Annons

Fotosidan visar fel färg

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
Varför skiljer det i färg på bilder jag laddar upp på fotosidan mot vad de är? De visas mer ganska mycket mer färg.... Det borde väl funkamed adobe rgb?

Varför skiljer det i färg på bilder jag laddar upp på fotosidan mot vad de är? De visas mer ganska mycket mer färg.... Det borde väl funkamed adobe rgb?

I de flesta fall är svaret nej, det fungerar inte med Adobe RGB. På webben är det standard att använda sRGB. De flesta webbläsare läser inte av en inbäddad profil. Bilden visas utan någon konvertering till din skärmprofil. Om då din skärm har ett omfång i närheten av sRGB kommer färgerna bli någorlunda korrekta. Och de allra flesta skärmar har ett sådant omfång.

Undantaget är när du har en webbläsare som läser av din inbäddade profil och sedan konverterar bilden till din skärmprofil. En sådan webbläsare är Firefox, men bara om du har aktiverat färghanteringen, vilket är rätt komplicerat. Men bilderna måste också sparas med en inbäddad färgprofil. Om du tar bort färgprofilen kommer programmet att anta att din bild är i sRGB och använda det som utgångspunkt för konverteringen.

ok, tack :) Konstigt att min inte konverteras automatiskt då?

Det kan den mycket väl göras. Om du har en skärm med ett stort färgomfång och använder en webbläsare som inte kan läsa en färgprofil kommer alla bilder som är i sRGB visas i överdrivet starka färger. Lösningen är att antingen använda en webbläsare med färghantering eller ställa om skärmen till sRGB-läge.

Det kanske den gör, men din färghantering är trasig. En AdobeRGB konverterad till sRGB kommer att se mer mättad ut om färghanteringen är ur funktion.

Min färghantering är inte trasig. Det är endast foton på fotosidan som ger detta, det fungerar felfritt på flicr och allt annat?

Hur menar du färghanteringen ur funktion? Skärmen visar helt korrekta färger, eller pratar du webläsaren? Fast den viasar ju rätt på flicrbilderna........ Någon idé?

Jag måste nog gå in och jämföra lite mer...... Jag använder Crhome

Jag måste nog gå in och jämföra lite mer...... Jag använder Crhome

Eftersom Chrome inte har någon färghantering är du beroende av att bilden och skärmen ligger i samma färgrymd för att du ska få en vettig färgvisning. Eftersom de allra flesta bilder på nätet ligger i sRGB (vilket de bör göra) bör alltså din skärm matcha sRGB när du kollar på bilder på webben. Min skärm har ett större färgomfång, men jag har gjort en särskild profilering så att jag kan växla mellan fullt färgomfång och ett reducerat, som motsvarar sRGB.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar