skärm och det är ännu konstigare att man öppnar för denna typ av kritik för att spara några spänn på en skärm som inte ens håller måttet som skärm betraktat. Att det slirat med skärmen på ett kamerahus som tillhör det bästa man annars kan köpa idag och som är dubbelt och ofta mer än dubbelt så dyrt som andra billigare kamerahus som har både bra skärmar och ställbara sådana är ju bara obegripligt.

Det är kanske svårt att få till en väder och stötskyddad vridbar skärm.

En del menar att proffs skäms om kameran har inbygd blixt, dom skulle kanske inte våga gå ut om kameran hade vridbar skärm.

/Karl
 
Det är kanske svårt att få till en väder och stötskyddad vridbar skärm.

En del menar att proffs skäms om kameran har inbygd blixt, dom skulle kanske inte våga gå ut om kameran hade vridbar skärm.

/Karl

Olympus E-5 har vridbar - och utvinklingsbar, skärm, och hela kameran har väderskydd. Har inte träffat på att nån klagat på dess väderskydd direkt. (men självklart finns det säkert nån som haft problem. Undrar hur det gick för snubben som filmade under vatten (pool) med den när den precis kom ut. Så långt skulle jag inte våga testa)
 
Olympus E-5 har vridbar - och utvinklingsbar, skärm, och hela kameran har väderskydd. Har inte träffat på att nån klagat på dess väderskydd direkt. (men självklart finns det säkert nån som haft problem. Undrar hur det gick för snubben som filmade under vatten (pool) med den när den precis kom ut. Så långt skulle jag inte våga testa)

Men hur lätt är den att bryta av? Du behöver inte testa.

/Karl
 
Men hur lätt är den att bryta av? Du behöver inte testa.

/Karl

Hur lätt är det att repa objektivets frontlins? Hur långt är ett snöre?

Har haft E-3:an som liknar E-5:an, i snart 5 år, och aldrig brutit av skärmen. Just denna skärm är bra på det sätt att man kan vinkla in skärmen och skydda skärmytan. Men allt kan gå sönder. Tappade E-3:an - metersfall - rakt på granitberg med blixtskon före. Den blev lite skev (gick att bända upp så blixten går in nu) men "popup"-blixten behöver tejpbit för att hålla sig nere. Är oturen framme kan allt gå sönder, men skärmen lever än, tack å lov.
 
Ganska svårt när skärmen inte är utfälld.

Det spelar nog ingen roll hur robust och användbart vinklingsbar skärm är. Nikon har nog gjort bedömningen att en 25000-kronorskamera som riktar sig till tidigare 10000+ kronors-Nikon-kameraägare hade sålt sämre om den hade haft "sån skit". Det finns ju D5100 för de "förtappade".
 
Det spelar nog ingen roll hur robust och användbart vinklingsbar skärm är. Nikon har nog gjort bedömningen att en 25000-kronorskamera som riktar sig till tidigare 10000+ kronors-Nikon-kameraägare hade sålt sämre om den hade haft "sån skit". Det finns ju D5100 för de "förtappade".

Inget tvekan att (och ingen kritik från min sida) Nikon gjort vad de anser rätt, de kan ju sin kundkrets. Men för att klargöra, så har jag endast svarat när frågor ställts om vinklingsbara skärmar. Det är ju detta som är det underbara i kråksången - många val, för många smaker.
 
Inget tvekan att (och ingen kritik från min sida) Nikon gjort vad de anser rätt, de kan ju sin kundkrets. Men för att klargöra, så har jag endast svarat när frågor ställts om vinklingsbara skärmar. Det är ju detta som är det underbara i kråksången - många val, för många smaker.

Lite samma sak som gör att Nikon inte klämmer in blixt i D4:an tror jag. Visst det håller mest troligt med blixt, men det håller ännu bättre utan :)
 
Lite samma sak som gör att Nikon inte klämmer in blixt i D4:an tror jag. Visst det håller mest troligt med blixt, men det håller ännu bättre utan :)

Ja har man släpat med sig en D4a upp i bergen så orkade man förmodligen inte släpa med en slägga ockaå och för därför göra rent sensorn genom att slå i tältpinnarna med kameran.

/Karl
 
Jag skulle tro att det mest avgörande för att ej välja vinklingsbar skärm på D800 är knapparnas placering.

Jag tror inte att det är det huvudsakliga skälet, det är ju inte direkt så att knapparna måste sitta där de sitter ;)

En förklaring jag har hört är att Nikon anser att hela kamerahuset blir stabilare av att ha en fast skärm (på samma sätt som vindrutan i en bil hjälper till att styva upp karossen).
 
Jag tror inte att det är det huvudsakliga skälet, det är ju inte direkt så att knapparna måste sitta där de sitter ;)

En förklaring jag har hört är att Nikon anser att hela kamerahuset blir stabilare av att ha en fast skärm (på samma sätt som vindrutan i en bil hjälper till att styva upp karossen).

Det är säkert så som du säger men jag sitter här hemma med båda husen och det blir ett helt annat sätt att arbeta då man inte på ett helt självklart sätt kan sätt vänster tumme i arbete på en D5100. D800 är ju ett proffshus som skall styras direkt med enkla knapptryck och då behöver man ju båda tummar och pekfingrar i farten (minst) samtidigt. Skärminfästning som D5000 känns inte lika lockande.

Men som sagt var du har säkert både rätt och betydligt mer insyn i nikons sfär än jag som bara är en glad amatörploddare (som gissar). =)
 
Visst finns det poäng i att kunna ha knappar lite varstans, och det kan nog också vara en av anledningarna. Fast på t.ex. min D3 är det sällan jag använder knapparna till vänster om displayen under fotografering.

Sony brukar ha rätt så bra ergonomi på sina kameror, och de har ju lyckats få till en display som går att vrida åt alla möjliga håll på A77 och A99, så visst går det att lösa om man vill ;)
 
Vi kan nog lägga ned den här tråden nu. TS har ju löst sitt eget problem...utan att svara på de frågor som ställts. Over and out.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.