Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototips i Hälsingland?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Hej alla!
Jag gör en liten förfrågan i sista stund. Jag ska nämligen bila några dagar i Hälsingland och åker imorgon. Jag har visserligen varit där ett antal gånger tidigare men tänkte ändå passa på att fråga om någon av er har något speciellt ställe (främst i östra delen av landskapet) som gör sig extra bra på bild så att säga?

Vet inte riktigt vad jag vill hitta men det är också en del av meningen med resan -det får bli som det blir.

Mvh
Daniel.

Om man gillar nationalromantik är området runt dellen-sjöarna riktigt vackert. Ta sikte på Hudiksvall o åk därfrån mot ljusdal.

Ungefär halvvägs ligger Delsbo, därifrån är det nära till dellen. Mycket små röda stugor, blåa sjöar och skog. Som jag brukade säga till min xfru som var därifrån "här är så idylliskt att man måste spy - ge mig betong" :=)

Du ska absolut åka igen Delsbo och runt Dellensjöarna! Är själv från Delsbo och är där väldigt mycket och fotograferar, främst på sommaren.

Ett tips är att ta vägen runt norra Dellen: Åk genom Delsbo på väg 305, så åker du förbi Delsbo forngård (vänstersida) fram till Bjuråkers forngård (vänster sida, Norrbo kyrka höger sida) och när vägen tar slut sväng vänster mot Friggesund och följ vägen efter sjökanten. Ta en tripp upp på Avholmsberget som ligger efter vägen (vänster sida) efter centrala Friggesund med en otrolig utsikt över Dellensjöarna! Fortsätt till Moviken och sväng in till höger på grusvägen mot Fönebo. Följ vägen genom Fönebo (ta ett dopp..?) genom Ora, och sedan runda Norrdellen för att åka genom Gammelsträng. Checka hembygdsgården där, mycket fin utsikt (kanske en auktion på gång..?) Sväng höger mot Delsbo där vägen slutar. Förbi Hålsjö"konstväg Dellen" med sördellen på vänster sida. Fika på fikaplatserna, fortsätt sedan till Norrbo, håll sikt efter ett mycket fint öde träd på vänster sida vid vattnet (finns bland mina bilder) och fortsätt fram mot Dellenbaden och kör över bron; 100m efter, sväng här vänster mot Delsbo (9km) och fortsätt.. en lång raksträcka bjuder på ett spökhus på höger sida. Slutligen kommer du fram till den vackra italienska kyrkan som utmärker sig lite i hälsingenaturen. På samma sida ligger även min bastuflotte mitt på den lilla Avasjön. Vill du basta så varsågod =) När vägen tar slut kommer du åter till väg 305 och kan svänga vänster mot Delsbo centrum.
En perfekt tur på runt 3 timmar med fika och fototillfällen i lugnt tempo (från och till Delsbo).

Har tre bilder därifrån, "Natten efter Ovädret" 1 och 2, "Dellen", samt "The Old One".

Lycka till!

Senast ändrad:
Känns lite dumt att bo i Hälsingland utan att komma med några konkreta tips, men något jag fundrar på att göra är att gå efter Ljusnan (Ljusnanleden) och leta lite fina motiv. Är kanske lite svårt att göra om man skall bila dock. Annars är som redan nämnt området kring Dellensjöarna väldigt fint och jag borde själv åka dit och fotografera någon gång. Får kanske passa på när jag ska dit på auktion 9/6.

Även Järvsö-området är mycket fint och även runt Färila (där jag bor) kan man finna några guldkorn. Sen finns det ju en hel drös med gamla fina gårdar runt om i landskapet om man är lagd åt det hållet :)

Kan bara hålla med Carl. En sväng runt dellensjöarna kommer att ge dig fina upplevelser och bilder. Delsbo och Bjuråkers forngårdar är fina. Avholmsberget har en underbar utsikt.

Är du intresserad av fåglar så har du ett fågeltorn du kan använda i Norrbo på vänster sida mot Sördellen. Du ser det från vägen.

Ánnars är det inte helt fel att gå en stund på Järvzoo i Jävsö. Visst, det är ingen sport att fota lo, björn och varg när de är i hägn, men det kan ge fina bilder... Och det är intressant att gå där. Ta dig tid att titta i rovdjurscentret också ifall du kommer dit.

M.v.h.
Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar