Annons

fotosidan kurs!?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Blev intresserad när jag såg det på fotosidans förstasida.. Men sedan läser jag att antalet är 6-8(?) stycken på 3.5 timmar.Då skall man hinna med teori och pratik. Hinner man ta mer än max 5 bilder då? Och hur skall man hinna ställa en massa frågor? Man kommer ju knappast kunna ta bilder, misslyckas och göra om.. Det är ju sånt man lär sig på!

Funderingar??
 
Och vem har tagit bilden ¨som presenterar kursen?
Är det en reklambild för den utrustning som utbildarna säljer eller är bilden tagen av utbildarna?
 
Det där är också intressant! Om man tittar i en canonkatalog tex..

Reklam för en EOS 500 med bilder som ser ut att vara tagna med en svindyr Hasselbladare!
 
Reklambilden är från tillverkaren av blixtarna. Precis som vanligt med andra ord. Precis som ni säger, så är det väl inte många företag som gör allt själva? Bilden skall väl ses som en illustration. Herregud, bara den där modellen kostar säkert 15.000 om dagen. Så det har vi inte råd med det. Är det falsk marknadsföring eller?

6 - 8 personer är så många det måste vara för att vi skall få ihop det hela och få intäkter. Jag ser inget konstigt med det. Det är som med skidlektioner. Vill du ha en lärare för dig själv, så kostar det mer.

Niklas, vill du ha en heldagskurs istället?

Min tanke var att rodda ihop en trevlig prova på kurs, och för de som sedan vill gå vidare och om intresse finns så kan vi göra en mer seriös kurs som kanske är heldag.

Men jag känner inte för att rodda en massa och fixa heldagar etc etc om det inte finns intresse. Så därför började vi så här. Det var väl inte fel?

En heldagskurs kommer att kosta mycket mer pga av lokalhyra etc. Men det gör väl inget?
 
Frågorna var motiverade men jag tycker nog att bemötandet av idén kunde varit lite mer positiv. Jag tycker att det är kanon att David & co hittar på aktiviteter för intresserade. Jag skulle själv väldigt gärna lära mig grunderna i studiofotografering. Hoppas det blir mer kurs än demonstration.
 
Senast redigerad av en moderator:
Nej, det blir en prova-på kurs med utgångspunkt för att förstå hur man kan jobba med blixtljus.

Anledningen är att jag själv fotat i många år men har noll koll på hur man använder studioblixtar etc etc. Så jag tänkte att det kunde vara kul att gå in i en studio med alla prylar på plats, få en grundläggande genomgång med teori om grundläggande ljussättningstekniker, lite om de olika prylarna som finns etc.

Sedan går vi över och smäller av lite bilder, alla med sina egna kameror. Kanske finns det någon som kör digitalt så då kan vi ju se resultatet direkt. Allt hänger ju på kursdeltagarnas nivå och hur smidigt det går.

Hoppas detta klargör lite. Med det priset och denna ambitionsnivån så borde väl vara ganska intressant för många.

Men har man plåtat en massa i studio så blir det naturligtvis för basic. Men det kunde ni nog räkna ut själva.
 
Jag skulle själv sett fram emot en sådan här kurs innan jag började jobba med fotografi.

Mitt ”gnäll” om bilden kanske inte var världesn viktigaste inlägg men jag tycker dock att det vore mer lämpat att visa en bild som är motsvarande den nivå som kursen ligger på.


Mitt tips till de som går kursen (som har ett sympatiskt pris) är att försöka ordna en egen modell kort tid efter kursen så ni direkt kan testa det som tas upp.
Och att ta med ett par egna bilder som kan diskuteras vid fika.
 
Bra kommentarer Pertmann! Bilden så snygg att jag inte kunde låta bli! Det är ju trots allt frågan om marknadsföring också.
 
David!:

Det var inget påhop. Det var dumt av mig att skriva på så se´tt att det kunde tolkas som att jag var emot hela idén. SJälvklart är det bra och jag kommer anmäla mig till kursen.

Visst skulle jag hellre gå en hel dag om jag fick chansen!

Självklart skall man oxå vara många för att få ut så mycket som möjligt! Andras frågor är mycket intressanta, eftersom det är stor risk att man missar något!

Sen blev det ett sidospår med bilden. Menade inte att det skulle vara något negativt med den bilden utan spann bara på efter mipert!
 
Toppeninitativ från fotosidan-crew.. önskar att jag hade möjlighet att ta mig till sthlm en tisdag :(
 
Säger det samma som Björn Eriksson. Jag skulle jättegärna vilja delta men att fixa barnvakt på vardagar för att resa till sthlm är tyvärr inte så lätt. Hoppas på att intresset är stort så att det kanske blir något mer tillfälle någon helg i framtiden..
 
Suverän ide,skulle vara intressant att få lite inblick i studiofotografering. Kul om någon kunde årdna nått liknande i Örebro/Karlsta trakten.
 
eller en liknande kurs i växjö trakten vore ytterst önskvärt. eller det kanske det finns. någon som vet mer?

kan även hålla med om att 3 timmar känns väldigt litet för att det ska vara en "komma i gång"-kurs..

/mago
 
Bra ide

Tänkte på att detta kanske kunde vara en ide med all den kompetens som finns här att man kunde ha flera nishade utbildningar. Med denna sida som bas för den verksamheten.

Om ngn skulle vilja hålla en utbildning så borde det kunna finnas plats för organisera en???
 
Sök lite bland de olika studieförbunden som finns, jag hittade i vintras en 6 veckors kurs som hette typ "porträttfoto i studio" för under 1.000:-, enda nackdelen var att jag glömt ta med geografi i min sökning, just den kursen gick faktiskt i Örebro.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vilket förbund det var, men alla har nog hemsidor idag, medborgarskolan, folkuniversitetet, studiefrämjandet m.m.

Annars gillar jag idén med att ordna "fotosidan workshops", tyvärr är detta ett specialfall eftersom det krävs både dyr utrustning, speciella lokaler och modell.

Jag skall iaf gå kursen, det är om inte annat bra att ha lite kontakt med killarna på aifo ;-)
 
Om någon vänlig själ skulle vilja ordna dylik kurs i Malmö så för sjutton kontakta mig så jag kan få vá mé!!!!!
 
Stämningen?

Varför måste vissa människor alltid börja med att gnälla...
Jag måste säga att jag blev glatt överaskad när jag läste om den här kursen, roligt att sidan tar tag i sånna saker. Keep up the good work!!!

3,5 timmar är ungefär det man orkar med en höstkväll. Har tagit kvällskurser tidigare så jag utgår från den erfarenheten. De enånhalv-två första timmarna går jättefort, och det är alldeles för länge med längre än 3,5 timmar.

Priset är helsjyst oxå. Kalasbra.

Och att man är mellan 6 och 8 är oxå lagom. Är man fler än 8 får man knappt en syl i vädret och vågar/hinner inte fråga eller ta till sig lika mycket. Är man färre än 6 tror jag att det skulle bli pinit.

Jag ska genast kolla kalendern vilken av kvällarna som kan tänkas passa.

Jättekul idé.
Mera kurser!!!

/Kunskapstörtig!
 
Gubbar...

E det nan som ska ga pa denna kursen o pallar skriva en artikel om hur han eller hon uppfattade det hela och framfor allt va de larde sig sa hade ju i alla fall jag last den artiklen. Ar valdigt intresserad av att lara mig om stuio foto men kan tyvarr inte medverka pga geografiska skal, en artikel hade nock gjort manga mer an mig glada, sa jag tackar pa forhand om det nu e nan som pallar.

smiles
Timo
 
studiofotografering kurs

Ett utmärkt initiativ av David och co att ordna
den här prova på kurs inom studiofotografering.
Jag har haft turen att få prova på att fotografera i studio hos en fotograf så jag vet ungefär hur det är. Men tiden 3-5 timmar för 6 deltagare är ganska lite för att ta testbilder .
Jag tror att kvälls kursen mer blir som en information om vilka ljus det finns ,bakgrunder och reflexskärmar vilket inte är att förakta men vill man fotografera tror jag på mer tid än så..
varför inte ordna en kurs under en helg hos en fotograf där man har möjligheten att få den tiden och möjligheten att se vad man kan göra med ljuset.
 
Självklart är kvällen verkligen en prova på kväll, precis som du säger och precis som jag skriver i informationen.

Vi kommer naturligtvis att följa upp denna kursen och ser hur stort intresset är för en mer avancerad kurs.

Jag tycker dock att detta är en bra ambitionsnivå att börja på för att sedan se vad den leder till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.