Lintott
Aktiv medlem
Hur vore det om en tävling handlade om bästa makrobilden? Det kräver ju en viss sorts utrustning som inte alla har. Vore det lika dåligt?
Nä jag kan väl ta en makrobild med min lilla canon ixus vad jag förstår ändå?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur vore det om en tävling handlade om bästa makrobilden? Det kräver ju en viss sorts utrustning som inte alla har. Vore det lika dåligt?
Finns det ingen man kan låna en Nikonkamera av då? Kanske nån här som bor nära dig är villig att låna ut? Själv bor jag i Umeå.
Men om det är en makrotävling så kan jag ju ta bra närbilder ändå, det går rätt bra att komma nära med den lille.
Det hade varit roligare om motivet måste vara en Nikonkamera...
Hej! Jag har två frågor till Fotosidan.
1. Omslaget handlar alltid om temat i tidningen. Vad är det för tema i nr 2/2018? eller är det inget tema eller tema Omslagsfoto? Hade varit bra att veta för att skicka relevanta bilder.
2. Det står "helst stående bilder, men ev kan kvadratiska funka. Liggande är ytterst liten chans vinna". Betyder det att ni inte kommer att beskära liggande bilder alls för enkelhetens skull? Jag har liggande bilder som med beskärning passar bra som omslag. Har t.o.m. testat att skapa flera Fotosidanomslag för att se om de passar.
I detta fallet är det främst en lyckad bild för omslaget vi letar efter. Så temat är inte viktigt denna gången.
Liggande kan funka men det är risk att de vid beskäring till stående inte har tillräckligt med upplösning att hålla som stående bild. Men det kan funka som sagt om bildfilen är stor nog som grund.