Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)
Utbudet är mindre men efterfrågan är ännu lägre. Krävs lite väntan och tålamod för att hitta objektiven men de dyker upp lite då och då.

Köpte min 50/2.8 för 3.800 på lpfotos auktion. 150an köpte jag för något mindre. Båda i bra skick.

Bedtime! Skall upp 5.15 imorgon. Ser fram emot mer info om 120 eller 100/2 om du hittar något.

Godnatt!

/F

Edit: 5.15 idag. :-(

Edit igen. OK 110/2. Kände jag till. Men det känns lite överkurs när man har både 80 och 150. Men jag håller med om att det kanske är hbls snyggaste objektiv

någon vänlig själ i Solnaregionen som kan låna ut en 500C eller C/M till mig under en eftermiddag? Är bra sugen att prova ett par filmer innan jag bestämmer mig att köpa.

Kan tänka mig att bytlåna ut min 20D under samma tid :)

BAW

Valet kommer nog falla på en hasselblad tror jag, när pengarna finns:) detta kommer nog tyvärr ta några år, då ett digitalt system står högre på önskelistan.

Ska bara se om jag kan få låna en bladare av någon innan så jag får testa och se vad jag tycker, det låter dock mycket frestande.

Tack för alla era kloka komentarer och erfarenheter. Det är alltid mycket hjälpsammt:)

När det gäller köp av beg MF...pruta, tillgången överstiger vida efterfrågan!
Det verkar inte alla handlare ha uppmärksammat?!
Men ta en titt på deras beglager idag, titta in en månad eller tre senare och se om det har förändrats.

Eller ännu elakare fråga någon handlare vad de ger för ¨din¨ bladare i inbyte, flertalet vill dessvärre inte alls ha den!!

Gløm inte kænslan av att hålla i en bladare och ljudet den ger ifrån sig från slutaren, jag har inte kørt andra mellanformatare men bladaren har ju deffenetivt både kænsla och kvalitet, jag bryr mig inte om vad saker heter om de heter hassleblad eller kodak, men bladaren ær ju grym, funderar på att køpa en sjælv:)

mandi skrev:
Gløm inte kænslan av att hålla i en bladare och ljudet den ger ifrån sig från slutaren, jag har inte kørt andra mellanformatare men bladaren har ju deffenetivt både kænsla och kvalitet, jag bryr mig inte om vad saker heter om de heter hassleblad eller kodak, men bladaren ær ju grym, funderar på att køpa en sjælv:)

Till största delen är det ju spegeluppfällning och ridåöppning som låter. Objektiven har ju centralslutare..och låter bara.. klick.
Men det är kanske en bisak? =)

Kameraljudsromantik! :-D

Ingen av mina kameror har en spegel som fälls upp, utan bara centralslutare. De gör ett tyst "plack" eller ett viskande "tzing" :)

Hör man centralslutaren alls i Hasselbladare, eller drunknar det i spegelljudet?

J. Patric skrev:
Kameraljudsromantik! :-D

Ingen av mina kameror har en spegel som fälls upp, utan bara centralslutare. De gör ett tyst "plack" eller ett viskande "tzing" :)

Hör man centralslutaren alls i Hasselbladare, eller drunknar det i spegelljudet?
Givetvis hörs den. När slutaren går är ju spegeln uppfälld - liksom ljusridån omedelbart framför magasinet. Men på tider < 1/125 är det svårt att urskilja den, allting går ju mycket snabbt. På 1/60 eller längre är den distinkt urskiljbar från spegel och ljusridån. Ett mycket distinkt men tyst klick, på längre tider 2 små klickljud med ett mjukt surrande emellan.
Us

Omständligt!

Vi som använder Hasselblad maskar bilden direkt i sökaren då vi vill ha stående eller liggande bilder till skillnad från Mamyia där man måste vrida om bakstycket för samma grej!
Åtminstone var det så på äldre Mamyiahus...antar att det är så nu med då de använder 4,5x6 mot Hasselblads 6x6

Ytterligare en fördel för Hasselblad tycker jag.

Ha det gott/MH

Precis som jag skrev för snart fem år sedan.. Det är centralslutare i gluggarna på 500 serien och ridåer i huset. Ridåerna har inget med exponeringen att göra utan stänger bara ute ljus från filmen.

/Johan

500C och 500C/M hade inte ridåslutare i huset utan en luckslutare. En lucka fälldes ner medan den andra fälldes upp.

Som kuriosa kan ju nämnas att under en tid exporterades Hasselbladaren med 80 mm optiken fastskruvad med en vänstergängad skruv till. Skruven var iskruvad från huset in i optiken. Den klassades därvid som en kamera med fast optik. En mejsel bifogades i förpackningen samt anvisningar hur objektivet skulle kunna demonteras för service. Detta gjorde att tull och skatt blev betydligt lägre.

För att förvirra ytterligare kallas det hjälpslutare i instruktionsboken ;)
Det är den som ger det kända "kaploff" ljudet från hasselbladare av C-serien ;)
En aspekt är att det är viktigt att inte släppa utlösarknappen för snabbt om man kör med långa tider, 1/15 del eller längre, då hinner hjälpslutaren stänga innan exponeringen är klar, den styrs av avtrycket nämligen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar